Onbeheerde (kinder)fietsen e.d. aan de waterkant

Auteur Topic: Onbeheerde (kinder)fietsen e.d. aan de waterkant  (gelezen 6504 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Gepost op: 26 juli 2011, 09:28:51
Wat mij opvalt is de veelvuldige inzet in Haaglanden van de brandweer omdat er in het water of aan de waterkant een kinderfiets/step/rollator/scooter wordt gevonden die later blijkt vergeten/gestolen te zijn. Zie http://www.regio15.nl/brandweer/algemeen/1543-zoekacties-na-aantreffen-fietsen-of-stapels-kleding

Heb volkomen begrip voor het principe 'je weet maar nooit' en dientengevolge de inzet van de brandweer in zo'n geval. Je zal zien dat je een keer denkt 'het zal wel weer, we reageren niet' en er ligt daadwerkelijk iemand in het water....  :-\

Het valt mij alleen zo op dat ik weinig lees over dit soort inzetten in andere regio's, althans dat het zo veelvuldig gebeurt. Klopt mijn gevoel dat dit met name in Haaglanden zo'n probleem is en/of men elders minder snel uitrukt voor zoiets? Of gebeurt dat elders ook vaak maar lezen we daar gewoon weinig over?

Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2011, 09:45:52
Als ik kijk naar Hollands-Midden, dan wordt er nauwelijks een inzet vanuit de brandweertak gestart, voor dit soort meldingen.
Het is alleen lastig te bepalen of deze meldingen nou in Hollands-Midden niet voorkomen of dat men er op de RAC anders mee omgaat.

Hetzelfde valt mij op mbt het alarmeren voor beknellingen. In Hollands Midden komt dit niet heel vaak voor, maar als er voor gealarmeerd wordt, is er meestal ook werkelijk werk voor.

In Haaglanden valt mij op dat de Brandweer sneller meerijd op aanrijdingen, waar dan ook veelal geen inzet uit voortvloeit.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2011, 23:01:01
Misschien hebben de kinderen in de andere regio's geen fietsjes of zijn ze er zuiniger op. ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2011, 23:31:58
Begrijp ik dat Tower ladder een actie gaat beginnen in de regio om fietsen te exporteren naar andere regio's. 098uo
Kom maar op met die tweede hands fietsen.

Maar even serieus:
Ik heb geen idee hoe het in andere regio's is, maar ik ben het eens met je opmerking:

Heb volkomen begrip voor het principe 'je weet maar nooit' en dientengevolge de inzet van de brandweer in zo'n geval. Je zal zien dat je een keer denkt 'het zal wel weer, we reageren niet' en er ligt daadwerkelijk iemand in het water....  
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2011, 19:51:19
Arie, In ZHZ komt dat ook voor. Herinner me nog een heel circus aan hulpverlening; scootmobiel aan de waterkant, geen eigenaar / bestuurder aanwezig. Duikteam, politie, brandweer, ambu, alles paraat aan de waterkant en duikteam te water. Achteraf: lege accu en meneer was al opgehaald door famillie... ;D

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2011, 20:51:49
Ik moet zeggen dat dit soort meldingen in Hollands-Midden veel minder vaak voorkomen, laatste keer in Benthuizen was in november vorig jaar. Even na twaalf uur, melding persoon te water, prio 1. Fiets langs de waterkant (het licht brandde nog), bij aankomst bleek de politie al een half uur (!) ter plaatse en had met een stok in het water gezocht, waarna ze toch de brandweer alarmeerden. De bevelvoerder was op z'n zachtst gezegd 'not amused', 's nachts voor een melding persoon te water je bed uit, dan verwacht je niet zoiets.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2011, 13:09:53
Ik kan me geen incident in Zeeland herinneren waarbij een duikactie werd uitgevoerd n.a.v. een aangetroffen (kinder)fiets.

Ik kan niet inzien of meldingen van fietsen aan de waterkant in Zeeland niet voorkomen. N.a.v. een vermissing van een persoon wil men nog wel eens een waterpartij uitkammen met brandweerduikers.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2011, 19:35:57
Ligt er natuurlijk ook wel aan dat er in Haaglanden gewoon veel water is.  O0

Hier in de gemeente barneveld (2.5X groter als den haag) kan ik mij in de afgelopen 6 jaar sowieso maar 2 echte WO inzetten herrinderen. dat was 1 keer bergen van een man die zelfmoord had gepleegd in een meer. en een vrouw met rolstoel te water. (door 3 brandweermannen op de kant getrokken)

Wat ik daarmee wil zeggen is, dat we hier ook gewoon veel minder water hebben en dus sowieso minder dat soort incidenten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

guest4965

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2011, 20:05:47
In Amsterdam-Amstelland komt het zo nu en dan voor. Ik kan me, ruim een jaar geleden, een incident in Amstelveen herinneren van een kinderfiets naast een wak, niemand aangetroffen.
Ik denk dat het gemiddeld drie/vier keer per jaar voorkomt in deze regio, dat er uitgerukt wordt op een fiets/scootmobiel/etc. in deze regio.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2011, 20:54:18
Ik kreeg toevallig afgelopen week nog een prio 3 melding vanuit het wijkteam....

Langs de waterkant zou een kinderfiets staan en er zou een bal in het water liggen. Ter plaats bleek het een weggeroest fietsje te zijn, ketting stuk etc, en de bal bleek ook al lange tijd in het water te liggen. Zonde om daar een compleet brandweerteam op af te sturen terwijl ik dit blijkbaar in mijn eentje kon concluderen..
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.