Glucose 10 of 50%?

Auteur Topic: Glucose 10 of 50%?  (gelezen 9857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 6 juli 2011, 22:11:15
Hoi CM, weet ik hoor  ;) .. kennis van mij (anesthesist) heeft zichzelf van het leven beroofd door een overdosis insuline... ik ken dus de gevolgen...
 :-\

Peter

Dat bedoel ik maar..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 7 juli 2011, 13:02:29
Even een zijspoor: Stuurt de ambu een diabeet na een hypo + bewustzijnsdaling altijd in?

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #22 Gepost op: 7 juli 2011, 13:58:52
Even een zijspoor: Stuurt de ambu een diabeet na een hypo + bewustzijnsdaling altijd in?
Nee.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 7 juli 2011, 14:08:29
Nee.

OK, duidelijk... Wordt er nadien een afspraak gemaakt met patient de huisarts te benaderen bij verslechtering?

Reden dat ik dit vraag is dat er na toediening van glucose/glucagon een schommelende suikerspiegel kan ontstaan. En vervolgens door bijvoorbeeld korte halfwaardetijd van glucagon een tweede hypo kan ontstaan.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 7 juli 2011, 18:01:28
OK, duidelijk... Wordt er nadien een afspraak gemaakt met patient de huisarts te benaderen bij verslechtering?

Reden dat ik dit vraag is dat er na toediening van glucose/glucagon een schommelende suikerspiegel kan ontstaan. En vervolgens door bijvoorbeeld korte halfwaardetijd van glucagon een tweede hypo kan ontstaan.

Je moet natuurlijk wel de patient adviseren om de complexe koolhydraten tot zich te nemen. Mijn advies is een volkoren brood met een dikke plak kaas erop gevolgd door een glas melk. Dit zorgt ervoor dat de halfwaarde tijd van de glucagon hiermee wordt opgevangen. Ik heb nog nooit gezien dat een pt snel een tweede hypo kreeg, mits hij/zij mijn advies opvolgde.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #25 Gepost op: 7 juli 2011, 18:36:42

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 7 juli 2011, 23:59:45
en bij bewusteloosheid?

Ook niet. Want als de ambubemanning klaar is met patiënt, is ie als het goed is weer helemaal bij en knabbelt ie van een bammetje met beleg. Bezweet, erg dankbaar en nog een beetje in de war. En krijgt ie vaak een advies om contact op te nemen met de huisarts, en vaak (in mijn ervaringen) belt de VPK met betreffende huisarts om e.e.a. kort te sluiten.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 8 juli 2011, 10:18:11
Wat zijn jullie ervaringen met bijvoorbeeld een glucosegel als Hypiofit ?

Dit is een glucose-gel, die oraal, in de wangzak word gesmeerd, en ook al in de wangzak heel snel in de bloedbaan word opgenomen..

CM

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 8 juli 2011, 11:53:53
Citaat
Wat zijn jullie ervaringen met bijvoorbeeld een glucosegel als Hypiofit ?

Dit is een glucose-gel, die oraal, in de wangzak word gesmeerd, en ook al in de wangzak heel snel in de bloedbaan word opgenomen..

Dit product wordt niet gebruikt binnen de ambulancezorg in Nederland. Zou misschien wellicht iets kunnen zijn voor de evenementenhulpverlening e.d. Persoonlijk zie het meerwaarde niet t.o.v. een flinke lepel jam o.i.d.

CM

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 8 juli 2011, 15:07:24

Dit product wordt niet gebruikt binnen de ambulancezorg in Nederland. Zou misschien wellicht iets kunnen zijn voor de evenementenhulpverlening e.d. Persoonlijk zie het meerwaarde niet t.o.v. een flinke lepel jam o.i.d.

CM

Hypiofit (monosacharide) word al opgenomen in de wangzak, en een andere multi-sacharides worden niet opgenomen in de wangzak, maar pas in de maag, dus iemand moet dus nog goed kunnen slikken. Hypiofit is vrij van gluten, en is een echte glucose-gel, en men hoeft dus geen rekening met andere allergien te houden..

Ik had al wel erg positieve ervaringen met zware uitputtingsverschijnselen van extreme sporters, die we erg snel weer even in de benen helpen, echter nu ook twee keer gebruikt bij een Hypo pt met verminderd bewustzijn, (reageert eigenlijk alleen op aanraken), binnen 5 tot 10 minuten had ik ze weer bij en redelijk helder van geest, zodat ze wat meer konden nuttigen..
De snelheid van opname en snel mensen weer bij hebben viel me echt op..

Ik hoopt op reactie van mensen die wat meer ervaringen heb met glucose gels..