Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 275957 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
Citaat van: moppersmurf link=msg=1238716 date=1390388199
Als jij het zo wilt invullen prima.
Ja luister eens, daar ging de discussie over. Of er noodzaak nodig is of niet. Jij stelde van niet, inmiddels ben je bekend met de tekst van de vrijstelling, en nu is het je duidelijk.

Citaat
blijf lekker commentaar leveren zonder mensen aan te spreken.
Dat had ik toch ook al weerlegd?

Citaat van: DiNozzo link=msg=1238717 date=1390388229
U kunt natuurlijk ook gewoon naar het bureau vragen van waar de agent (vermoedelijk) vandaan komt en vragen of de agent even contact met u wilt opnemen.

Postje gemist? Ik heb daar nog twee keer contact over opgenomen maar geen enkel woord over gehoord.
Citaat van: feitelijk link=msg=1238457 date=1390291440

Deze heb ik wel gemeld, nooit een antwoord op mogen ontvangen...
politiedruktmevandeweg

Citaat van: DiNozzo link=msg=1238717 date=1390388229
Er is ook niemand hier die gezegd heeft dat het niet aangeven van de richting in dit geval binnen de "noodzaak" viel.
Kijk eens naar die moppersmurf in het bericht boven het jouwe...
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: zwelgje link=msg=1238718 date=1390388470
Dat vind ik geen reden waarom burgers geen kritiek zouden mogen leveren. De rijopleiding voor burgers stelt ook geen reet voor, maar toch lever jij ook vaak kritiek op rijgedrag van burgers in het algemeen, zelfs nog in je eigen bericht:
dat was ikke (en niet Sesamzaadje) dus zal ik zelf ook maar antwoorden. Dat is juist en tevens correct. Ik heb commentaar op beide partijen, ik zie te veel om de weegschaal naar 1 kant te laten doorslaan. Maar de politie-agent komt uit de maatschappij. Er wordt geacht dat hij/ zij een afspiegeling is van de maatschappij. en dan heeft de maatschappij commentaar op het gedrag van die afspiegeling. Das op zich natuurlijk raar als je niet eerst zorgt dat het eigen gedrag beter is. Maar goed nu doe ik een aanname (dat degene die commentaar heeft slecht rijdt) en daar hou ik niet van.

Nogmaals het gros van de politie-medewerkers rijdt niet goed/ voldoende goed in mijn ogen wel te verstaan. Maar het is al te makkelijk om commentaar te leveren op de rijstijl van een diender zonder de feiten en omstandigheden te kennen. Als je dan de kans hebt om die feiten en omstandigheden te weten te komen én de collega aan te spreken en dan doe je dat niet maar ga je lopen balken op het internet dan sla je de plank volledig mis. Maar dat is mijn mening.

Citaat van: zwelgje link=msg=1238718 date=1390388470
Maar Politie Nederland zelf is ook niet altijd even duidelijk in haar uitleg, of die uitleg komt in ieder geval niet overeen met de praktijk:

eens. De Politie nederland is niet duidelijk ook niet in haar uitleg.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: moppersmurf link=msg=1238720 date=1390389188
Maar de politie-agent komt uit de maatschappij. Er wordt geacht dat hij/ zij een afspiegeling is van de maatschappij. en dan heeft de maatschappij commentaar op het gedrag van die afspiegeling.

Dank je voor de uitleg, op die manier begrijp ik je opmerking beter, en kan ik me er wel in vinden....

Citaat van: moppersmurf link=msg=1238720 date=1390389188
Nogmaals het gros van de politie-medewerkers rijdt niet goed/ voldoende goed in mijn ogen wel te verstaan. Maar het is al te makkelijk om commentaar te leveren op de rijstijl van een diender zonder de feiten en omstandigheden te kennen.

Ook duidelijk.
Ik denk altijd maar: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Op 1 in mijn verkeersergenissen top 10 staat.... Ikzelf!, als ik me aan anderen in het verkeer erger. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: zwelgje link=msg=1238722 date=1390390410
...

Ik denk altijd maar: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Op 1 in mijn verkeersergenissen top 10 staat.... Ikzelf!, als ik me aan anderen in het verkeer erger. ;)

Als meer mensen zo dachten, zag het er allemaal wat vriendelijker uit O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

attatae

• Generalist GGP
  • Junior gebruiker
  • **
Citaat van: moppersmurf link=msg=1238682 date=1390376681
En mbt de vrijstelling van het RVV: U zit er in het geheel naast. Wij hebben onder alle feiten en omstandigheden vrijstelling van het RVV. Er is maar 1 regel: wij moeten in dienst zijn. Zelfs een herkenbaar voertuig of het dragen van een uniform is niet noodzakelijk. En ook is er op geen enkele manier iets bepaald over noodzaak voor het gebruik van de vrijstelling. Als de diender het nodig acht mag hij gebruikmaken van de vrijstellingen.

Mopper, je geeft hier aan dat we in dienst moeten zijn. Nu begin ik binnenkort aan de ROI (rijopleiding), daar wordt echter in de lesstof gerept dat ik ook buiten dienst me kan beroepen op de vrijstelling, wanneer ik bezig ben met mijn politionele taak.
Als casus een automobilist die, kennelijk onder invloed, diverse verkeersovertredingen begaat. Ik rijd in burger ook door rood licht en bel niet handsfree met de meldkamer. Het antwoord hierbij is dat ik bezig ben met het uitvoeren van mijn politionele taak.

Klopt dit dan niet?

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Jawel dat klopt zeer zeker en je kunt je dan ook beroepen op het uitvoeren van de politietaak.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: feitelijk link=msg=1238721 date=1390389811
Lees eens een keer.
De pot verwijt de ketel...  ::)

Voor iemand die pretendeert "feitelijk" te zijn plaats je wel bijzonder veel aannames, speculaties en onjuistheden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Gast

• Gast
Feitelijk heeft zich nog niet eens voorgesteld, voor zover ik kan zien, dus vanuit welke hoedanigheid en achtergrond er dermate stellig positie wordt gekozen en genomen in dit woelig geworden topic is mij in ieder geval onduidelijk.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dit topic een beetje door lezend, trek ik even ongezouten en zuiver plantaardig de volgende conclusie:

Alles is zo'n beetje wel gezegd, de meningen zijn duidelijk in beide kampen en de exacte waarheid niet te achterhalen.
Daarna is deze discussie verzand in een frikin' pissing contest: wie komt het verst...?

Verdere discussie m.b.t. deze casus lijkt me dan ook overbodig als er geen feitelijkheden met betrekking tot deze casus worden toegevoegd.
Zal "feitelijk" dus moeten gaan WOB-en. Dat is de enigste mogelijkheid om hierin duidelijkheid te scheppen.

Dat wil hij niet. Einde verhaal.

En door...

Was getekend,

DB

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: silque link=msg=1238736 date=1390402941
Jawel dat klopt zeer zeker en je kunt je dan ook beroepen op het uitvoeren van de politietaak.

Dat is correct en tevens juist, op het moment dat jij jezelf in dienst roept geld de vrijstelling RVV. En ook als me-er en andere collega's die op oproepbasis werken kunnen gebruik maken van de vrijstelling RVV op het moment dat de pieper gaat of zij op elke andere wijze in dienst geroepen worden zonder daadwerkelijk in dienst te zijn (volgens het rooster bijvoorbeeld). Dat is dus de noodzakelijkheid zoals "Feitelijk" dat zo graag wil noemen, maar in principe is het gewoon niks anders dan je werk doen. En ja dat is noodzakelijk om 's ochtends weer een broodje op het bordje te hebben en om al gespuis nog een beetje in het gereel te houden. De meeste zullen dat snappen, alleen een enkeling wil graag dat het helemaal uitgetypt en ingekaderd wordt om het nog een beetje te kunnen snappen.

Citaat van: zwelgje link=msg=1238722 date=1390390410
Dank je voor de uitleg, op die manier begrijp ik je opmerking beter, en kan ik me er wel in vinden....

Ook duidelijk.
;) ( er staat geen smiley met een hartje bij)

Citaat van: Red link=msg=1238737 date=1390403124
De pot verwijt de ketel...  ::)

Voor iemand die pretendeert "feitelijk" te zijn plaats je wel bijzonder veel aannames, speculaties en onjuistheden.
Dat heb ik ookal een paar keer tegen 'm gezegd maar ja als je leest wat je wilt lezen en citeerd dat gebruikt kan worden om de rest lekker negeren dan schiet dat lekker op. Zo hebben we er wel meer gehad hier op het forum en gelukkig gaan ze vanzelf weer weg  ;D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens