Gaarne zou ik jullie het volgende probleem willen voorleggen.
De nieuwe lichtgewicht ademluchtflessen zijn nogal temperatuursgevoelig. Een simpele test bij ons in het korps heeft de volgende gegevens opgeleverd: een fles afgevuld op 317 bar bij 20 graden celsius geeft bij een uurtje in de buitenlucht bij een temperatuur van 9 graden celsius een restdruk van 300 bar. Wij hebben gesteld in ons korps dat men moet vullen bij 290 bar.
Er zijn talloze korpsen in het land die stellen dat je pas moet vullen bij 270 bar.
Nou komt het, een fles van 271 bar, die dus niet gevuld hoeft te worden, ligt te wachten bij een grote brand in de vrieskou om gewisseld te worden. Daar gaat een uur overheen. Ik schat dat de restdruk ongeveer uit zal komen ergens tussen de 255 en 260 bar. Wat nu??
We zullen hem niet gebruiken want hij moet eerst gevuld worden. Gaat mee terug naar de kazerne en blijft daar weer een uur liggen alvorens hij aan de bar wordt gehangen. Nu blijkt dat de kachel niet deugt in de persluchtruimte en het is 25 graden celcius. Nu blijkt dat er in de fles opeens 278 bar zit en hoeft dus niet gevuld te worden.......toch??
Hoe gaan jullie hier mee om? Ik word er gek van
Gr jaap