Brandweerinzet Oostenrijk

Auteur Topic: Brandweerinzet Oostenrijk  (gelezen 2534 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Gepost op: 30 augustus 2011, 13:43:55
Tijdens mijn vakantie in Oostenrijk stuitte ik op een brand. (soms tref je het als fotograaf maar  998765 )

Wat me opviel dat ze daar blijkbaar geen last hebben van bezuinigingen. Er stond een schuur/hooiopslag in brand. Ik was hogelijk verrast over de massale inzet op de brand. Er waren 4 volledig bemande TSen, 4 PM's, 2 voertuigen met aanhanger met slangen, een Unimog, een ladder en dan nog een 4-6 tal voertuigen. Er was slechts 1 politievoertuig terplekke en een ambu, welke daar met 3 bemanningsleden rijden.
Bij ons was deze inzet toch al snel een opschaling naar middel of grote brand.
In Oostenrijk was dit normaal vertelde een persfotograaf mij. Alle voertuigen waren volledig bezet, en er liep dan ook een leger aan personeel rond.
Ook vertelde de fotograaf mij dat je in dorpen binnen 10minuten brandweer voor je deur hebt. Dat is een garantie die ze daar hebben.

De brand in de schuur was snel onder controle, en wat me opviel was dat de restanten meteen werden opgeruimd. Er kwam een vrachtwagen die al het spul afvoerde. Zoiets is in Nederland ondenkbaar, daar moeten eerst nog tig verzekeringsexperts komen kijken  ;)

Hier een paar foto's van de betreffende brand en dan met name de voertuigen:

Het in brand staande object

De "slangenwagen"

Ondersteunende voertuigen

Aankomst van de ladderwagen.

De TS van het dorp Scheffau

De restanten worden opgeruimd.

broeder1986

• verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2011, 02:23:58
dat viel mij inderdaad ook al op. Verder viel het mij ook op dat bijna elk dorpje wel een brandweer kazerne heeft met 1 a 2 voertuigen. Natuurlijk hebben ze daar ook wel meer natuur, maar toch vond ik dit erg opvallend
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer

ceesverharen

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2011, 20:44:42
L.S.

de reden voor de massieve inzet ligt hem in het feit dat elk dorp zelfvoorzienend moet zijn, niet alleen brandweervoertuigen zie je in grote aantallen maar bijvoorbeeld huisartsen zijn rijkelijk voorzien van goed ingerichte praktijkruimtes waar we zelfs röntgenapparaten aantreffen.
zelfvoorzienendheid is op het moment van de foto niet noodzakelijk maar vooral bedoeld voor de wintermaanden waar een afsluiting van grote delen van het land voor kan komen door bijvoorbeeld hevige sneeuwval. maar ook na lawine's.
in Oostenrijk wordt ook veel sneller gebruik gemaakt van het leger  bij serieuze inzetten.

het lijkt me een logisch gevolg om incidenten zoveel als mogelijk zelf op te kunnen lossen. het kan dan wel een voorkomen dat er een overkill  aan materiaal en mensen komt opdagen.

bedenk daarnaast dat brandweer erg noodzakelijk is in de traditionele dorpen waar nog steeds veel kleine boeren zijn die hun wintervoorraad vaak op het land opslaan. (kleine hooischuurtjes op he land), deze zijn gevuld met gedroogd gras. vooral in de winter kennen we hier het fenomeen föhnwinden. deze winden kunnen in zeer korte tijd de temperatuur tot wel 20 graden opdrijven en extreem in kracht doen toenemen, een achteloos weggegooirde sigaret zorgt dan zelfs in de winter voor veel branden in dit soort schuren.

het is dan ook gebruikelijk dat veel dorpsgenoten lid zijn van de plaatselijke brandweerkorpsen die een belangrijk onderdeel zijn van het sociale leven in een dorp, veel dorpen hebben een korps waar tot 10% van de bevolking op een of andere manier lid is van een korps.

sociaal gevoel dus. hier zouden we in Nederland nog wat van kunnen leren.

met vriendelijke groet.

Cees Verharen