Het is juist een verrassing dat er géén noodweer is gekomen. En ik ben van mening dat we het KNMI dat niet mogen verwijten. Alle ingrediënten waren aanwezig voor echt hele pittige buien (de situatie leek vooraf heviger dan tijdens Pukkelpop) en als de verwachting was uitgekomen was er zeker schade ontstaan.
Je kan ook niet zeggen dat het KNMI 'eigenwijs' is geweest. Vrijwel alle weerstations, professioneel of niet, voorspelden noodweer. Het KMI in België, de amateurweervolgers van Onweer-Online maar ook het in het verleden uiterst betrouwbaar gebleken European Storm Forecast Experiment (Estofex), dat zelfs vanmorgen een groot deel van Nederland nog inschaalde in 'level 2'. Dat een bepaalde trigger bleek te ontbreken was vooraf niet te voorspellen en daarom zeker in dit geval: beter te vroeg waarschuwen dan dat er ernstige dingen gebeuren omdat er niet op tijd is gewaarschuwd. Dat heel het land dan extreem weer verwachtte en het niet kreeg is 'jammer' voor het KNMI (dat vast weer een hoop gezeur zal krijgen), maar zij kunnen er ook niet veel aan doen...
Enne: nu die buien uitgebleven zijn zal het morgen ook wel een stukje warmer zijn. Dinsdag lijken de kansen voor noodweer opnieuw erg groot en wie weet gaat het dan wel echt los. Ik zit in Scheveningen en twee jaar geleden hebben we het halve beachstadion opnieuw op moeten bouwen na een stormpje, dus ik hoop dat het meevalt, maar we gaan het zien!