Wat heeft het voor meerwaarde om het dak op te gaan, om een gat in het dak te hakken?
Laat de brand zelf een gat branden in het dak, en zolang dat nog niet is zoek dan naar andere openingen om te kunnen ventileren, of hak vanuit een redvoertuig een gat in het dak.
Het is wel de bedoeling dat we een gat in het dak maken nog voor de brand volontwikkeld is en zelf idd een gat in het dak heeft gebrand.
Ik denk dat wanneer je zolang wacht, tot er een gat in het dak is, dat je dan beter met slechts 1 wagen komt om iedereen op een afstand te houden en de politie te adviseren hoe ver men moet gaan evacueren in sommige gevallen.
Nu zeg ik niet dat je onnodige risico's moet nemen, maar goed doordachte acties met beperkt risico en goed veiligheid moeten kunnen om een brand te blussen. Brandweerman spelen zonder risico (berekend risico) kan je niet vrees ik, tenzij je op de zijlijn gaat staan als professioneel ramptoerist.
zoals ik al aangaf, gaan ze in de states altijd het dak op om voor verticale ventilatie te zorgen, we zien dit pas op beelden verschijnen als het bijna fout ging of effectief fout ging. Door deze manier van werken, kan de aanvals ploeg veiliger het pand betreden omdat de hete rookgassen verdwijnen via de ventilatie opening. Het is de taak van de "truck company" om voor de ventilatie te zorgen, liefst vertikaal maar als het niet anders kan horizontaal. Maar de eerst optie geniet de voorkeur omdat dit de beste manier van ventileren is.
Het kan idd misschien veiliger vanuit een hoogtewerker, beperkter risico op vallen, een nadeel is dan natuurlijk wel weer dat je bewegingsvrijheid toch wel beperkt wordt.