Agent laat foto's wissen

Auteur Topic: Agent laat foto's wissen  (gelezen 9456 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 20 juli 2010, 13:13:56
Volgens mij is dit de zoveelste keer dat blijkt dat bij het wissen van beelden (/of in beslag nemen) dat blijkt dat de politie fout zat... Wordt daar intern geen aandacht aangegeven dat je op de openbare weg alles mag filmen?  ??? ???

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fjuli%2FPolitie%20zat%20fout%20bij%20wissen%20beelden%20van%20mobieltje

Politie zat fout bij wissen beelden van mobieltje
20 juli 2010

De politie Zuid-Holland Zuid heeft bakzeil moeten halen in een zaak waarbij een ondernemer een filmpje had gemaakt van agenten die een snelheidscontrole hielden. Agenten hadden filmbeelden gewist van een mobiele telefoon.

De ondernemer ergerde zich al geruime tijd aan de snelheidscontroles voor de deur van zijn winkel op de hoek van de Merwedestraat met de Papendrechtsestraat in Dordrecht. Hij had daar ook meerdere keren over geklaagd bij de politie, omdat zijn klanten daardoor wegbleven.

Toen hij in maart dit jaar met zijn mobiele telefoon een filmpje wilde maken van zo'n controle, werd zijn telefoon afgepakt en het filmpje gewist. Daarnaast werd hij aangehouden en beschuldigd van het hinderen van een politiecontrole. De telefoon werd bij de actie niet in beslag genomen.

De politierechter in Dordrecht bepaalde vervolgens dat iedereen - op grond van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens - op de openbare weg het recht heeft agenten te filmen. Daarnaast hadden de agenten de voor de ondernemer ontlastende filmbeelden nooit mogen wissen. De man kon immers niet meer aantonen dat hij de controle niet had gehinderd.

De eis werd door de politierechter niet ontvankelijk verklaard en het OM legt zich daarom bij de uitspraak neer.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2010, 13:32:59
Volgens mij is dit de zoveelste keer dat blijkt dat bij het wissen van beelden (/of in beslag nemen) dat blijkt dat de politie fout zat... Wordt daar intern geen aandacht aangegeven dat je op de openbare weg alles mag filmen?  ??? ???

Ja daar wordt aandacht aan besteed. Waarom het nog steeds gebeurd? geen idee.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

sylvester1986

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2010, 14:04:13
Wordt deze aandacht al tijdens de opleiding gegeven?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2010, 15:46:56
Een klein beetje, maar ik merk ook dat er bij collega's vaak heel veel verschillende verhalen bestaan over wat kan en mag.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

sylvester1986

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2010, 16:24:22
Maar stel ik zou zo'n controle elke keer opnemen en een van de aanwezige agenten beveelt mij die beelden te wissen en ik weiger dat, maar 1 van de agenten pakt mijn telefoon af en wist alles, wat kan ik als 'burger' terug doen?

Hammie

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2010, 16:55:59
??? uhhh ten eerste het fatsoen hebben gewoon te doen wat men van je vraagt.....
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn

Jim1

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2010, 17:00:08
Ik heb in de 3 jaar opleiding 1 keer een half uurtje een lezing gehad van Bureau Communicatie van mijn eigen korps. Ik heb niet het idee dat andere korpsen dit ook deden. Verder heb ik tijdens de opleiding nooit gehoord hoe/wat met betrekking tot de media. Van regels etc. heb ik echt geen verstand.
Nu op de werkvloer weet ik dat het de bedoeling is bij vragen van journalisten om ze door te verwijzen naar Communicatie en ik laat lekker iedereen filmen en foto's maken zolang ze mij of mijn collega's danwel andere hulpverleners niet in de weg lopen en geen gevaar zijn (bijv. bij verkeer etc.)

YNPD

• Agent
  • Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2010, 17:09:16
Er heeft op intranet een berichtje gestaan hoe om te gaan met filmende figuren. That's all. Desondanks vinden veel collega's het zwaar irritant. Je wordt tegenwoordig opgeleid om door te pakken en met de huidige wetgeving zijn veel manieren mogelijk om vervelende figuren te 'pakken'. Probleem is dat een filmend persoon wel irritant is, maar niet strafbaar. En dat vinden collega's lastig.

Overigens filmen ze me maar, zolang ze niet in de weg lopen vind ik het best.

Hammie

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2010, 17:27:39
Ik heb in de 3 jaar opleiding 1 keer een half uurtje een lezing gehad van Bureau Communicatie van mijn eigen korps. Ik heb niet het idee dat andere korpsen dit ook deden. Verder heb ik tijdens de opleiding nooit gehoord hoe/wat met betrekking tot de media. Van regels etc. heb ik echt geen verstand.
Nu op de werkvloer weet ik dat het de bedoeling is bij vragen van journalisten om ze door te verwijzen naar Communicatie en ik laat lekker iedereen filmen en foto's maken zolang ze mij of mijn collega's danwel andere hulpverleners niet in de weg lopen en geen gevaar zijn (bijv. bij verkeer etc.)

Hier zelfde, intern een voorlichting gehad van de afd. comm. en voorlichting over hoe om te gaan met de pers  :)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn

sylvester1986

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2010, 17:41:22
??? uhhh ten eerste het fatsoen hebben gewoon te doen wat men van je vraagt.....

Nou heb ik die fatsoen gelukkig wel, want ik film sowieso niet, maar helaas hebben veel mensen het fatsoen niet.
Ik zelf zou het ook irritant vinden, maar het voordeel van mijn werk is dat ik op de basis niet zo gefilmd zal worden, omdat ze zonder toestemming van de veiligheidsfunctionaris niet mogen filmen en het dus strafbaar is.
1 keer meegemaakt, dus gewoon aanhouden en overdragen aan de Kmar.