Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 69134 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 16 september 2015, 15:41:06
Stefan, dan moet je niet alleen wijzen naar agenten, maar naar alle! Burgers met een mobiele telefoon waarmee je foto's kan maken. Vroeger was er ook iemand die de lantaarnpalen kwam ontsteken met een vlammetje. Dat beroep is ook uitgestorven.

Als je wil klagen over politiefoto's dan ben ik het met je eens dat je mag klagen over foto's welke gemaakt worden binnen gebieden waar de pers niet mag komen. (Al heb ik er wel weer begrip voor als er bij een persbericht een foto wordt bijgevoegd om de situatie te duidden)

Het is tegenwoordig gewoon zo dat iedereen een camera heeft, en heel veel bedrijven en instanties ook aan social media doen. Daar kan je je tegen verzetten, je kan je opwinden, je kan klachten indienen.... Maar op de lange termijn verlies je de strijd toch.

Ik heb het al twee keer eerder aangegeven. Zorg gewoon voor goede afspraken met de media, zodat ze voor jou betaalde foto kiezen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

0501

• Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 16 september 2015, 19:19:59
Ik snap de argumenten van de fotografen, maar om nou fotografen dezelfde ''rechten'' te geven als politieagenten op een PD, etc?? Dat gaat mij veel te ver. Ik pleit dan eerder voor iets van een disclaimer dat foto's van incidenten geplaatst met of op een politie social media account niet zomaar gebruikt mogen worden van de media.

Wellicht een idee om is een keer contact op te nemen met voorlichting/communicatie van de politie. Leg je verhaal bij hun neer en kijk eens hoe ze reageren. Ik vind dat je absoluut niet de individuele agent scheef aan kan kijken omdat hij graag de burger wil informeren.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #172 Gepost op: 16 september 2015, 19:41:26
Citaat van: 0501 link=msg=1373052 date=1442423999
Ik snap de argumenten van de fotografen, maar om nou fotografen dezelfde ''rechten'' te geven als politieagenten op een PD, etc?? Dat gaat mij veel te ver. Ik pleit dan eerder voor iets van een disclaimer dat foto's van incidenten geplaatst met of op een politie social media account niet zomaar gebruikt mogen worden van de media.

Wellicht een idee om is een keer contact op te nemen met voorlichting/communicatie van de politie. Leg je verhaal bij hun neer en kijk eens hoe ze reageren. Ik vind dat je absoluut niet de individuele agent scheef aan kan kijken omdat hij graag de burger wil informeren.

Fotograferende politieagenten in functie is al heel oud.

koningin Beatrix bijvoorbeeld kon zich mateloos ergeren aan politieagenten die vanaf het begeleidende politievaartuig foto's van haar aan het stuurwiel van de Groene Draeck maakten en de paleiswacht moest hier in opdracht van haar tegen optreden.
Ook zonder social media etc. verschenen deze foto's toch menigmaal via allerlei omwegen in de publiciteit.

0501

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 16 september 2015, 20:22:44
Dat vind ik ook absoluut niet kunnen. Ik weet nog dat ik een paar keer ergens heb moeten staan toen (toen nog Koningin) Beatrix op bezoek kwam. Toen mochten we haar niet eens aankijken, maar oogjes op t publiek houden.

Natuurlijk kwamen ook die foto's in de media, maar was de te bewandelen weg een stuk moeilijker dan nu. Nu is het knip en plak werk.

Nogmaals, ik denk dat meer de media de boosdoener is dan de twitterende/facebookende agent.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #174 Gepost op: 17 september 2015, 00:31:26
'Alle agenten op pad met een camera? Dat gebeurt nooit'

Arnoud Grootenboer maakte naam als Twittercop door zijn actieve gebruik van sociale media tijdens zijn werk als agent. Inmiddels is hij cöordinator sociale media bij de Eenheid Rotterdam van de politie. Vrijdag vertelt hij tijdens Social Media Week Rotterdam over innovatie bij de politie. Grootenboer gaf vandaag alvast een voorproefje aan het AD.

http://www.destentor.nl/algemeen/multimedia/alle-agenten-op-pad-met-een-camera-dat-gebeurt-nooit-1.5244100

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 17 september 2015, 01:24:04
Citaat van: 0501 link=msg=1373079 date=1442427764
Nogmaals, ik denk dat meer de media de boosdoener is dan de twitterende/facebookende agent.
Dat denk ik ook. Ik heb ook niets tegen een twitterbericht van een agent. Wat wel vreemd overkomt is, als je langs een ongeval/PD rijdt, je een paar man aan het werk ziet en daarbij een groter aantal agenten met een mobiel foto's ziet maken en deze foto's weer tegenkomt in een tweet.
Een bericht is tot daar aan toe maar waarom een foto?

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #176 Gepost op: 17 september 2015, 01:33:52
Citaat van: Bert65 link=msg=1373134 date=1442445844
Dat denk ik ook. Ik heb ook niets tegen een twitterbericht van een agent. Wat wel vreemd overkomt is, als je langs een ongeval/PD rijdt, je een paar man aan het werk ziet en daarbij een groter aantal agenten met een mobiel foto's ziet maken en deze foto's weer tegenkomt in een tweet.

Ik ben benieuwd in welke regio dat is? Hier twitteren een aantal wijkagenten ook wel eens fotos. (Tot nu toe overigens nog nooit problemen mee gehad kwa verkoop*). Echter is dit meestal een wijkagent die toevallig een keer meerijdt op een melding of een noodhulpdienst draait.
Het gebeurd dan inderdaad wel eens dat er een foto op twitter verschijnt. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat 2 individuelen agenten foto's twitterde, laat staan een aantal groter dan de 'werkende' hulpverleners.

Vergeet niet dat elke foto niet direct voor twitter is. Er worden ook foto's gemaakt voor bewijslast etc. Wanneer de VOA langer onderweg is en de brandweer gaat knippen en doen gaan er al snel sporen verloren. Daarom maken agenten al vaak snel een aantal mobiele foto's. Ik heb ook wel eens een agent foto's zien maken met het toestel van een bekneld slachtoffer. Hij wilde namelijk in het ziekenhuis de situatie zelf nog goed kunnen bekijken.

In mijn gebied is het overigens geen bijzonderheid meer als de VOA even wat foto's kopieert van mij of mijn fotografencollega's welke eerder terplaatse waren, of in elk geval even meekijkt of er nog bijzondere zichtbare veranderingen zijn.

*Wanneer er fotos verstuurt worden via Social media door de noodhulpdienst(?) via bijvoorbeeld Facebook staat er altijd een watermerk in de foto. De wijkagenten twitteren foto's hier vaak erg laat. Dat is eigenlijk nooit een 'concurrentie.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

0501

• Senior gebruiker
Reactie #177 Gepost op: 17 september 2015, 03:11:57
Citaat van: Bert65 link=msg=1373134 date=1442445844

Dat is inderdaad soms een raar gezicht, maar daar zal men aan moeten wennen. Eind dit jaar zal de dienst telefoon voor iedere agent geïntroduceerd worden, de zogenaamde MEOS. Oa bonnen, maar ook ongevallen zijn dan direct te verwerken.

Daarnaast bij grotere incidenten vind ik het vaak handig om een foto te maken zodat ik deze later nog eens goed kan bekijken wanneer ik mijn proces-verbaal tik.

Ook heb ik weleens, zoals hierboven al genoemd, een foto gemaakt voor een slachtoffer. Kan soms goed zijn voor de verwerking.

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 30 september 2015, 22:43:36
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1372883 date=1442396231
Onmogelijk, agenten die direct bij een incident betrokken zijn en direct tweeten met 'fatsoenlijke foto's' die gratis geleverd worden. Daar valt niet op te concurreren met prijs/kwaliteit. Het is tegenwoordig eerder een verhouding prijs/snelheid met een klein vleugje kwaliteit. Als tegen snelheid niet eerlijk te concurreren valt, dan sta je als fotograaf buiten spel. Simpel zat.

Dat komt omdat ze in bijvoorbeeld Zwolle met X aantal auto's rondrijden en in situaties OGS mogen gebruiken, logisch dat je dan sneller bent. Het staat ook elke fotograaf of journalist vrij om in het centrum van een grote stad te posten tot zich iets voordoet, dan heb je kans dat je ook vooraan staat.

MHL media

• Forum gebruiker
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #179 Gepost op: 2 oktober 2015, 09:52:03
Citaat van: 0501 link=msg=1373052 date=1442423999

Dit onderwerp is inmiddels meerdere malen ter sprake gekomen in het overleg van de werkgroep politie/pers. Men is bezig om te onderzoeken of het met de invoering van de nieuwe diensttelefoons mogelijk is of foto's direct bij publicatie te voorzien zijn van een watermerk.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl