Glucose 10 of 50%?

Auteur Topic: Glucose 10 of 50%?  (gelezen 9860 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2011, 21:25:28
We zullen het even over een internationale boeg gooien en de belgische insteek ook eens meegeven.

Bij ons wordt er geopteerd voor glucose 50% of glucose 10% als we snel een IV-lijntje hebben.  Enkel wanneer dit niet lukt gebruiken we glucagon.  De reden hiervoor is dat nogal wat patiënten zich erg slecht voelen na de toediening van glucagon.  Heb hierover nog geen studies gelezen maar dit wordt toch meegedeeld in de verpleegkundige en geneeskundige opleidingen bij ons.

Mvg,
A

En dat staat dus in schril contrast met de beschikbare literatuur en de ervaringen die gedeeld worden via de Diabetesvereniging Nederland waarbij vergeleken met glucose 50% glucagon en glucose 10% voor een stabielere bloedsuiker zorgt in het traject na de hypo.

Iemand in een diepe hypo (met soms CVA-beelden) haal ik er het liefst zo snel mogelijk uit met glucose. Zoals CM eerder aangaf, hun reserve zijn ze reeds kwijt. Met Glucagon heb ik eigenlijk nog nooit gewerkt.

Dat is niet helemaal wat CM aangeeft, hij zegt: "Er is natuurlijk wel een klein aantal patienten waarbij de glucagon niet meer werkt omdat de reserves helemaalleeg zijn." (vetgedrukt door mij toegevoegd)
Bij de meeste suikerpatiënten zijn de glycogeenvoorraden prima gevuld, immers de hypo is niet een gevolg van verhoogd gebruik maar juist van een teveel aan insuline (wat de aanmaak van glycogeenvoorraden juist stimuleert). Bij bijvoorbeeld een hypoglycemie veroorzaakt door stimulatie van het adrenerge systeem heb je gelijk, maar dat zijn de hypo's die je bijvoorbeeld bij drugsgebruik meemaakt en niet de meest voorkomende.

Glucose 50%, en als patiënt weer onder de mensen is: lekker bammetje met beleg. Glaasje cola erbij...altijd goed, toch? :P

Nee  >:D

Je helpt deze mensen alleen maar op de (ultra-)korte termijn. Nadat jullie weer weg zijn zijn ze nog dagen bezig om hun suiker weer onder controle te krijgen omdat ze veel te veel glucose toegediend gekregen hebben. Vandaar glucose 10% (gemiddeld ruim 50% minder glucose nodig om ze weer bij bewustzijn en helder te krijgen, bloedsuikerspiegel na afloop gemiddeld 6,20 (normale waarde) vs 9.40 (aan de hoge kant) bij gebruik van 50%)

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 5 juli 2011, 21:28:34
Hmmm, interessant...

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 5 juli 2011, 21:30:25

Nee  >:D

Je helpt deze mensen alleen maar op de (ultra-)korte termijn. Nadat jullie weer weg zijn zijn ze nog dagen bezig om hun suiker weer onder controle te krijgen omdat ze veel te veel glucose toegediend gekregen hebben. Vandaar glucose 10% (gemiddeld ruim 50% minder glucose nodig om ze weer bij bewustzijn en helder te krijgen, bloedsuikerspiegel na afloop gemiddeld 6,20 (normale waarde) vs 9.40 (aan de hoge kant) bij gebruik van 50%)

Daarom ook altijd het advies om te contacten (en door zelf even te bellen) met de huisarts. Diep bewusteloos, snurkend. Zo iemand moet je weer bij brengen, toch?

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #13 Gepost op: 5 juli 2011, 22:33:35
Zeker interessant! Wij geven meestal 10% glucose op de SEH bij iemand met een hypo, maar ik heb er nog niet echt goed bewust op gelet hoe het gaat met iemand die door de ambu bij ons is gebracht nadat ze 50% glucose hebben gegeven.
En glucagon wordt bijna nooit gebruikt, ik zal het de volgende keer wel opperen! ;-)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 5 juli 2011, 22:35:39
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook nogal sceptisch was, zeker in het begin. Maar het werkt wel!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #15 Gepost op: 5 juli 2011, 22:37:55
dan meer weer een casus... die ik heb meegemaakt..
buurvrouw, heeft diabetes.. merkt het pas als zij onder de 1 komt... krijgt daar ook therapie voor (toendertijd... 2 jaar terug)
prikt zich dus het apezuur, om de boel in de gaten te houden.
op een avond is het helemaal mis... achteraf.... blijkt zij 2,5 uur bewusteloos op de grond te hebben gelegen. echtgenoot probeert er van alles in te gooien: ranja, dextro etc. (verslikken etc)
een paar dagen later hoort zij dat ik aanwezig ben geweest, en dat ik heb aangeraden een ambu te bellen.
echtgenoot wilde dat niet (hij is immers ervaringsdeskundige). zij vroeg mij om alsjeblieft een volgende keer WEL een ambu te bellen, omdat zij dan sneller herstelt.. nu heeft zij er een maand last van gehad..
en ik moet zeggen...voelt lullig... ik WEET het beter, maar echtgenoot kent haar al jaren, dus wie ben ik?? 98uiye

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 5 juli 2011, 22:52:33
Daarom ook altijd het advies om te contacten (en door zelf even te bellen) met de huisarts. Diep bewusteloos, snurkend. Zo iemand moet je weer bij brengen, toch?

Helemaal mee eens, dat stellen we ook niet ter discussie. Het gaat om de manier waarop je iemand bijbrengt. Glucagon of glucose, glucose 10 of 50%?

@peter h, iemand die reeds bewusteloos is moet je geen ranja e.d. meer proberen te geven, maar ik kan me zeer goed voorstellen dat je je door de echtgenoot op het verkeerde been laat zetten. Ik denk ook niet dat je buurvrouw aan jou moet vragen gelijk een ambulance te bellen maar eens goed moet praten met haar echtgenoot

peter h

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 5 juli 2011, 22:56:21
Helemaal mee eens, dat stellen we ook niet ter discussie. Het gaat om de manier waarop je iemand bijbrengt. Glucagon of glucose, glucose 10 of 50%?

@peter h, iemand die reeds bewusteloos is moet je geen ranja e.d. meer proberen te geven, maar ik kan me zeer goed voorstellen dat je je door de echtgenoot op het verkeerde been laat zetten. Ik denk ook niet dat je buurvrouw aan jou moet vragen gelijk een ambulance te bellen maar eens goed moet praten met haar echtgenoot

@ Vesalius... dit is goed doorgesproken... wordt volgende keer ook gedaan.. O0
echtgenoot wilde geen poespas in de straat... was ook redelijk in de stress...
(maar ja... hij had het vaker meegemaakt... het was bij hen in huis.. dus wie ben ik?)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 5 juli 2011, 23:34:14
Citaat
@ Vesalius... dit is goed doorgesproken... wordt volgende keer ook gedaan..
echtgenoot wilde geen poespas in de straat... was ook redelijk in de stress...
(maar ja... hij had het vaker meegemaakt... het was bij hen in huis.. dus wie ben ik?)

Je hebt sowieso goed gehandeld, hoor! Voor hetzelfde geldt had die man zijn vrouw insuline toegediend en wilde ervan af  :-X

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

peter h

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2011, 18:25:19
Je hebt sowieso goed gehandeld, hoor! Voor hetzelfde geldt had die man zijn vrouw insuline toegediend en wilde ervan af  :-X

CM

Hoi CM, weet ik hoor  ;) .. kennis van mij (anesthesist) heeft zichzelf van het leven beroofd door een overdosis insuline... ik ken dus de gevolgen...
 :-\

Peter