Probleem in dit verhaal is dat we altijd maar het verhaal van een kant horen. En zoals in zo veel verhalen ligt de waarheid vaak ergens in het midden.....
niet helemaal van 1 kant, maar we horen het in ieder geval niet van alle kanten: volgens mij is het hele gedoe rondom reddingsbrigades, knrm, andere diensten en slepers, bergers echt zo complex dat er tientallen kanten aan zijn.... en dan ligt de waarheid inderdaad in het midden
wat er denk ik vooral misgaat is het volgende: vanuit het verleden heeft de KNRM op een aantal punten een flinke voorsprong, zoals financieel, materieel, maar ook de afspraken met oa Kustwacht. De andere partijen hebben dit weer op andere punten, zoals het aantal inzetbare mensen en eenheden dat bij de Reddingsbrigade veel hoger ligt en die kweekvijver die zij hebben met de jeugdopleidingen. Feit blijft wel dat er voor het hele reddingswezen geen wettelijke basis is zoals voor brandweer of politie. Daardoor kan geen van de huidige organisaties het monopolie wettelijk afdwingen. Er moet dus samengewerkt geworden. De KNRM heeft regelmatig de neiging om haar voorsprong iets te stevig te benadrukken bij de partijen waar ze vervolgens wel mee moet samenwerken. De andere partijen zien dat als 'pesten': "we mogen nooit meedoen, tot de KNRM ons nodig heeft". Ik denk dat het al heel veel zou schelen als de KNRM haar voorsprong eens zou gebruiken om de andere partijen mee in de spiraal omhoog te krijgen. Die reddingsbrigades zijn er, daar kun je niet omheen, dus help ze dan gewoon.
En dan kom je op de vraag: wat is er nu het belangrijkste: dat we met z'n allen zoveel mogelijk slachtoffers helpen of dat iedere organisatie afzonderlijk zo groot, machtig en rijk mogelijk wordt. Op dit moment lijkt het vaak op het laatste: geen enkele organisatie wil water bij de wijn doen...
Wie zet de eerste stap?