Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 60937 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #140 Gepost op: 6 augustus 2011, 12:01:50

Het mag duidelijk en logisch zijn dat je liever een medivac laat komen dan dat je zelf aan de gang gaat. (Indien de toestand het toelaat)


Stammie,

Even Off Topic en heel puristisch; We hebben het niet over een Medivac, maar over een Medevac als afkorting van Medical Evacuation.

Binnen de Koninklijke Luchtmacht (refererend aan het door jou gehanteerde logo) en internationaal is het correct taalgebruik om te spreken over een AEROMEDEVAC.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #141 Gepost op: 6 augustus 2011, 12:21:24

Over welke protocollen heb je het dan?

Helm af, nekkraag en planken. Protocollen zijn opgesteld door deskundigen vanuit het ambupersoneel.


Stammie,

Dit is geen inhoudelijk antwoord op mijn vraag. Met welk protocol stel ik niet zozeer de vraag wie de steller is van het protocol is, alhoewel dat wel erg interessant kan zijn.

Neen.., ik ben meer geïnteresseerd welke organisatie precies welk protocol uitgeeft, welke functie je dan hebt en wie er verantwoordelijk is voor jouw handelen in welke situatie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #142 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:50:52
Sterker nog... deze handelingen worden door jouw collega's aan ons uitgelegd!



Door een ander kleiner te maken dan jezelf, zal je nooit groter worden....

Dan moeten die professonele ambulancecollegas zich maar eens goed gaan afvragen waar zij mee bezig zijn, velen ervan zijn zeer waarschijnlijk geen bevoegd docent/opleider en wat zij instrueren gaat toch wel wat verder dan BLS en AED...

Overigens maak ik niemand kleiner op dit forum, ik wil alleen graag de grenzen duidelijk hebben, ook die tussen de professional en de leek/eerstehulpverlener etc.

Daarbij ben ik helemaal geen totale tegenstander van EHBOplus opleidingen en  handelingen, echter wel als die over de grens gaan van wat risicovol of voorbehouden is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #143 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:53:30
Ik noem dat een aanname.

Maar ik vind dit wel een goeie.
Wanneer je je werk in je vrije tijd dunnetjes en goed betaald overdoet, noemen we het een mooie bijverdienste met hun beroepsuitoefening.
Dat klinkt inderdaad beter dan lekker bijbeunen. En ja, er zijn talloze BIG geregistreerden die er letterlijk slapend rijk van worden... :-X
Je laatste opmerking vindik nogal ongepast en aanmatigend!!!!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #144 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:59:53
Waarom verzorgt ambulancepersoneel dagelijks EHBO opleidingen aan leken met deze zogenaamde risicovolle handelingen?
Het zijn individuele leden van de professionele beroepsgroep die wat bij willen verdienen, maar aan de andere kant willen zij de leken eerstehulpverlener "dom" houden met basis handelingen met liefst zo veilig mogelijke handelingen.
Veronderstel dat een LEEK iets doet om een slachtoffer te helpen wat boven het maaiveld uitsteekt!
Dat is behoorlijk tegenstrijdig en niet goed voor de behandeling slachtoffers en de uitkomst daarvan.
Met deze mentaliteit handhaaf je namelijk het gat in het opleidingsniveau van leken EHBO-ers waarbij ik tevens constateer dat door de continuerende afnemende kwaliteit van de huidige EHBO opleidingen dit gat steeds groter gaat worden.

Discussies over wat wel of niet mag en over de BIG-wet zijn eigenlijk helemaal niet relevant.
Met een goed onderbouwde leken EHBO opleiding op een hoger niveau waar medische deskundigen garant voor staan is veel meer waard dan de huidige zelfontwikkelde en/of LPA afgeleide cursussen van individuele ambulanceverpleegkundigen.
Het zijn de individuele personen uit de ambulance sector zelf die voor een zeer grote verscheidenheid zorgen aan leken EHBO cursussen en opleidingen met dito niveau's.
Als je wilt dat er echt iemand "doorslaat" dan moet je als ambulanceverpleegkundige vooral voorbehouden en/of risicovolle handelingen blijven demonstreren bij de traditioneel opgeleide BHV-er en EHBO-er.
Kopieer gedrag is het gevolg, zonder enige achtergrondinformatie en gedegen oefeningen is dit een potentieel drama.

Ik ben van mening dat met name de ambulancesector eens flink intern moet gaan bekvechten wat zij nu echt willen op leken EHBO gebied.
Ombuigen van een negatieve naar een positieve denkbeeld door de ambulancesector ten aanzien van eerstehulpverleners welke bovengemiddeld dan standaard zijn opgeleid zal alle partijen en daarmee ook de hulp aan slachtoffers goed doen.

Hokjes mentaliteit is slecht en is jammer genoeg gemeengoed in de EHBO wereld.
Blijf vooral denken aan je eigen hokje en eigen belang, dan komen we er wel.  :'(

Graag verneem ik dan welke RAV's dit betreft, dan kan er vast wat aan gedaan worden door de desbetreffende MMA en leidinggevenden.
Overigens zet ik mijn vraagtekens bij de hoeveelheid ambulanceplegen die op deze wijze ''bijbeunen'' -zoals jij aangeeft lijken het er behoorlijk wat te zijn-. Als dat het geval is dan valt dat zeker op bij collegas die er waarschijnlijk ook niet van gecharmeerd zullen zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #145 Gepost op: 6 augustus 2011, 17:09:27
Ik denk ook niet dat het hele wet BIG ter discussie staat.
Dat ambu personeel andere handelingen mag en moet uitvoeren staat wat mij betreft buiten kijf, maar het punt gaan mijnsinziens meer om hoe er over de lekenhulpverlening gepraat wordt.

Zoals overal heb je poppetjes erbij die er meer kaas van gegeten hebben dan een ander.
Voor het gemak dan maar de hele lekenhulpverlening op een hoop schuiven gaat mij veel te ver.
Dit bedoelde ik meer met kleinerend.

En ik haalde mijn voorbeelden erbij om aan te geven dat er ook binnen de lekenhulpverlening heel veel niveauverschil zit.

Maar als we terug gaan naar de topic, evenementen hulpverlening,
De gemiddelde Jan Kaas die bij een evenement zijn dienst draait als lekenhulpverlener weet drommels goed wanneer hij/zij een ambu moet laten komen.
De EHV-ers zijn gewoon een goedkope publieksoppas voor de organisatie.
Ik betwijfel ook of er genoeg ambupersoneel vrij gemaakt kan worden om de evementen te gaan bemannen als eerste hulp post.
Voor zover dit al te betalen is door een organisatie.

Stammie, het blijkt voornamelijk te gaan over het Calimero syndroom, sommige ehbo-ers voelen zich niet begrepen en gaan gekke dingen zeggen/doen. Nu zal dat voor weinig ehv-ers gelden maar het is wel iets om waakzaam voor te zijn en dit soort hulpverleners goed te monitoren als werkgever/ehbo vereniging/rode kruis etc.
Het is jammer dat de eerste hulporganisaties niet duidelijk zijn in wat zij vinden dat er moet veranderen op gebied van burgerhulp/lekenhulpverlening. Opleidingen zoals SIGMA etc zijn handig maar worden niet dagelijks ingezet, verleren handelingen dan snel en kunnen die niet uitvoeren buiten de SIGMA-setting, lastig maar daar kan best wat aan veranderd gaan worden.

Overigens heb ik zelf mijn ehbo eenheidsdiploma in 1987 behaald na het jeugd ehbo a diploma,leuk nostalgisch begin van mn carriere. En daarna jarenlang lid geweest van ehbo vereniging, rode kruis en vrijwillige brandweer. Dus ik weet heel goed hoe de leken eerste hulpverlening in elkaar zit en wat voor goede maar ook wat voor minder goede personen er in rond (kunnen) lopen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #146 Gepost op: 6 augustus 2011, 18:51:25
om even terug te komen op het topic onderwerp  :)

de professional wil graag weten wie hij tegenkomt als hij bij een ongevalssituatie komt.
en termen als "medic responder" , "paramedic" etc.  zijn niet echt duidelijk.

er zijn inderdaad voldoende professionele organisaties, die ook ambulancehulpverlening bieden bij evenementen. Dit zijn dan de "profs", die een centje bijverdienen. Helemaal niks mis mee!

maar het moet wel duidelijk zijn als je in"ambulancekleding" bij een evenement staat, en je hebt "alleen maar" EHBO (al dan niet met aanvullende opleiding) .. want het kan de "prof" op het verkeerde been zetten.

en als je niet geleerd hebt hoe bepaalde handelingen uit te voeren, en daarin (officieel !!) gecertificeerd bent.. zou ik vooral wachten op die professional!

uit het fimpje blijkt niet, welke opleiding deze mensen hebben genoten. wellicht zijn het gecertificeerde ambulanceverpleegkundigen en chauffeurs..

schoenmaker, blijf bij je leest, zou ik zeggen..


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #147 Gepost op: 6 augustus 2011, 19:36:49
Bedoel je waarin de exameneisen voor SEHSO verschillen van eerste hulp van het OK?
Ik heb geen idee wat ze bij het OK leren. Wat leren ze daar dan? Dan kan ik het vergelijken.
Je kan even op de site van NedCert kijken, wellicht vind je daar al de info die je zoekt.
http://www.nedcert.nl

Om een certificaat te ontwikkelen voor bijvoorbeeld evenementen hulpverlener, moet je rekenen op 2 a 3 jaar.
Het ligt er een beetje aan hoeveel mensen er tegelijkertijd aan werken, maar een accreditatie proces neemt al minimaal 1,5 jaar in beslag.

Acreditatie, certificering, allemaal termen waarbij de haren mij recht overeind gaan staan.
Papieren schijnveiligheid is het. Ik zie geen enkel voordeel met nedcert.
Zie het binnen de ziekenhuizen met NIAZ. Je kunt alle accreditaties krijgen, terwijl de patiënt wellicht de hele dag in de poep ligt.
Richtlijnen kun je ontwikkelen, maar wie doet dit, en welke maatstaaf gebruik je?

Ik denk dat het werkveld (lees alle kleine organisaties en stichtingen) zelf aan het werk moeten gaan en dit niet aan een commercieel certificeringsbureautje moeten overlaten.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #148 Gepost op: 6 augustus 2011, 19:52:27
Acreditatie, certificering, allemaal termen waarbij de haren mij recht overeind gaan staan.
Papieren schijnveiligheid is het. Ik zie geen enkel voordeel met nedcert.
Zie het binnen de ziekenhuizen met NIAZ. Je kunt alle accreditaties krijgen, terwijl de patiënt wellicht de hele dag in de poep ligt.
Richtlijnen kun je ontwikkelen, maar wie doet dit, en welke maatstaaf gebruik je?

Ik denk dat het werkveld (lees alle kleine organisaties en stichtingen) zelf aan het werk moeten gaan en dit niet aan een commercieel certificeringsbureautje moeten overlaten.
Inderdaad, papieren schijnveiligheid.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de gezondheidszorg maar ook in tal van andere branches waarin soms de meeste belachelijke zaken op papier geregeld moeten zijn en daarmee naast de soms relatief hoge buitensporige kosten onnodig veel vertraging in de daadwerkelijke kernactiviteiten opleveren.
Met name voor de leken eerstehulpverlening, denk aan EHBO verenigingen en kleinere evenementenorganisaties zijn deze zaken totaal onbespreekbaar door de grote kosten die een dergelijke accreditatie/certificering met zich meebrengt.

Leuk verzonnen, maar echte kwaliteit haal je niet binnen als de papieren tijger in orde is.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #149 Gepost op: 6 augustus 2011, 22:09:03
Bazzz81 en Willem D., als jullie al zo negatief en bevooroordeeld, zijn, dan is het voor mij bijna onmogelijk om nog een zinnig gesprek met jullie te voeren.
Toch zal ik nog een poging doen, want ik begrijp jullie frustraties wel.

1. Ik heb bij de Raad voor Accreditatie (RvA) gezocht op Het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ), maar ik kom ze niet tegen. Tegenwoordig gebruikt iedereen die door zichzelf of door anderen (bijvoorbeeld in opdracht van academische ziekenhuizen) is aangesteld als controlerende instantie de term accreditatie en dat mag.

2. De Raad voor Accreditatie heeft helaas niet het patent op het woord accreditatie. Daarom is het voor de gewone man erg moeilijk om te onderscheiden wat NedCert en de RvA onder accreditatie verstaan en wat “accreditatie instanties” zijn die zich ook zo noemen. Ik kan daar heel kort over zijn. Behoudens de NVAO (de Nederlands-Vlaamse accreditatie organisatie), die de accreditatie van hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen verzorgt, en dus ook de term accreditatie gebruikt, is er maar één Wettelijk aangewezen accreditatie instantie in Nederland en dat is de Raad voor Accreditatie (RvA).

3. Er zijn vele instanties die zichzelf accreditatie instituut of certificerings instituut noemen. Een bedrijf mag zich zo noemen, daar kunnen wij helaas niets aan veranderen, want we wonen in een vrij land. Het is wel zo dat dergelijke instanties niet gecontroleerd worden door de RvA, daardoor kunnen ze werk afleveren dat niet aan de internationale kwaliteitseisen voldoet (terwijl een aantal wel beweert dat ze aan deze eisen voldoet). Zolang mensen daar goedgelovig achteraan blijven lopen, zullen ze blijven bestaan. Daardoor is er heel veel rotzooi op de markt en krijg je mensen zoals jullie die zeker weten dat certificering en accreditatie papieren tijgers zijn, zonder verder enige inhoud. Ik geef je gelijk als je het over dergelijke niet officiële, zich accreditatie- of certificatie instelling noemende, instanties hebt, maar ik zeg daar wel met klem bij dat je dan blijkbaar nog nooit met een officiële certificatie instelling (erkend door de RvA) te maken hebt gehad.
In ieder geval heb je nog nooit met ons te maken gehad, maar je hebt je oordeel wel klaar en dat is jammer, maar bevestigt wel dat certificering een slechte naam krijgt door dergelijke niet officieel erkende instanties op de markt.

4. Om het certificaat SEHSO te kunnen behalen, wordt iemand zowel theoretisch als praktisch getoetst door onze medewerkers, allen artsen, SEH- en ambulance verpleegkundigen. Dit zijn allemaal mensen die, juist omdat ze willen dat er iets goeds wordt neergezet, bij NedCert werken.
De SEHSO gecertificeerde werkt volgens ABCDE, maar zonder risicovolle handelingen te verrichten.

5. Als er nu leken zijn, zoals bij evenementen hulpverlening die wel risicovolle handelingen verrichten dan zijn wij daar geen voorstander van, maar als blijkt dat ze dat, of wij dit nu leuk vinden of niet, toch doen, dan denken wij dat wij als beroepsgroep daar beter sturing aan kunnen geven dan alleen vanaf de zijlijn te schreeuwen dat we het niet willen hebben dat ze dit doen. Want ze mogen het doen, daar kunnen wij als beroepsgroep niets aan veranderen.
Laten we het dan als beroepsgroep controleren en certificeren. Als wij als beroepsgroep ons verenigen binnen NedCert, dan kunnen we een certificaat maken en zorgen dat deze leken dit certificaat moeten hebben om deze risicovolle handelingen te mogen verrichten. Dit garandeert voor deze evenementen hulpverleners zelf trouwens ook meer kwaliteit in hun werk en kan alleen maar positief voor iedereen uitpakken. Dat is ons voorstel.

Wij nodigen alle SEH artsen en SEH- /ambulance verpleegkundigen, hogere veiligheidskundigen, bedrijfsartsen en arbeidshygiënisten uit om deel te nemen aan ons College van Vakdeskundigen.
Kijk daarvoor op deze link.
De kosten van een SEHSO certificeringstraject vind je op deze link.