Assistentie bij euthanasie > hoe is dit geregeld (persoonlijke bezwaren etc.)?

Auteur Topic: Assistentie bij euthanasie > hoe is dit geregeld (persoonlijke bezwaren etc.)?  (gelezen 8928 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

nOne

• Forum gebruiker
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Mmm... Dit vind ik een lastige. Ik vind namelijk niet dat de pt. zorg moet worden onthouden op basis van de bezwaren van een centralist. Hoe moet een patient toegang krijgen (letterlijk en figuurlijk) als de poort al dichtgaat bij de meldkamer? Een centralist voert de handeling ook niet uit, maar faciliteert slechts. Idem dito mijn collega chauffeur. Kijk, hij/zij is het niet altijd mij eens over een behandeling, maar de verantwoordelijkheid ligt bij mij, zo ook hier.
Het zal niemand verbazen dat ik pro-euthanasie ben. Ik probeer hier niet arrogant over te komen, dat is het laatste wat ik wil. Ik vind alleen dat als allerlei barrieres oproept dan krijgt de pt. niet waar hij recht op heeft. Wie zijn wij om dat te dwarsbomen?
CM
De ambulanceverpleegkundige voert de handeling ook niet uit, je zet immers alleen de venflon wat nodig is (faciliteert voor) de daadwerkelijke euthanasie.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Mijn mening: ambulancepersoneel is er om levensreddende handelingen te verrichten en ambulante noodhulp aan te bieden. Weet niet of je het voorbereiden van euthanasie kan scharen onder dat punt.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
De ambulanceverpleegkundige voert de handeling ook niet uit, je zet immers alleen de venflon wat nodig is (faciliteert voor) de daadwerkelijke euthanasie.

Met "handeling" doelde ik op het zetten van een naald, niet de euthanasie zelf. Ik zou het zelfs wat vreemd vinden als ik gevraagd wordt om erbij te blijven, je bent immers een wildvreemde in een zeer intieme situatie.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

nOne

• Forum gebruiker
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Met "handeling" doelde ik op het zetten van een naald, niet de euthanasie zelf. Ik zou het zelfs wat vreemd vinden als ik gevraagd wordt om erbij te blijven, je bent immers een wildvreemde in een zeer intieme situatie.

CM
Uiteraard, maar waar ik op doelde is waar leg je de grens van wat onder 'faciliteren' valt? Als je als chauffeur een verpleegkundige brengt waarvan je weet dat die een euthanasie mogelijk gaat maken, dan werk je toch inderdaad ook min of meer aan de euthanasie mee? Ik kan me indenken dat als je zwaar tegen euthanasie bent, je daar als chauffeur moeite mee hebt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook absoluut voorstander van euthanasie.

Wat dat betreft was het in de casus van openingspost eenvoudiger gezien het een ambulancemotor betrof.

RuudF

• Senior gebruiker
Mijn mening: ambulancepersoneel is er om levensreddende handelingen te verrichten en ambulante noodhulp aan te bieden. Weet niet of je het voorbereiden van euthanasie kan scharen onder dat punt.

Volgens mij ben je hulpverlener, waarom zou je dan bij deze ultime hulpvraag nee verkopen?

Ruud

Rescue

• Senior gebruiker
Dit is een heel interessante opmerking. Eigenlijk is het heel vreemd dat in dit soort situaties ambulancehulpverleners worden betrokken. Zij worden eigenlijk zonder enige vorm van overleg in zo'n beladen situatie geplaatst. Ik kan me heel goed voorstellen dat hier een vorm van "moreel beraad" aan vooraf gaat.

Eigenlijk vind ik dat een huisarts, die deze vorm van bijstand geeft aan patienten, heel de procedure behoort te beheersen. Daar hoort ook het plaatsen van een perifeer infuus bij. Ben je nou arts of niet!

Expert.

Eigenlijk ben ik met Expert eens,  als je deze "dienst" aanbied, moet dit ook beheersen,  desnoods ga je vooraf een middagje oefenen bij de bloedprikken in het ziekenhuis.., waarom zou je er andere hulpverleners mee belasten..

asmo26

• Rode Kruis EHBO en O&V/Dierenambulance chauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
Als leek ben ik het met bovenstaande poster eens dat een (huis)arts gewoon bekwaam moet zijn om het hele proces te doen, desnoods met de hulp van een assistent vanuit zijn (of haar) praktijk.

De ambulancedienst is er voor noodhulp. Hoewel dit 'hulp' verlenen is aan een s.o. ben ik van mening dat dit geen taak is van een ambulancedienst.

De vraagstuk of je wel of niet aan persoonlijke bezwaren moet denken is een andere discussie. Ik ben van mening dat als je voor dit vak gekozen hebt en de euthanasie is legaal dat je dan verplicht ben hier medewerking aan moet geven. Als je dit niet wilt dan moet je maar een ander werk zoeken.

Ik ben overigens pro-euthanasie.

ijsselvechter

• Forum gebruiker

De vraagstuk of je wel of niet aan persoonlijke bezwaren moet denken is een andere discussie. Ik ben van mening dat als je voor dit vak gekozen hebt en de euthanasie is legaal dat je dan verplicht ben hier medewerking aan moet geven. Als je dit niet wilt dan moet je maar een ander werk zoeken.

Ik ben overigens pro-euthanasie.
De persoonlijke bezwaren zijn juist wel punt van deze discussie ( zie titel). Dat je een andere baan moet zoeken als je deze bezwaren hebt vind ik erg kort door de bocht. Je moet het juist respecteren als iemand voor zijn bezwaren uitkomt!
Het gaat, zoals eerder geschreven, over de ultime hulpvraag. Ik heb het onlangs meegemaakt. We hebben het er als team over gehad en hebben ingestemd. Voor mij was dat de eerste keer en het heeft zeker indruk gemaakt. Een volgende keer zou ik het zo weer doen.

Expert

• Senior gebruiker

Ik ben van mening dat als je voor dit vak gekozen hebt en de euthanasie is legaal dat je dan verplicht ben hier medewerking aan moet geven. Als je dit niet wilt dan moet je maar een ander werk zoeken.

O ja..? Gewaagd!

Expert.

tjoebje

• Junior gebruiker
  • **
  • ambulanceverpleegkundige
Een vraag om technische ondersteuning kan toch ook van te voren worden beoordeeld door de MMA. Doen we dat als RAV wel of niet. Als je dan tot de conclusie komt dat je, als RAV, wel aan die vraag wil voldoen kun je vervolgens deze vraag bij de ambulanceverpleegkundigen voorleggen, of en wie daar wel aan mee wil werken.
Dus een vrijwillige keuze van de RAV en haar personeel.
De meeste huisartsen zijn geen sterren in het prikken van een waaknaald, je kan hen daarmee de mogelijkheid bieden dat iemand met meer technische ervaring dat in hun opdracht komt doen.
Het aanbieden van een middagje prikken in het ziekenhuis doet geen recht aan hun vaak overvolle spreekuren en hoge werkbelasting. En het is de vraag of het leidt tot het gewenste resultaat.
De rol van de MKA-centralist is onder andere die van zorgmakelaar. Welke hulpverlener koppel ik aan welke hulpvraag. Wil de centralist daar niet aan mee werken (en dat is hun goed recht) dan kan de melding door een andere collega worden afgehandeld. Ook hier geldt dat je die vraag van te voren kan stellen aan de centralisten.
Voor de collega-chauffeur geldt dan hetzelfde. Je kan zoiets van te voren vragen.
Ik ben het dus met Expert eens dat je zo'n hulpvraag van te voren moet beoordelen, nog voordat een patiënt in beeld is.
Gezien bovenstaande twijfel ik persoonlijk of de patiënt (want daar draait het allemaal wel om) nou zo gebaat is als de huisarts moet komen prikken.
Alles bij elkaar: het is een persoonlijke keuze van de patiënt. Het is mooi als de RAV daar een rol bij kan en wil spelen, maar van een verplichting tot medewerking kan nooit sprake zijn.