Afschaling nadat de eerste eenheid ter plaatse is.

Auteur Topic: Afschaling nadat de eerste eenheid ter plaatse is.  (gelezen 15626 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #40 Gepost op: 27 juli 2011, 22:50:46
En daar moet een centralist, chef van dienst of officier van dienst iets van zeggen ... En dat gebeurd gelukkig ook regelmatig ;)
Dat hangt van de centralist af, sommigen doen het wel. Ik vind dat daar bij ons ook een verantwoording ligt.

Tegenwoordig doe ik het anders. Als het in Velsen-Noord druk is, schuif ik op richting Heemskerk/Uitgeest. Want het is vreemd, bij de ambulance en brandweer zijn ze scherp op spreiding van eenheden, maar op ons kanaal wordt daar nooit op gestuurd.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #41 Gepost op: 28 juli 2011, 09:16:00
Daarnaast is de sensatiezucht me bekend, maar ik vind het absoluut not done om met een PM busje achterde TS aan te rijden, dat gebeurt bij mij in het korps gelukkig niet, en het is ook not done om met de auto te stappen met je pak aan om bij het incident in het rond te springen...


PM busje achter de TS aan rijden???????? hoort misschien niet in dit topic maar gebeurt dit??? dat meen je niet. wie neemt hiervoor de verantwoording??


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #42 Gepost op: 28 juli 2011, 11:25:25
PM busje achter de TS aan rijden???????? hoort misschien niet in dit topic maar gebeurt dit??? dat meen je niet. wie neemt hiervoor de verantwoording??

Gebeurt bij ons wel en de 1e bevelvoerder beslist of dit wel of niet gebeurt. Afspraak is inmelden en vragen aan de 1 ts of je wel of niet mag nakomen. en nakomen in ieder geval in 99,5% van de gevallen zonder prio.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #43 Gepost op: 28 juli 2011, 11:30:49
Kijk naar het incident strandtent in brand, centralist volgt protocol en dat zegt binnenbrand, dus komt er een hoogwerker uit de toverdoos. Dat je daar niets aan hebt op die lokatie kan hij niet zien,(weten) dus staat iederen vreemd te kijken naar een voertuig van 20 t op een fietspad in de duinen. :o

euhm met alle respect hoor maar dat het is toch wel te zien op kaartmateriaal dat het in een duingebied en een hoogwerker daar niks kan uitrichten of kan komen!


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #44 Gepost op: 28 juli 2011, 11:45:26
Standaard inzet voorstel GMS...


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #45 Gepost op: 28 juli 2011, 11:51:11
ja ok standaard inzetvoorstel gms dat snap ik, maar euh mag toch aannemen dat als er in een standaard inzetvoorstel staat voor bijvoorbeeld een containerbrand er 6 ts 3 hv gealarmeerd worden dat de centralist wel zegt ik haal er 3 hv en 5 ts af

nu is mijn voorbeeld misschien wat overdreven qua aantal, maar ik neem echt aan dat men niet alleen maar dom op de knop drukt


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #46 Gepost op: 28 juli 2011, 11:58:34

Deze vraag om te kijken wordt door centralisten gedaan, en niet door repressief personeel.
En het vak van centralist is erg lastig, je moet een soort glazen bol hebben om bij onduidelijke meldingen een afgewogen inzetvoorstel te doen. (zie topic Kinderfietsen bij de waterkant)

nou mag toch aannemen dat het overgrote deel van de centralisten ook repressief ervaring heeft?


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #47 Gepost op: 28 juli 2011, 12:02:54
euhm met alle respect hoor maar dat het is toch wel te zien op kaartmateriaal dat het in een duingebied en een hoogwerker daar niks kan uitrichten of kan komen!

Wie zegt dat een HW niets uit kan richten? De HW kan voor meer dingen ingezet worden. Ventilatoren liggen vaak op de HW verder kan de HW op een snelle en goede manier voor licht zorgen. Ook kan een HW samen met een TS 4 ingezet worden als TS 6. Concludeer dus niet te snel dat een HW in een duingebied geen functie kan hebben  98uiye

ja ok standaard inzetvoorstel gms dat snap ik, maar euh mag toch aannemen dat als er in een standaard inzetvoorstel staat voor bijvoorbeeld een containerbrand er 6 ts 3 hv gealarmeerd worden dat de centralist wel zegt ik haal er 3 hv en 5 ts af

nu is mijn voorbeeld misschien wat overdreven qua aantal, maar ik neem echt aan dat men niet alleen maar dom op de knop drukt
Ik hoop niet dat de centralist dat te snel zegt. Natuurlijk moet je blijven denken maar meestal kloppen de inzetvoorstellen van GMS wel. 2XTS voor een containerbrand is namelijk geen uitzondering. IVM wegwerkzaamheden kan er van tweezijde aangereden worden.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #48 Gepost op: 28 juli 2011, 12:03:55
nou mag toch aannemen dat het overgrote deel van de centralisten ook repressief ervaring heeft?
Niet verplicht wel een pre bij veel meldkamers. Overigens doen ze dan wel brandweeropleidingen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #49 Gepost op: 28 juli 2011, 16:25:39
Gebeurt bij ons wel en de 1e bevelvoerder beslist of dit wel of niet gebeurt. Afspraak is inmelden en vragen aan de 1 ts of je wel of niet mag nakomen. en nakomen in ieder geval in 99,5% van de gevallen zonder prio.

Maar zo kan ik het ook AC: nader bericht: "kleine brand" en vervolgens sta je met 1x ts a 6 personen en een PM bus waar er ook  6 in zitten terplaatse sloopwerkzaamheden te doen of hoge druk af te leggen. dat vind ik nou ongepast.

of het word zeer grote brand, wie houdt dan die mensen van de PM bus in de gaten die mee staan te helpen. en dan als er om aflos gevraagd word, melden die mensen zich dan ook ineens inzetbaar terwijl ze al bij de klus betrokken zijn?

dat vind ik nou onzin en gevaarlijk. en zo kan je op een onjuiste manier afschalen of opschalen......