Een korte aanzet tot misschien wat meer discussie: een beschrijving van onze ontwikkelingen de afgelopen jaren tot nu.
-enkele jaren geleden zijn we begonnen met een simpele access database voor dagrapporten en incidentrapportage (inzetten, ehbo en kinderen) op een standalone computer. 2 posten en een loods. regelmatig met je floppy langs de 3 compu's alles naar excel, ontdubbelen etc. en een mooi jaarverslag.
-Dit jaar zijn er een aantal nieuwe ontwikkelingen
1)Draadloos/vast Intranet waarbij de twee posten zijn gekoppeld. Op 1 van de posten is een intern netwerk en een server met tweede back-up server. De andere post is middels een draadloos (=gratis!) netwerk gekoppeld. Totaal 4 user machines waarop de rapporten, strandboek, telefoonnummers etc draaien vanaf de centrale computer: 1 database, geen dubbeling meer en direct inzicht in de actuele situatie (kindje zoek misschien zit ie al op de andere post, actie: ff kijken hoeveel posters er op de andere post zitten, of moeten we alarmeren etc etc). Daarnaast een live chat funtie tussen de twee posten die vooral tijdens acties zeer nuttig blijkt te zijn (actie log)
2) recentelijk toegevoegd: eigen hosting van de internet site. Via een sponsor hebben we via 1 post ADSL. In de serverruimte is een nieuwe internet server toegevoegd waarop de (vernieuwde) website draait
3) koppeling intranet /internet = extranet: leden kunnen via Internet inloggen en beschermde informatie bekijken, maar ook direct de actuele stand van zaken op het strand (wie is er in het dagrapport ingeschreven etc). Beheerder kan via internet inloggen en onderhoud aan servers (zowel internet als intranet) plegen.
4) mail funtionaliteit en afhandeling. Dit doen we via een externe partij gesponsord (
http://www.autec-europe.nl). Op dit moment wordt het oude systeem (draaide bij een lid thuis) omgezet in een nieuw systeem waarna de actieve leden een pop-adres kunnen krijgen en de centrale forward adressen draaien (bestuur@ opleidingen@ secretariaat@ enz enz..
5) digitale nieuwsbrief: per 1 januari gaan de leden periodiek een digitale nieuwsbrief ontvangen. Sinds enkele jaren ontvang je de brigade nog maar 1x per kwartaal en een eigen blad hebben we niet. De nieuwsbrief gaat in combinatie met de website voorzien in zaken als herhalingsroosters, opleidingsdata, nieuws vanuit bestuur etc etc.
tenslotte niet onbelangrijk
6) organisatie: om een en ander soepel te laten verlopen is de inzet van een aantal leden wel noodzakelijk: 2 leden zijn verantwoordelijk voor de website (technisch), 1 lid voor het netwerkbeheer. 2 leden leveren technische ondersteuning (vanuit hun eigen werkervaring) en 3 leden zijn verantwoordelijk voor de inhoudelijke kant van voornamelijk het internet, maar ook gedeelte intranet: in totaal zijn dus 8 leden nauw betrokken bij het opzetten en verder ontwikkelen van het systeem.