Jeugdbeleid

Auteur Topic: Jeugdbeleid  (gelezen 16367 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gast

• Gast
Gepost op: 27 november 2004, 23:35:29
Citaat
Tijd voor een topic over Jeugdbeleid bij de reddingsbrigades?

Zoals het voorstel dus hier een topic.

Ik vind dat alle leden van een vaarploeg de leeftijd van 18 jaar moeten hebben. En dat jongeren mensen die willen varen maar lekker in een optimist moet gaan zeilen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 27 november 2004, 23:58:51
Nee, ik vind dat niet. De echte "harde", de F-site zg ;D de kern van onze leden wordt gevormd door leden die al op 14 jarige leeftijd meevoeren. Het redden komt nooit zo in je bloed dan dat je als jongen/meisje al meegaat op de reddingsboot.

Er zijn nu een stuk of 5 knapen die op de een of andere manier bijna altijd op de kade staan als we uitvaren. De lijnen losgooien en helpen sjouwen met de pomp als dat nodig is. Van 8 tot 12 jaar zou ik maar zeggen. Met 14 jaar mogen ze lid worden volgens onze statuten. Als ik wacht tot ze 18 zijn hebben we ze te lang laten wachten en hebben ze inmiddels andere tijdsbesteding gevonden. Ik neem ze niet mee bij windkracht zeven of meer en ook niet op nachtelijke klussen, maar op een zomerse zaterdagmiddag mag er één best mee op de reddingsboot. Er is hier een brigade die de naam "kleuterbrigade" heeft opgebouwd en zover wil ik niet gaan, maar wie de jeugd heef, heeft de toekomst, en ik vind de toekomst best belangrijk!

Henk

PS in het verleden heeft menig jeugdlid daden vericht waar de ouders de verhalen daarover thuis niet wilden geloven. Ik moest dan daar even komen vertellen dat dat werkelijk zo was gebeurd ;D!

Gast

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2004, 00:06:10
Hoe denken de ouders er over dat de kinderen de kans lopen om toch minder leuken ervaring op te tijdens een hulpverlening. (Je denk dat je naar een sleepklus gaat en je komt aan land met een stoffelijkoverschot) Dit zou geen goede ervaring zijn als je 14 jaar bent

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 november 2004, 00:12:34
14 jaar vind ik te jong. Ik zou de grens bij 16 leggen, maar ik zou zeker de kinderen onder 16 al laten "proeven" van het echte werk.
Als je 18 bent, dan heb je je al zover ontwikkeld dat de stap naar een reddingsbrigade vaak groter is, dan dat het eigenlijk alleen maar een hobby is die je uitbreid.
Je groeit door vanuit het zwembad. En wat die stoffelijk overschotten betreft, hoe vaak kom je die nou tegen op zondagmiddag?

PS: Gast, misschien kun je je aanmelden, dan weten we gelijk wie je bent en heb jijzelf ook veel meer voordelen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 28 november 2004, 01:33:29
Hoe denken de ouders er over dat de kinderen de kans lopen om toch minder leuken ervaring op te tijdens een hulpverlening. (Je denk dat je naar een sleepklus gaat en je komt aan land met een stoffelijkoverschot) Dit zou geen goede ervaring zijn als je 14 jaar bent

Als een minderjarig lid zich aanmeld wordt altijd thuis eerst met de ouders gepraat. Er is een hele kleine kans dat zoiets naars een keer gebeurd, maar hoe denk je aan de andere kant dat het een kinderleven verrijkt en wat het doet met het zelfvertrouwen ervan als het een redding meemaakt! Dat is geen "kans", maar een zekerheid met zo'n 70 hulpverleningen (reddingen noemt de KNRM dat geloof ik ;) ) per jaar! Ik heb ook mijn eigen zoons al vroeg op sleeptouw genomen en het heeft ze zeker geen kwaad gedaan. Alle oud leden zijn goed terecht gekomen trouwens, ik spreek nog ze regelmatig. Welke jongen of meisje ( en zelfs volwassene) beleeft dergelijke avonturen! Geloof me, het doet ze kennelijk meer goed dan kwaad, mits met goede begeleiding. 

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2004, 16:08:11

ik ben nu 16, en toen ik 14 was heb ik ook een overleden persoon gezien en ik denk dat het alleen maar gunstig is voor je eigen ontwikkeling, aan de andere kant denk ik wel dat het voor sommige mensen nogal schokkend kan zijn dus het is weer bewezen ''elk voordeel heeft zijn nadeel ''  ;D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Jeff

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 28 november 2004, 16:16:37
Ik denk dat je meer kans hebt een stoffelijk overschot te zien aan wal dan op het water, die kans loop je altijd wel. Niet alle risicos zijn uit te sluiten, het is een keus die je moet maken. Je moet ook elke keer weer de keus maken of je ze meeneemt of niet. Met een zoekactie naar een drenkeling is de kans er dat je um tegenkomt, dan zou ik ze niet meenemen... Hoe zit het trouwens met verzekeringen voor personen onder de 18?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 28 november 2004, 16:23:40
ik vindt het een vreemde zaak,om personen onder de 18 mee te nemen.Zeker bij het vinden van stoffelijke overschotten moet je voorzichtig zijn,niet ieder lijk ziet er nog puntgaaf uit :-X

Ten tweede,1 ernstig gewond slachtoffer kan al een flinke traumatische ervaring opleveren,zeker als daar niet goed mee om wordt gegaan.Bij de brandweer ga je niet eerder mee dan dat je en opgeleidt en 18 jaar bent,eerder heb je gewoon pech hoe graag iemand ook wil

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #8 Gepost op: 28 november 2004, 17:01:05
ik denk dat het verstandig is om de grens op 18 jaar te leggen eventueel als ze jonger zijn kunnen ze wel al oefenen en reddend zwemmen leren. Zodat als ze oud genoeg zijn ze mee kunnen varen, maar er dus een kleinere kans is dat ze minder leuke ervaringen mee maken. Want het zal heel lastig zijn om iemand die normaal altijd mee vaart, bij een melding uit de boot te moeten zetten.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 28 november 2004, 23:40:15
Gelukkig is de kans om een dode of gewonde tegen te komen op het Gooi-Eem- en IJmeer zeer klein. De kans dat je wat ziet met de auto op weg naar je vakantieadres in Frankrijk is vele malen groter. Natuurlijk zie je bij de brandweer veel meer ellende. Bij brand zijn vaak gewonden. Hier is in de wijde omgeving er af en toe een jaar bij dat er een gewonde, en héél soms een dode te betreuren is. De laatste is met die ontploffing op een woonboot, en daar is geen reddingsbrigade bij geweest. Ik ben ook niet zo voor het zoeken door een reddingsdienst naar een stoffelijk overschot. Iedere vereniging moet maar doen wat 'm goeddunkt, ik wil de jeugd de kennismaking met het varen op een reddingsboot niet ontzeggen, maar als een ander zegt ik neem die verantwoording niet kan ik me dat ook goed voorstellen. Het heb z'n voor en z'n tegen zoals Jerommekeaalsmeer al zei.

Trouwens Vistuig, het is voor ons wat makkelijker om iemand er uit te donderen dan als bij jullie in volle zee.
Regelmatig nemen we wel iemand mee die van te voren te horen krijgt dat als er wat gebeurd hij op de dijk of op de pier van de een of andere haven "uit mag stappen". Elk jaar krijgt de verzekering van ons een ledenlijst met alle mutaties en de leden die op de lijst staan zijn allemaal verzekerd. Mocht iemand tussentijds lid worden is tie automatisch ook verzekerd. Ik weet niet hoe dat bij de bond is, maar aan onze verzekering is geen leeftijdsgrens gesteld. Onze statuten staan toe dat iemand vanaf z'n 14e lid kan worden. Een maximum leeftijd is er niet, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. ;D

Krijgen jullie veel leden van boven de achttien die zich aan melden?

Henk