katheteriseren bij fluxus

Auteur Topic: katheteriseren bij fluxus  (gelezen 3512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ambukampen

• Forum gebruiker
Gepost op: 10 juli 2011, 23:12:29
In het protocol fluxus (18.2) staat dat als de bloeding niet verminderd of stopt, Oxytocine(5 IE, i.v of i.m)  gegeven moet worden en de blaas katheteriseren.
Het katheteriseren van de blaas is een voorbehouden handeling volgens de wet BIG.
Veel verpleegkundigen op de ambu hebben deze handeling al langere tijd niet meer gedaan, ik ken plegen die al 20 jaar geen katheter meer hebben ingebracht.
Wat ik mij dan afvraag, is men dan nog wel bekwaam om deze handeling te doen? Niet bekwaam betekend ook niet bevoegd.

Wij hebben wel blaas katheters op de auto.
Hoe is dit in den lande regeld?
En hoe gaan jullie hier mee om?

Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2011, 23:26:01
Beste AK,

Wij hebben niet eens katheters op de auto, dus kunnen we niet in de problemen raken ;).

Het is een terechte punt, denk ik. Niet bekwaam is niet bevoegd is een pijler in de wet BIG. Maar wie toetst of iemand bekwaam is? (los van de beroepsbeoefenaar, zelf, natuurlijk). Persoonlijk zou ik niet zoveel problemen ermee hebben. Sterker nog, ik ben via een forumlid hier in staat gesteld om recent stage te lopen op een drukke SEH in Belgie. Daar werd van mij verwacht dat ik in alles meedraaide, dus ook met katheriseren. Ik had het ook in geen 15-16 jaar meer gedaan, maar de structuren en de anatomie blijven nou eenmaal hetzelfde, natuurlijk. Het ging eigenlijk moeiteloos. De vraag is, willen wij het of kunnen we het doen?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2011, 00:05:22
Nou is het inderdaad niet de meest ingewikkelde handeling die er is, maar als het in het protocol staat is het toch vrij simpel in je profcheck te toetsen?

Laten we wel wezen, de gemiddelde ambulanceverpleegkundige intubeert nu ook niet zoveel keer per jaar dat hij/zij alleen hiermee bekwaam blijft. Dat moet toch ook geoefend worden? En zo zijn er toch wel meer handelingen die door oefening in je arsenaal blijven.

Fluxus postpartum nadat de placenta volledig uitgedreven is is atonie van de uterus totdat het tegendeel bewezen is en naast stolsels in de uterus is één van de belangrijkste oorzaken van atonie een volle blaas (althans zo heb ik het geleerd). Dus is het toch wel nuttig dit in je arsenaal te hebben.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2011, 12:59:43
Het is misschien plat gezegd maar bij net bevallen vrouwen zie je meestal vrij makkelijk welke ingang/uitgang je (niet) moet catheteriseren. Het is dus, zoals eerder gezegd, normaal gezien niet de meest ingewikkelde handeling. Ik heb in mijn vorig leven andere toestanden meegemaakt maar bij een net bevallen vrouw mag dit geen probleem opleveren.