Familiedrama in Hoofddorp Door Johan van den Dongen, Pieter Buss en Jelmer Geerds HOOFDDORP - UPDATE 08.30 Bij een felle uitslaande brand, veroorzaakt door een explosie, zijn vannacht vijf mensen, onder wie drie kinderen, om het leven gekomen. De brandweer trof in een hoekwoning aan de Haya van Somerensingel de ontzielde lichamen aan van de Iraakse vader Shirwan Mohammed Kadir (43), zijn Russische vrouw Natalia Yurievna (35) en hun kinderen Lana 11jaar, Lisa 8jaar en Daan 6jaar.
Buurtbewoners werden omstreeks twee uur vannacht abrupt opgeschrikt in hun slaap door doffe explosieknallen, gevolgd door een schreeuwende vrouwenstem. "Volgens mijn broer, die als brandweerman in de woning is geweest, waren de vluchtwegen gebarricadeerd", vertelt overbuurvrouw Sandra Georges aan De Telegraaf. "Wat er binnen te zien is, wil je gewoon niet met eigen ogen aanschouwen, zei hij me."
Omwonenden werden 's nachts in allerijl uit hun woning gehaald door de politie. "Het gezin woonde sinds een jaar in de woning en leefde een teruggetrokken bestaan", vertelt Jacques Momban, die tegenover het compleet uitgebrande huis woont. ,,Ik vond de man een duister figuur. Als je hem op straat begroette, negeerde hij je. Het gezin had problemen en heeft de afgelopen tijd meerdere malen schreeuwend ruzie gemaakt", vult buurman Ruud Prins aan.
"Dan ging de man 's nachts met koffers weg om de volgende dag weer terug te keren. Ze zijn sinds ze hier wonen alleen maar bezig met het verbouwen van hun huis geweest. Ze deden alles zelf en hadden de ramen afgeplakt met kranten."
Gezinsdrama Zij vermoeden dan ook een tragisch gezinsdrama, waarbij de man zijn vrouw en kinderen van het leven heeft beroofd. Een overbuurman zegt de laatste tijd allerlei vreemde mannen bij het huis te hebben gezien. "Woensdag zwaaide hij nog met een gevulde jerrycan, die nam hij mee het huis in. Ik wil niet weten wat hij daarmee gedaan heeft", huivert hij.
Bewoners van een ander blok, die oppervlakkig contact met het gezin hadden, willen daar niets van weten en vermoeden een fataal ongeluk: "De man was altijd aan het klussen. Misschien heeft hij een foutje gemaakt en daarbij de gasleiding geraakt", suggereert Susanne Blokzijl tegenover deze krant. "Ik hoopte juist dat mijn zoon komende zomer vriendjes kon worden met hun jongen en dat ze fijn konden spelen."
Een vrouw, wier dochtertje gisteren nog met de jonge slachtoffertjes had gespeeld, reageert heftig als ze hoort welk drama zich heeft afgespeeld. Ze moet worden gekalmeerd door hulpdiensten.
Op de Montessorischool Toolenburg, waar de kinderen op school zaten, komen rond acht uur de eerste ouders aan met hun kroost. Sommige vaders en moeders weten nog van niets. Anderen komen, met hun huilende zoontje of dochtertje onder de arm, de school binnen.
De technische recherche en forensische opsporing zijn een groot onderzoek gestart in de woning. Rechercheurs doen buurtonderzoek om meer over het gezin te weten te komen. Bij de brand en explosie is een muur in de woning weggeblazen, terwijl ook de achtergevel zwaarbeschadigd is. Vrijwel alle ramen zijn gesprongen, maar buurtbewoners hebben de omgekomen gezinsleden geen poging meer zien doen om de vlammenzee te ontvluchten.
Bron:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10142055/__Vijf_doden_door_brand_in_huis_Hoofddorp__.html?sn=binnenland