Sorry, ookal is het een oud topic wil ik er graag nog even op reageren. Na alles te hebben doorgelezen kan ik maar op een conclusie komen:
De politie mag, volgens de richtlijnen en de wet de regels overtreden dmv een vrijstelling. Dit is een feit. Ik maak er wel een paar kanttekeningen bij en hoop dat de blauwe kolom hier eens op in kan gaan.
1: Is het niet in algemene zin gevaarlijk om een bepaalde groep mensen vrijstellingen te geven die naar eigen inzicht gebruikt mogen worden? Ik snap dat alles naderhand onderzocht wordt. Maar het gevaar bestaat in als mensen zich (politie dus, waarom dan ook) boven de wet "voelt", niet dat ze het zijn, onacceptabele risico's gaan lopen, terecht of onterecht beter voelen dan anderen... (lees Freud.)
2: Ik snap dat vanuit de politie gezien dit moeilijk te verteren is, maar het feit blijft, Sociale acceptatie. Als bekeuringen van Mulder zo hoog worden, kun je bijna (kleine) overtredingen en bekeuringen daarop niet meer uitleggen aan de burger. Ik denk dat het een noodzaak is dat de politie, vanwege hun eigen "imago" en "geloofwaardigheid" hierin tegen opstand komt. Hoe kun je een burger met goed fatsoen uitleggen dat 140 te hard is en echt heeeulll gevaarlijk is recht praten met een mega hoge bekeuring, als vervolgens zomaar een diender met 160 voorbij komt. Ik snap dat de gevaar zetting er best is, maar dat verklaart de hoogte van de M bekeuring niet tov bijvoorbeeld het strafrecht of transacties.
Ik heb eigenlijk nooit "last" van de politie en ben juist bij met ze in mijn buurt, maar ik snap wel de commotie in de samenleving af en toe. Ik denk dat daar dit hele topic ook om draait. Vanaf post 1 was al duidelijk wat in de wet staat, en toch zijn we een hoop pagina's verder..
Verder.. Ik studeer communicatie en snap de politiemensen hier ook en heb een gruwelijke hekel aan telegraaf.nl commentaren op politie incidenten, maar juist vanuit mijn opleiding denk ik dat het een noodzaak is daar toch wat mee te doen. Je kan je aan je vrijstellingen houden en kop in het zand steken, maar als de publieke opinie tegen je gaat werken is het helemaal een ramp.
Concreet, waar ik op hoop:
- Campagne voor de politie met respect centraal. Waakzaam->Dienstbaar centraal. Gevoel moet terug bij de burger dat als een politieauto dat doet, het vast voor het "goede" is.. IPV denken.. ach ze doen maar wat, ze vinden zichzelf beter en straks heb ik een bon omdat ik 2 km te hard rijd.
-Actie tegen verhogingen van M bekeuringen. Minimaal 50% omlaag, zodat de diender weer fatsoenlijk zijn werk kan doen en gerespecteerd wordt, en niet gezien als schatkist vuller.
Nogmaals, ik ben een brave burger, en ja, heb een keer een parkeerbon gehad waar ik boos om was.. die verlagingen van M zijn niet perse in mijn voordeel, maar ik denk/weet dat dit gewoon moet om meer "respect" te krijgen van de burger. Straffen waar het moet, bekeuren met "normale" bedragen als het hoort, en waarschuwen als het kan. Ik weet bijna zeker als dat gebeurt, die hele discussie met, mag de politie dat nu wel of niet, ook verdwijnt... Mensen gaan daar nou namelijk op letten als ze zelf ook "geknepen" worden.
Excuus voor de late reactie op dit topic.
-