Gelukkig zie ik dan nog wel een lichtpuntje en zie dat "ragge" toch positiever.
Waar het natuurlijk eigenlijk om gaat is de jeugd de mogelijkheid geven zich te ontwikkelen. En een gedeelte zullen ze doen door bepaalde manouvres, zoals aanvaren, keer op keer voor te doen en dan hun uit te laten voeren. Maar andere dingen moeten ze gewoon zelf proefondervindelijk zelf leren. Ik kan niet iemand leren een golf te lezen. Dat gevoel moet je hebben. Je kan laten zien waar en hoe die breekt of doorrolt, maar dat inzicht en de daarop volgende handeling moet die zelf leren.
En als diegene ook frequent in de loods is en het materiaal onderhoud en repareert zal deze persoon meer technisch inzicht krijgen, waardoor hij/ zij in geval van een calamiteit de motor sneller weer draaibaar krijgt dan iemand die . . . . . . . .
Naar mijn mening zijn schades omgekeerd evenredig naar het onderhoud van een reddingsbrigade. Indien leden van de desbetreffende reddingsbrigade op goede wijze hun eigen materiaal onderhouden, komen schades minder voor. Indien dit onderhoud wordt uitbesteed krijgen de leden een mate van desinterresse en krijg je meer schades.
Daar komt nog eens bij dat de kwaliteit geleverd door bepaalde onderhoudcentra ten hemel schreiend zijn en daardoor frequenter slechte motoren afleveren, waardoor de des interresse sneller toeneemt betreffende de materialen en dus schades in de hand spelen.
Mijn visie, begin met een vlet voor je jeugdleden, laat ze ragge en op hun bek gaan, daar leren ze van. Hierdoor krijgen ze ervaring en gaan in een later stadium niet meer op hun plaat met grotere en snellere boten. Ook weten ze wat er gedaan moet worden als ze met een 9,9 pk op hun bek zijn gegaan, bougies eruit, olie, WD40 lopen etc. etc. en wat voor werk als je op je plaat gaat. En dat later zelfstandig ook kunnen uitvoeren.
Dit bovenstaande gaat dus over jeugd-leden die net een paar jaar op het strand meelopen en beginnen met een vlet met oude 9,9 pk motor. Deze is reeds afgeschreven.