Slachtoffer snelwegschutter schrok zich 'de pestpokken' Aan de reeks beschietingen van auto's op snelwegen lijkt vooralsnog geen einde te komen. Frans Kleinjan (54) uit Maasdam meldde zich gisteren als 24ste bestuurder bij de politie met een kapotgeschoten autoruit. 'Houden die idioten dan nooit op?' vraagt hij zich hardop af.
Kleinjan draaide met zijn zilveren Opel Corsa in alle vroegte de A29 op toen hij vlak voor de Heinenoordtunnel een doffe klap hoorde. Hij vertelt tegen het AD: 'Ik dacht eerst dat ik een klapband had. Maar toen ik achter mij keek en de ruit aan diggelen zag, schrok ik me de pestpokken. Je hebt de neiging op de rem trappen, maar dat leek me ook niet heel verstandig op de snelweg. Ondertussen kwam de ingang van die tunnel snel op mij af. Ik kon mijn auto nog maar net op de weg houden.'
Verbijsterd zette Kleinjan zijn auto even later aan de kant. Toen drong pas tot hem door dat hij vermoedelijk ook te grazen is genomen door snelwegschutters die afgelopen zaterdag en vorige week zondag toesloegen. Dat was vooral in het weekend en in de middag en avond. Voor het eerst waren er gisteren ook twee meldingen 's morgens vroeg, waarmee de teller op 25 kwam.
Kleinjan is 's middags nog beduusd van de klap: 'Je draait de hele film steeds opnieuw af. Het lijkt me sterk dat het vanuit een rijdende auto gebeurde. Dat moet dan een tegenligger zijn geweest, omdat ik op de linkerrijstrook reed en de zijruit achter mijn bestuurdersstoel aan diggelen ging.'
Kleinjan vermoedt dat de schutter vanaf de kant van de weg heeft toegeslagen. 'Kijk hier naar die bosjes. Dat is natuurlijk een ideale plek om rustig en ongezien auto's te beschieten. Ik kan niets anders verzinnen. Een tegenligger gaat zo snel. Die kan nooit goed richten. Dan moet het een geluksschot zijn geweest.'
Bron:
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2850686/2011/08/16/Slachtoffer-snelwegschutter-schrok-zich-de-pestpokken.dhtml