Gelukkig is de kans om een dode of gewonde tegen te komen op het Gooi-Eem- en IJmeer zeer klein. De kans dat je wat ziet met de auto op weg naar je vakantieadres in Frankrijk is vele malen groter. Natuurlijk zie je bij de brandweer veel meer ellende. Bij brand zijn vaak gewonden. Hier is in de wijde omgeving er af en toe een jaar bij dat er een gewonde, en héél soms een dode te betreuren is. De laatste is met die ontploffing op een woonboot, en daar is geen reddingsbrigade bij geweest. Ik ben ook niet zo voor het zoeken door een reddingsdienst naar een stoffelijk overschot. Iedere vereniging moet maar doen wat 'm goeddunkt, ik wil de jeugd de kennismaking met het varen op een reddingsboot niet ontzeggen, maar als een ander zegt ik neem die verantwoording niet kan ik me dat ook goed voorstellen. Het heb z'n voor en z'n tegen zoals Jerommekeaalsmeer al zei.
Trouwens Vistuig, het is voor ons wat makkelijker om iemand er uit te donderen dan als bij jullie in volle zee.
Regelmatig nemen we wel iemand mee die van te voren te horen krijgt dat als er wat gebeurd hij op de dijk of op de pier van de een of andere haven "uit mag stappen". Elk jaar krijgt de verzekering van ons een ledenlijst met alle mutaties en de leden die op de lijst staan zijn allemaal verzekerd. Mocht iemand tussentijds lid worden is tie automatisch ook verzekerd. Ik weet niet hoe dat bij de bond is, maar aan onze verzekering is geen leeftijdsgrens gesteld. Onze statuten staan toe dat iemand vanaf z'n 14e lid kan worden. Een maximum leeftijd is er niet, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken.
Krijgen jullie veel leden van boven de achttien die zich aan melden?
Henk