Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?

Auteur Topic: Reanimatie, wanneer wel/niet beginnen?  (gelezen 25039 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #40 Gepost op: 11 juli 2011, 17:27:43
Het is anders wel adembenemend...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 11 juli 2011, 17:30:37
Uiteindelijk hebben we een dode in de ruimte gehad...

Even heel kryptisch gezegd!

Oowkee, de dode ruimte, is mij bekend,  echter mijn vraag is dan..  Is er voordat er ingetubeerd is,
was de airway vooraf belemmerd, en niet vrij te maken..?
beademd met 100% zuurstof masker (Ballon/MTV),  ?

Met mijn wat beperkte kennis zou ik zeggen, dat dit niet het geval was.. echter ik laat me graag corrigeren..

Ik vind de waarde van 7,3Kpa namelijk gek als er wel vooraf effectief beademd was met 100% O2...  Of de tweede ambu, was super snel ter plaatse na de 1e ambu, zodat de 1e ambu nog niet aan maskerbeademing was toegekomen..
Is het mogelijk dat je 7,3 Kpa krijgt, als er vooraf BVM/MTV beademd is met 100% O2 ?..

Had deze HA geen O2, bij zich ?`
Is er een reden, waarom de AED en O2 beademing dan niet zijn gedaan ?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #42 Gepost op: 11 juli 2011, 21:15:03
De genoemde meting is het verplaatste lucht uit de dode ruimte. Een snel zakkende etCo2 is een slechte teken, het is namelijk `bewijs`dat er geen circulatie aanwezig is. Als je de optelsom bij elkaar doet, zou je kunnen concluderen dat het ventileren niet optimaal is geweest Wat daar de oorzaak van geweest is, dat laat zich enigszins raden..... Ik ga hier namelijk niemand bekritiseren zonder dat ik over alle feiten beschik.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #43 Gepost op: 11 juli 2011, 21:52:04
De genoemde meting is het verplaatste lucht uit de dode ruimte. Een snel zakkende etCo2 is een slechte teken, het is namelijk `bewijs`dat er geen circulatie aanwezig is. Als je de optelsom bij elkaar doet, zou je kunnen concluderen dat het ventileren niet optimaal is geweest

Dat vermoedde ik al..

Stel dat er wel effectief geventileerd zou zijn, met 100% O2,  welke waarde etCo2 zou je dan verwachten na intubatie. ? en wat zou je dat zeggen, en hoe betrouwbaar zou dat zijn ?
Zou de concentratie Co2 niet enorm verdund worden met de O2, en dan een onbetrouwbare meeting etCo2 geven, zeker als je inline systemen gebruikt...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #44 Gepost op: 11 juli 2011, 22:00:29
Dat laat zich niet makkelijk beantwoorden. Het is afhankelijk van een aantal factoren, tijsdelay, bouw pt, pathofysiologie. Het initiele doel van etCO2 is een bevestiging van de plaatsing van de tube, daarna houden we het in de gaten want een stijgende co2 is een teken van terugkerende circulatie dat je soms nog niet waarneemt aan de buitenkant. Dat gaat natuurlijk niet op in een pt. met asystolie, zoals hier het geval is. Normocapnie, even heel grof gezegd, is 4.6-6.0 kPa. Mits je in kilopascals werkt, natuurlijk. In mmHg is het 35-45mmHg.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #45 Gepost op: 11 juli 2011, 23:04:04
Dat vermoedde ik al..

Stel dat er wel effectief geventileerd zou zijn, met 100% O2,  welke waarde etCo2 zou je dan verwachten na intubatie. ? en wat zou je dat zeggen, en hoe betrouwbaar zou dat zijn ?
Zou de concentratie Co2 niet enorm verdund worden met de O2, en dan een onbetrouwbare meeting etCo2 geven, zeker als je inline systemen gebruikt...

Gebufferd CO2, verdund CO2, je maakt spannende natuur- en scheikundige constructies :D Vraag me wel af wat je met die buffering bedoelt.
Allereerst, ventilatie (co2 er uit) en oxygenatie (o2 er in) zijn processen die los staan van elkaar. Of je nou met pure o2 beademt of niet. Aangezien de getallen over drukken gaan maakt het geen fluit uit. Wat met name daalt met pure o2 beademing is je etN2. ;)
Verder kun je het etCO2 met beademing iedere gewenste waarde laten worden, afhankelijk van hoe vaak en hoe diep je in de ballon knijpt. Maar ja, daar heb je wel enige circulatie voor nodig.
Arts  www.alphalog.nl


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #46 Gepost op: 12 juli 2011, 12:19:55
Had deze HA geen O2, bij zich ?`
Is er een reden, waarom de AED en O2 beademing dan niet zijn gedaan ?

Wanneer de HA is betrokken bij een reanimatie, wordt BLS + AED gedaan, daarbij is geen 100% O2 beademing betrokken. Op de auto zit eventueel een ambuballon, zonder aansluiting aan O2-fles, bestemd voor de HA die op de kap kan beademen. Anders gebruikt de HA de pocketmask.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 12 juli 2011, 12:48:22
Gebufferd CO2, verdund CO2, je maakt spannende natuur- en scheikundige constructies :D Vraag me wel af wat je met die buffering bedoelt.
Allereerst, ventilatie (co2 er uit) en oxygenatie (o2 er in) zijn processen die los staan van elkaar. Of je nou met pure o2 beademt of niet. Aangezien de getallen over drukken gaan maakt het geen fluit uit. Wat met name daalt met pure o2 beademing is je etN2. ;)
Verder kun je het etCO2 met beademing iedere gewenste waarde laten worden, afhankelijk van hoe vaak en hoe diep je in de ballon knijpt. Maar ja, daar heb je wel enige circulatie voor nodig.

Gebufferd gassen is mijn beleving opgehoopt, verzameld, kan niet vrij weglopen, of vind geen vermengingplaats met andere gassen.  terugredenerd naar de mens, dus ophoping in longen en dode ruimten..  

etCO2 meting kan inline gebeuren.  dus O2 in en Co2 uit, gaat door het zelfde pijpje,  of etCo2 kan gemeten worden na het uitademingsventiel, dus gescheiden O2 en Co2 meting.  Ik kan me voorstellen dat een gescheiden meting nauwkeurige metingen over concentratie oplevert dan inline metingen.. (tenminste met reguliere gas metingen wel)  Je werkt namelijk met andere concentraties..  Ik begrijp dat extramuraal beide wijze van meten voorkomen...

Je laatste opmerking zie ik als vanzelfsprekend..

Wanneer de HA is betrokken bij een reanimatie, wordt BLS + AED gedaan, daarbij is geen 100% O2 beademing betrokken. Op de auto zit eventueel een ambuballon, zonder aansluiting aan O2-fles, bestemd voor de HA die op de kap kan beademen. Anders gebruikt de HA de pocketmask.

Dat is per regio en per Huisarts enorm verschillend..  Ik ken meerdere HA en HAP posten die dat wel geleerd worden, en ook zo in de praktijk toepassen..  Dus BLS+AED+ ballon/mtv beademing doen met 100% O2.
En dat is echt geen raket technologie, als je het maar niet in je eentje wil doen...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #48 Gepost op: 12 juli 2011, 13:39:57
Citaat
Gebufferd gassen is mijn beleving opgehoopt, verzameld, kan niet vrij weglopen, of vind geen vermengingplaats met andere gassen.  terugredenerd naar de mens, dus ophoping in longen en dode ruimten..  

etCO2 meting kan inline gebeuren.  dus O2 in en Co2 uit, gaat door het zelfde pijpje,  of etCo2 kan gemeten worden na het uitademingsventiel, dus gescheiden O2 en Co2 meting.  Ik kan me voorstellen dat een gescheiden meting nauwkeurige metingen over concentratie oplevert dan inline metingen.. (tenminste met reguliere gas metingen wel)  Je werkt namelijk met andere concentraties..  Ik begrijp dat extramuraal beide wijze van meten voorkomen...

Je laatste opmerking zie ik als vanzelfsprekend..

Wat wil je hiermee zeggen? Ik zie niet hoe dit meteen relevant is voor het verloop van de discussie. Los van het feit dat het zulke wollige taal is dat ik het niet kan volgen. Terwijl ik dagelijks werk met capnometrie. Peter, je kunt je beter bij onderwerpen houden waar je relevante kennis van hebt en niet uit een theorie boek. Komt namelijk wat genant over...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #49 Gepost op: 12 juli 2011, 14:20:32
Gebufferd gassen is mijn beleving opgehoopt, verzameld, kan niet vrij weglopen, of vind geen vermengingplaats met andere gassen.  terugredenerd naar de mens, dus ophoping in longen en dode ruimten..  

etCO2 meting kan inline gebeuren.  dus O2 in en Co2 uit, gaat door het zelfde pijpje,  of etCo2 kan gemeten worden na het uitademingsventiel, dus gescheiden O2 en Co2 meting.  Ik kan me voorstellen dat een gescheiden meting nauwkeurige metingen over concentratie oplevert dan inline metingen.. (tenminste met reguliere gas metingen wel)  Je werkt namelijk met andere concentraties..  Ik begrijp dat extramuraal beide wijze van meten voorkomen...


Rescue,

Het spijt mij geweldig, maar ik begrijp hier echt helemaal niets...., maar dan ook echt helemaal niets van.

Ik wil je echt een serieus expose geven over gaswisseling in Jip en Janneketaal, maar door deze dyslectische brei van woorden snap ik helemaal niets van je redenatie. Derhalve is het onmogelijk een goede reactie te geven. Het gevolg is dat je hierdoor de discussie inhoudelijk om zeep helpt. Het maakt mij niet wie, of wat je bent. Iedereen mag meedoen en krijgt serieus antwoord. Ook jij.

Op een openbaar forum moet een reactie of vraagstelling helder zijn voor iedereen. Daarom denk ik dat het noodzakelijk is om een paar eenvoudige regels te respecteren.

  • Verdiep je in een onderwerp
  • Denk er even over na
  • Als je iets niet snapt, vraag het dan gewoon (desnoods via een P.M.)
  • Formuleer je reactie correct
  • Gebruik normaal Nederlands
  • Lees je reactie nog eens na voordat je hem verzend

Groet,

Expert.