Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 276175 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Citaat van: Bert65 link=msg=1300188 date=1412438528

Ik kan mij niet voorstellen dat je onder A2 langs de file over de vluchtstrook mag.

Jazeker, je deelt de meldkamer mede dat je onder een A2 met OGS langs de file gaat rijden. Dan wordt dat keurig gemuteerd en gehonoreerd. Aanrijdend onder een A2 of aanrijdend ri ZKH met patiënt, uiteraard. Dus je bent dan sowieso al met een ritje bezig.(geen B-urgentie) Zomaar langs de file rijden is er inderdaad niet bij. Maar goed, soms als een ambu alleen maar hoeft te posten, en hij komt vast te staan, krijgt ie vaak gewoon toestemming om tijdig in een bepaald verzorgingsgebied te komen.

Zo zachtjes aan maar weer on-topic.. mijn excuses, ik wil van dit blauwe topic geen witte maken  ;)

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Waar haal je uit mijn citaat OGS? Ik vermeld dat nergens en nu maak je het verhaal dus anders.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Maar dat is idd wel een essentieel verschil, een prio 2 met OGS maakt je een voorrangsvoertuig en dan kun je je idd beroepen op vrijstellingen. Zonder die OGS heb je geen vrijstellingen onder een prio 2, behalve degene die lokaal zijn geregeld.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

icare

• Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • 112 als elke seconde telt
Ambulances mogen inderdaad inhalen over een doorgetrokken streep zonder OGS, bij A2 vervoer en zelfs bij een B-urgentie.

zie: http://www.ambulanceblog.nl/doc-voor-de-ach/

en dan het PDF document: Ontheffingen Voor Ambulances Zonder OGS

Daar staat de hele lijst met reeds bestaande vrijstellingen en ontheffingen.

Komt nog bij dat er ik meen in 2011 een extra wijziging is toegevoegd door de minister waardoor een ambulancebemanning overal mag ''rijden en stilstaan'' waar de bemanning dit noodzakelijk acht voor een goede uitvoering van de ambulancetaak. Als voorbeeld is hierbij gegeven voor een comfortabeler vervoer van de patiënt of voor een betere spreiding van de ambulances. Het berijden van een busbaan of een vluchtstrook is dus toegestaan maar dit zal echter alleen gebeuren wanneer er een goede rede voor is.

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
Jullie hebben wel vaker een reden verzonnen voor het gebruik maken van de ontheffing van het RVV, zouden jullie me kunnen helpen hier? Ik kan me niks inbeelden namelijk.

vastnietnodigvoordeuitvoeringvandeopgedragentaak
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen

PietjePuk

• Senior gebruiker
Hij ging expres langzamer rijden op de rechterrijstrook zodat jij dit filmpje kon maken en er slapeloze nachten van zou krijgen.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Citaat van: feitelijk link=msg=1301764 date=1413274684
Jullie hebben wel vaker een reden verzonnen voor het gebruik maken van de ontheffing van het RVV, zouden jullie me kunnen helpen hier? Ik kan me niks inbeelden namelijk.

vastnietnodigvoordeuitvoeringvandeopgedragentaak
Wat is er mis?

feitelijk

• RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1301767 date=1413276425
Wat is er mis?
Je hebt de C1 boven rijstrook 3 niet gezien?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Ik kan nog wel heel wat redenen verzinnen:
- staartje van de vrachtwagen ervoor
- opwachten van een voertuig erachter
- melding van iets of iemand op die strook
- inspectie van de strook om wat voor reden dan ook
- het bezig zijn met een telefoon gesprek en daardoor het wat rustiger aan willen doen

Niemand die er last van heeft dus doe niet zo moeilijk.

Maar gelukkig hebben we nog genoeg mensen met tunnelvisie :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Ja en ? Verkeershandhavende taak misschien ? Als je achter 1 auto blijft rijden zie je 1 auto voor je en 1 auto achter je. Op deze manier pak je veel meer voertuigen.  Surveillance is ook een taak van de politie. Daarbij wordt, zoals het woord het misschien al zegt, gesurveilleerd, en dus diverse zaken in de gaten gehouden. Daarbij mag ook een gesloten verklaring worden genegeerd...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....