Nieuwe brandweerkazerne Zeist (bijna) operationeel!

Auteur Topic: Nieuwe brandweerkazerne Zeist (bijna) operationeel!  (gelezen 3473 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Gepost op: 1 september 2011, 13:01:14
Ik vond het toch tijd om even een klein draadje aan te maken, want het is bijna zover! De nieuwe kazerne aan de Dijnselburgerlaan in Zeist is opgeleverd en bijna in dienst. Inmiddels worden met behulp van oude vrachtwagens van de VRU, de platte haakarmbak en al het andere materieel dat iets kan vervoeren de spullen vanaf de oude kazerne aan de Van Renesselaan naar de nieuwe kazerne verhuisd. De eerste uitruk (Zeist 712) staat inmiddels ook op de nieuwe post en zal tijdens het verhuizen vanaf daar de eerste uitruk verzorgen.

Vanaf morgenavond gaat de kazernering draaien in de nieuwe kazerne en in de loop van volgende week gaan de beroeps definitief over. En geloof me, het is van buiten een imposant gebouw, maar van binnen lijkt het allemaal nog veel groter. De kantoren zijn ingericht op de derde verdieping (regiokantoren en preventie/opleiding en oefenen etc.) en daar zijn ook de instructielokalen.
De gehele tweede verdieping is gereserveerd voor de kazernering, met onder meer twaalf slaapkamers, douches, een grote keuken en een ontspanningsruimte en op de begane grond is de 'blauwe doos' het centrale deel van de kazerne. Daar hangen alle pakken. Tevens bevindt zich daar een grote werkplaats voor de technische dienst, is er een briefingruimte, een ademluchtwerkplaats en zijn er douches.

Ik ben van de week al stiekem binnen wezen kijken en mag volgende week vrijdag m'n eerste kazernedienstje daar draaien. Ben heel benieuwd hoe alles gaat lopen in de eerste weken, maar één ding is zeker: het is een prachtige kazerne.
Foto's van Jorn Klaver:

De omkleedruimte. Centraal in het gebouw en vlak voordat je de uitrukhal betreedt hangen er twee knoppen, die ingedrukt moeten worden om de waarschuwingsborden aan de Dijnselburgerlaan de activeren.

Kantoren op de bovenste verdieping:

Instructieruimte, door middel van wanden op te delen in twee losse instructieruimten.

VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 1 september 2011, 13:10:47
En nog even de voertuigen die in de kazerne komen te staan, overigens net zoals in de oude kazerne...

Zeist 712 - Tankautospuit eerste uitruk
Zeist 713 - Tweede uitruk/natuurbrandbestrijding
Zeist 714 - Reserve TS
Zeist 715 - Hoogwerker
Zeist 716 - Indien de nieuwe haakarm operationeel is zal deze de oude gaan vervangen. Het is mogelijk om binnen de containers op en af te zetten
Zeist 717 - PM/Unimog natuurbrandbestrijding
Mogelijk komt ook de DOvD 719 in de kazerne te staan, maar ik vermoed dat deze zeker 's avonds met de dienstdoende OvD mee naar huis gaat.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

7194

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2011, 13:13:04
Ik kom er regelmatig langs en het is inderdaad een mooi gebouw!  O0