Grote Brand (schuur) Het Meer - Heerenveen 31-07-2011

Auteur Topic: Grote Brand (schuur) Het Meer - Heerenveen 31-07-2011  (gelezen 5874 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HTI

• Forum gebruiker
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #20 Gepost op: 2 augustus 2011, 16:46:19
Het is leuk discussieren vanaf de bank, maar ik zie toch een heleboel aannames. Misschien dit en waarschijnlijk dat... Uiteindelijk is er in de praktijk een besluit genomen, wat ongetwijfeld een goede basis heeft. Of dit een goede beslissing is geweest of niet kun je alleen achter komen door de betrefffende bevelvoerder om uitleg te vragen naar zijn motivatie.
Kortom, discussieren is goed, maar probeer het bij feiten te houden  O0

@mallemiering

Het is volgens mij niet echt discussieren wat wij hier doen, maar meer de eigen inzichten proberen te verwoorden op de inzet die is gepleegd bij de brand waarvan de foto's en video een situatie schetsen, om hiervan te kunnen leren (beeldcasussen zijn tegenwoordig een veelgebruikte methode bij opleidingen en oefeningen). Door verschillende inzichten bij elkaar te zetten kan je de goede punten verzamelen en deze misschien in de toekomst gebruiken bij een inzet.

Je hebt gelijk dat er wel aannames worden gedaan maar dat kan ook niet anders. We zijn er niet bij geweest en moeten ons beroepen op de gegevens die ons voorhanden komen in dit topic. De betreffende bevelvoerder en OVD zullen beslist de goede keuze gemaakt hebben, er zijn 1000 wegen die naar rome leiden. De brand is uit en dit zonder overslag naar het naastgelegen pand, maximale score.

Ik ben net als jij van mening dat we het zoveel als mogelijk bij de feiten moeten houden om te voorkomen dat we verzanden in eindeloze speculaties van stel dat, dan had het. Maar in dit topic valt het naar mijn idee reuze mee met het aantal aannames en vindt ik jouw berichtje eigenlijk iets te snel geplaatst.
Alles komt goed!

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 2 augustus 2011, 17:13:56
Citaat
Een beetje HD straal levert tegenwoordig 200 liter per minuut en daarmee kan je best een waterscherm maken om de omliggende gebouwen te beschermen
:'( Hoop niet dat je een collega van me bent. Een HD pomp levert maximaal 250 L/p min, dus over twee haspels is dat maximaal 125 liter.
Of Hans Klok tovert er nog ergens een paar liter bij.  ;D
Ook bij afschermen moet je voldoende water opbrengen, om koelend vermogen te leveren. Waarom koelen we een gastank met LD en niet met HD? Maar waarom zou je afschermen als je de bron zelf ook direkt kan aanpakken? Als je de bron tempert, of zelfs onder controle brengt hoef je de naastgelegen panden ook niet meer af te schermen. Doe je niets aan de bron (zoals hier) moet je al je kostbare water niet nutteloos tussen de twee panden verspuiten.
Ander voordeel van LD, waterlevering in te stellen, van 90-475 liter, dus als het nijpend wordt kun je de waterstraal knijpen, maar je hebt ook een grotere worplengte waardoor je op veiligere afstand kunt blijven.
Maar de brand  is uit gegaan, het korps heeft een goed gevoel, en ze kunnen nog lang napraten over die vette fik bij het autobedrijf Misschien leest één van hen hier wel meee], en gaan ze nog eens achter huin oor krabben....... ::)

Kijk in de landen om ons heen, alleen in Nederland wordt zoveel gebruik gemaakt van HD, in de meeste Europese landen of de USA is er bij dit soort incidenten geen discussie, big fire needs big water en daar bepaalt de brandomvang de slangdiameter en de straalpijp die gebruikt gaat worden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

HTI

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 2 augustus 2011, 17:37:29
:'( Hoop niet dat je een collega van me bent. Een HD pomp levert maximaal 250 L/p min, dus over twee haspels is dat maximaal 125 liter.
Of Hans Klok tovert er nog ergens een paar liter bij.  ;D

Hoop niet dat jij een collega van mij bent, de nieuwste generatie HD straalpijpen leveren maximaal bijna 250 liter per minuut en de LD straalpijpen tot bijna 500 liter per minuut. Een nieuwe TS levert zomaar 400 liter per minuut bij 40 bar.  998765

Wat betreft koeling van opgewarmde gastanks heb je gelijk om dit met LD te doen, hoe meer koeling hoe beter. Wat betreft de inzet die in dit topic wordt besproken, kunnen we alleen onze inzet baseren op een aanname over de waterwinning. Bij open water had een LD inzet goed geweest en bij een OBK/BBK een HD inzet vanwege de opbouw van de waterwinning. Er komt in het geval van een HD inzet in ieder geval water op het pand. Daarnaast heb ik altijd geleerd: Beter iets dan niets!

Dit gaat mijn inziens ook op bij deze inzet. De bron bestrijden was voor latere zorg. Uitbreiding voorkomen is prioriteit 1 in deze situatie om te voorkomen dat je als brandweer achter de feiten aan gaat lopen en je nog verder moet opschalen in verband met de overslag naar het grote bedrijfspand.

Wat betreft jouw terugval naar de landen om ons heen zal je gelijk hebben, maar waarom zou je veel water op een grote brand gooien? We hebben vandaag de uitspraak van de rechter gehad inzake de kosten voor afvoer van het vervuilde bluswater bij Chemiepack. Misschien moet je de brand wel helemaal niet uitmaken, maar alleen uitbreiding tegengaan en de bron lekker snel laten uitbranden. Dit is beter voor iedereen (milieu, belastingbetaler en brandweer).
Alles komt goed!

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 2 augustus 2011, 22:26:50
Citaat
Een nieuwe TS levert zomaar 400 liter per minuut bij 40 bar.
Maar niet deze TS, want die heeft toch 1/7  0098
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

HTI

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 2 augustus 2011, 23:24:06
Maar niet deze TS, want die heeft toch 1/7  0098

Heb het geprobeerd na te zoeken, maar alles wat ik kon vinden van de 6431 en 6432 is dat ze beiden geen 1/7 aan boord hebben. De overige voertuigen niet kunnen vinden.

Ik moet je wel gelijk geven in de vermogens van de HD pompen, volgens de gegevens op brandweervoertuigenonline.nl heeft 1 ts een levering van 260 liter en de andere heeft een levering van 240 liter.  e050

De hand schuimstraalpijpen die op de foto's zijn te zien komen waarschijnlijk van de SBH.
Alles komt goed!

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 3 augustus 2011, 01:36:13
Nogmaals ik heb geen verstand van het blussen van branden, maar ben wel tp geweest als fotograaf.
Waterwinning is gedaan vanuit brandputten die op een behoorlijke afstand zaten. Het betrof een bedrijven terrein waar brandputten niet echt ruim voorhanden zijn, er is een stuk braakliggende grond tegenover al waar ook geen putten zijn. Mogelijk dat ook dat mede er voor heeft gezorgd dat er een snelle opschaling is gekomen.
De hoogwerker heeft blussing van boven af gedaan.
Waarom schuim? Geen idee, misschien met het oog op de aanwezigheid van vloeistoffen in de schuur? Daar was sprake van ten tijde van de brand. De SBH is niet een voertuig welke door het korps Heerenveen  standaard wordt "meegenomen" bij een brandmelding, sterker het is een regio voertuig. Er zal dus een aanvraag voor zijn geweest.

De rook was bij Drachten (wat toch al gauw een 20-25km weg is) te zien, en op ruim 15km afstand was de rode gloed zeer duidelijk waarneembaar. Het heeft er dus even zeer dreigend uitgezien. De verf van het bedrijvenverzamelpand bladerde al af, en ook de isolatie achter de stalen platen was al aan het smeulen. De Hyundai garage stond op een meter of 5 afstand en daar waren al een aantal ruiten van gesprongen.

Nogmaals, dit is wat ik als fotograaf heb waargenomen toen ik ter plekke was.
Misschien kunnen de experts hier nuttige informatie uit halen of een mogelijke verklaring voor hun vragen in vinden.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 3 augustus 2011, 11:20:51
Mijn allereerste gedachte bij een van de 1e foto's is dat het brandende schuurtje al verloren is, en je ziet op de achtergrond dat de platen al licht vervormen en het verf gaat er al af. Mijn inzet zou zich meteen op de redding van het achterstaande pand zijn, ofwel 1 ld als tijdelijk waterscherm aan de achterzijde. Af laten leggen, waterkanon daar achter en dan pas kijken of ik genoeg slagkracht heb om nog een aantal extra ld af te leggen, en de hoogwerker van bovenaf. Schuim om er een winterwonderland van te maken verbaast mij ook  :D
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 3 augustus 2011, 17:26:53
Citaat
Ik moet je wel gelijk geven in de vermogens van de HD pompen,

en ik jou ook,  O0 want inderdaad zijn er HD pompen die 400 liter geven, maar die worden niet in standaard TS´n voorgeschreven. Dus dan moet je als korps dat specifiek willen, en met de huidige mantelovereenkomsten is dat een moeilijk traject om dat als eenling te willen.
Misschien dat de "dokterswacht" duidelijkheid kan geven, maar het was geen houten gebouw, maar staalplaten? Dan zou er nog meer reden zijn om direkt de brandende inhoud onder controle te brengen. En geloof me, met 1500 liter, ingebracht met een sproeistraal krijg je minimaal 1500 x 1700 l. stoom en het water brengt de temperatuur van de brandende inhoud van de schuur naar beneden en de stoom duwt de zuurstof weg. Voorbeeld: Je gaat toch ook geen keukenkastjes nat houden bij een vlam in de pan als je de oorzaak weg kan nemen. O0
En wat beterft de brandkranen, dat is een tekort koming van preparatie afdeling. De eis is om de 80 m een brandkraan. Maar met een tweede TS er snel achter heb je in totaal 3000 liter, en extra handjes om de waterwinning op te bouwen.

OtteSiebrens

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #28 Gepost op: 3 augustus 2011, 19:29:50

en ik jou ook,  O0 want inderdaad zijn er HD pompen die 400 liter geven, maar die worden niet in standaard TS´n voorgeschreven. Dus dan moet je als korps dat specifiek willen, en met de huidige mantelovereenkomsten is dat een moeilijk traject om dat als eenling te willen.
Misschien dat de "dokterswacht" duidelijkheid kan geven, maar het was geen houten gebouw, maar staalplaten? Dan zou er nog meer reden zijn om direkt de brandende inhoud onder controle te brengen. En geloof me, met 1500 liter, ingebracht met een sproeistraal krijg je minimaal 1500 x 1700 l. stoom en het water brengt de temperatuur van de brandende inhoud van de schuur naar beneden en de stoom duwt de zuurstof weg. Voorbeeld: Je gaat toch ook geen keukenkastjes nat houden bij een vlam in de pan als je de oorzaak weg kan nemen. O0
En wat beterft de brandkranen, dat is een tekort koming van preparatie afdeling. De eis is om de 80 m een brandkraan. Maar met een tweede TS er snel achter heb je in totaal 3000 liter, en extra handjes om de waterwinning op te bouwen.

Op nog geen 100m was er open water...Heideburen/Nieuwburen

HTI

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 1 september 2011, 12:39:52
Toevallig kwam ik weer langs dit topic en ik kan melden dat ik vandaag zelf een bijna exacte kopie van de uitruk in Heerenveen heb gehad, alleen was het geen schuur maar waren het een camper en auto:

p2kflex
03:57:22 01-09-11GROUP-1Prio 1 POEL OBDAM Containerbrand KGL746
0202575BRW Koggenland (Obdam) (Blusploeg)
0202585BRW Koggenland (Obdam) (Lichtkrant)
0202589BRW Koggenland (Lichtkrant Gemeente)

http://www.dichtbij.nl/west-friesland/regio/artikel/2136207/voertuigbrand-pal-naast-bedrijfsgebouw-videoupdate.aspx
http://www.maurice-amoureus.com/nieuws-2011/1---15-september/enorme-schade-door-brand/enorme-schade-door-brand#KEpjgGx5BF_n1nzuwhRXZQ

Ik heb als bevelvoerder de beslissing genomen om in eerste instantie met 2 HD-stralen de gevel van het gebouw te koelen en pas over te gaan op LD toen de waterwinning (op 60 meter) was opgebouwd. Bij aankomst was het gebouw dermate aangestraald dat er overslag dreigde plaats te vinden naar het bedrijfsverzamelgebouw (de gevel was al bijna kaalgebrand).

Het gebouw is behouden gebleven en er zijn niet meer auto's verbrand dan degene die bij aankomst al brandden. Wat mij betreft een goede keuze om HD in te zetten voor behoud van het pand.

Deze brand had ik op kunnen schalen naar middel, echter werken wij gelukkig nog met vrije instroom en had ik 6 man achter in de TS. Je zal voor deze "container"brand opgeroepen worden met een TS4 of een SIV, dan hadden wij waarschijnlijk vanavond nog staan nablussen.
Alles komt goed!