KNRM lifeguard beter dan strandwacht

Auteur Topic: KNRM lifeguard beter dan strandwacht  (gelezen 22665 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #50 Gepost op: 26 september 2011, 22:02:56
Eens! Er is niet eens eenduidigheid binnen brigades. Sterker nog regelmatig is er onenigheid tussen buurtbrigades. Ja je geloof het niet. Maar het is echt zo. Stelletje kleuters..
Nee, dit soort uitspraken helpen :-( :-(

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 27 september 2011, 15:37:09
Ik ben er ook niet blij mee.. Je zou zeggen dat iedere brigade samen wil werken om zoveel mogelijk levens te redden. Toch zijn er brigades die niet samen (willen) werken met de buren. Waarom dit komt geen idee, maar kwalijk is het wel.

guest11765

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 27 september 2011, 18:40:54
Ik denk dat er wel een verklaring voor is.
Dat is de hele reden waarom er ook op dit forum tussen de verschillende mensen er een strijd ontstaat.

Er zijn mensen die denken dat je alleen bestaansrecht hebt als je belangrijk bent.
Dit is wat we noemen kortzichtig. Iedereen heeft bestaansrecht, alleen in sommige gevallen word het een beetje "vol" in 1 hoek.
Als je buurman wel bij een melding betrokken is en jij niet, is hij belangrijker en voelt de ander zich niet gewaardeerd. Door de buurman uit te sluiten van inzage in de keuken kan je jezelf anders profileren en belangrijker voordoen. Hiermee denken ze de kans te vergroten op een succes verhaal.

Je ziet het ook gebeuren tijdens een melding/oproep (geef het beestje een naampje), de diverse eenheden racen naar de plek des onheils, want o,o,o je zal toch een seconde van het spectakel missen en je buurman is er wel.

Je ziet het bij Politie, brandweer, KNRM, reddingsbrigade, noem maar op... En ook weer onderling tussen de diverse diensten.

Ik als ANWB wegenwacht word bijna opgevreten door een berger als ik het in mijn botte kop haal om iemand uit de tunnel weg te slepen, waar ik toevallig langs rijd. Persoonlijk zie ik het meer als een dienst aan de overige weggebruikers, die weer normaal door de tunnel kunnen, maar de berger spuugt vuur en scheld over broodroof.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #53 Gepost op: 27 september 2011, 23:56:20
Ik als ANWB wegenwacht word bijna opgevreten door een berger als ik het in mijn botte kop haal om iemand uit de tunnel weg te slepen, waar ik toevallig langs rijd. Persoonlijk zie ik het meer als een dienst aan de overige weggebruikers, die weer normaal door de tunnel kunnen, maar de berger spuugt vuur en scheld over broodroof.

Hé dat klinkt bekend, maar daar zal ik niet verder op in gaan, want dan eindigt dit topic weer zoals bijna alle waterhulpverleningstopics op dit forum eindigen  098uo
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

guest11765

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 28 september 2011, 07:35:37
Hé dat klinkt bekend, maar daar zal ik niet verder op in gaan, want dan eindigt dit topic weer zoals bijna alle waterhulpverleningstopics op dit forum eindigen  098uo

Je mag het ook per PB kwijt aan me hoor, ik ben niet van glas dus ik breek niet.  8)

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #55 Gepost op: 28 september 2011, 15:30:46
Ik ben er ook niet blij mee.. Je zou zeggen dat iedere brigade samen wil werken om zoveel mogelijk levens te redden. Toch zijn er brigades die niet samen (willen) werken met de buren. Waarom dit komt geen idee, maar kwalijk is het wel.

Ik denk dat dit niet helemaal waar is, als er nood is zal iedereen samenwerken daar ben ik van overtuigd! Maar op het moment dat we ergens preventief aanwezig zijn wordt er door iemand aan verdiend! Aangezien geen enkele vereniging zonder geld kan gaat dit dus mee spelen!

Maak het hier jaarlijks mee met een evenement! Dit wordt bewaakt door brigade X, ze komen hierbij door ons bewakingsgebied en vanuit onze gemeente wordt er gevraagd of we ook aanwezig willen zijn (Brigade Y) Dit levert ons niets op behalve goodwill bij de gemeente! Ieder jaar informeren we brigade X dat we dus aanwezig zijn en hun kunnen helpen! Toch krijgen we ieder jaar vanuit de boten weer opmerkingen naar ons hoofd wat we er doen! Veelal door mensen die de leiding hebben die dag! Andere schippers en opstappers groeten gewoon! We helpen elkaar indien nodig en anders zijn wij gewoon preventief aanwezig.
We willen dit evenement niet eens hebben alleen aanwezig zijn in onze gemeente!

Kortom angst om inkomsten kwijt te raken is het grootste probleem binnen vrijwilligers organisatie zo ook bij KNRM Lifegaurd en strandwacht!

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 28 september 2011, 20:26:18
Klinkt plausibel.. En vrij herkenbaar. Bestuurlijk niveau is het soms heel cru terwijl het echte personeel zo iets heeft van. Mwua prima, gaan we het samen doen hoe meer ziel hoe meer vreugd en kennis.

In Utrecht met koninginnennacht worden andere brigades zelfs gevraagd voor extra bijstand. Wat onwijs goede samenwerking + kennisverbreding oplevert ! ;D Zoals het hoort denk ik zo.

@ kapitein Haeck.
Ik heb in de planning staan een weekje in de keuken te komen kijken op Terschelling. Ik ben razend benieuwd.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #57 Gepost op: 28 september 2011, 21:06:33
Een streep in het water trekken en grensbewaking.
Lekkere hokjesmentaliteit. Dit is mijn gebied en dit is de grens!
 :-X :'(

Zowel de KNRM als de Reddingsbrigade beschouw ik als professionals met elk hun eigen doelstellingen en inzetgebied.
Dus geen "concurrenten" van elkaar.
Dat beide organisaties raakvlakken hebben is duidelijk, dus een gezonde (onderlinge) communicatie en samenwerking is uitermate wenselijk.
Zijn er problemen, dan moet je dat bespreekbaar maken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

guest11765

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 28 september 2011, 22:08:01
Er wordt wel elke keer beweerd dat de strijd gaat over geld, maar ik zou wel eens willen zien als geld geen rol meer speelt, of dan ineens de strijdbijl begraven wordt.
Volgens mij gaat het helemaal niet om geld, maar om "Ego's".

Ik krijg af en toe zelfs wel een beetje het vermoeden, dat de mensen die minder met de Ego van hun afdeling/club/vereniging/organisatie bezig zijn, worden verweten van onverschillig gedrag en niet betrokken zijn.

Ik heb meer met de KNRM, dat komt gewoon voort uit mijn jeugd. Maar als morgen vanuit de KNRM mij gevraagd wordt om een zijde te kiezen, b.v. mij tegen RN te keren, dan zeg ik nee (ik weet ook zeker dat zoiets mij nooit gevraagd zal worden). Ik heb een voorkeur, maar respecteer ook de ander. Ik hoef niet als 1 of andere hooligan in de hekken te hangen en leuzen te zingen tegen de ander.

Samen een klus klaren (2 afdelingen/ 2 stations/ 2 verenigingen) heeft als voordeel dat je van elkaar kan leren. Alleen had je ook van A naar B gekomen, maar met zijn 2en kan je onwijs van elkaar leren. Maar helaas in de praktijk hebben we allemaal het gevoel dat onze eigen manier het beste is......

guest11765

• Gast
Reactie #59 Gepost op: 29 september 2011, 09:41:00

@ kapitein Haeck.
Ik heb in de planning staan een weekje in de keuken te komen kijken op Terschelling. Ik ben razend benieuwd.

Ik mag niet voor mijn beurt praten, maar bij mij zou je van harte welkom zijn. Nou weet ik nog niet waar ik volgend jaar geplaatst wordt, omdat ik een vliegende keep functie kan vervullen. Afgelopen jaar zat ik op Schier. Een zeer rustig eiland.