Agent laat foto's wissen

Auteur Topic: Agent laat foto's wissen  (gelezen 9372 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2010, 17:53:57
??? uhhh ten eerste het fatsoen hebben gewoon te doen wat men van je vraagt.....

De laatste keer dat ik me verdiepte in de Nederlandse samenleving leven we niet in een bananenrepubliek waar de politie ook de wetgevende macht is.. ::)

Volgens mij mag je in een democratie alleen iemand een bepaalde 'wil' opleggen als dit verankert is in een wettelijke basis...  ;) Terug gefloten worden door de rechter (+ OM niet in beroep) betekent volgens mij dat de agent gehandeld heeft zondere enige wettelijke basis...  ::)

Maar misschien heb jij een wetsartikel waardoor het mij verboden is om je werkzaamheden in het publieke domein te filmen?  ??? Is altijd handig als ik toevallig gefilmt wordt door WmB of BodW... Ik heb daar nog nooit een agent bezwaar zien maken dat hij voor TV gefilmd werd of dat een agent verbood opnamen te maken van de overtreder...  ::) ::) Of is het maar liefde van één kant?  :P


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2010, 18:01:37
Is altijd handig als ik toevallig gefilmt wordt door WmB of BodW... Ik heb daar nog nooit een agent bezwaar zien maken dat hij voor TV gefilmd werd of dat een agent verbood opnamen te maken van de overtreder...  ::) ::)

Indien men bezwaar maakt tegen het filmen van WmB of BodW wordt het voertuig en de persoon onherkenbaar gemaakt. Indien een agent bezwaar maakt tegen het filmen op de openbare weg (en het herkenbaar in beeld komen), word het een schijnvertoning met een groter succes op internet en trekt de agent aan het langste eind...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2010, 19:00:33
Indien men bezwaar maakt tegen het filmen van WmB of BodW wordt het voertuig en de persoon onherkenbaar gemaakt. Indien een agent bezwaar maakt tegen het filmen op de openbare weg (en het herkenbaar in beeld komen), word het een schijnvertoning met een groter succes op internet en trekt de agent aan het langste eind...

Je bent echt onherkenbaar voor je familie/kennissen met een geblurde kenteken / gezicht... ::) ::) :-X Je kan ook niet wegrijden want dat vinden de agenten weer niet fijn...

Een agent kiest om te werken op straat... Een verkeersovertreder kiest voor een bekeuring, niet voor zijn eerste TV optreden... :-X Maar we raken OT...  0098


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2010, 20:11:36
Ik heb in de 3 jaar opleiding 1 keer een half uurtje een lezing gehad van Bureau Communicatie van mijn eigen korps. Ik heb niet het idee dat andere korpsen dit ook deden. Verder heb ik tijdens de opleiding nooit gehoord hoe/wat met betrekking tot de media. Van regels etc. heb ik echt geen verstand.
Nu op de werkvloer weet ik dat het de bedoeling is bij vragen van journalisten om ze door te verwijzen naar Communicatie en ik laat lekker iedereen filmen en foto's maken zolang ze mij of mijn collega's danwel andere hulpverleners niet in de weg lopen en geen gevaar zijn (bijv. bij verkeer etc.)

Bij ons ging de lezing niet eens door, en is ook nooit ingehaald. Ik heb er niet zoveel problemen mee als iemand mij tijdens het werk filmt, mits deze niet in de weg loopt. Anders wordt het als iemand, zoals mij onlangs nog gebeurde, op afstand gehouden wordt bij het hijsen van een auto uit het water omdat niet zeker is of er nog iemand in staat en iemand door de bosjes duikt en dan in eens alsnog foto's gaat staan maken. Als hij even gewacht had tot wij vastgesteld hadden dat er niemand meer in de auto zat  mocht hij naar alle lust foto's maken maar dat duurde te lang. Dan wordt je gewoon weer teruggeleid naar de plek waar je stond en ga ik even ambtelijk boos zijn. :o
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2010, 20:25:19
De laatste keer dat ik me verdiepte in de Nederlandse samenleving leven we niet in een bananenrepubliek waar de politie ook de wetgevende macht is.. ::)

Volgens mij mag je in een democratie alleen iemand een bepaalde 'wil' opleggen als dit verankert is in een wettelijke basis...  ;) Terug gefloten worden door de rechter (+ OM niet in beroep) betekent volgens mij dat de agent gehandeld heeft zondere enige wettelijke basis...  ::)

100% juist. Alleen jammer dat er (nog steeds) figuren zijn binnen o.a. de politie die denken te kunnen bepalen wat een ander op de openbare weg filmt of fotografeert. En dan helemaal bizar dat zulke figuren dan ook nog eens de ander gaan aanhouden/verbaliseren en dat het OM nog vervolging instelt ook!
greetz,  Enrique


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2010, 20:46:47
Een agent kiest om te werken op straat...

Maar kiest er niet voor om gefilmd te worden en op internet te komen, uitgescholden voor van alles en nog wat door mensen die anoniem zijn ...
Voorbeelden zijn er legio, of je nou de flitsboa van GeenStijl of de agenten bezig met een alcoholcontrole van ''LeipeShitOuwe'' neemt, die mensen kiezen er niet voor om voor lul gezet te worden op het internet.
Figuren met een camera die het onderste uit de kan halen ''winnen'' altijd, de agent mag de beelden niet wissen, de agent moet zich précies aan de wet houden etc.

De politie zat fout bij het wissen van de gegevens, maar het filmpje bestaat in ieder geval niet meer, dus daar hebben de agenten in kwestie in ieder geval geen last van.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2010, 20:57:48
Je hebt gelijk het is niet prettig om door de media voor aap gezet te worden. Maar je laatste zin vind ik toch ook wel zorgelijk; mag daaruit opmaken dat je het geen  probleem vind dat de desbetreffende zich niet aan de regels houden? Ik vind dat ze dat nou juist wel moeten doen om nog eenigzins geloofwaardig over te komen. Als het voor onwerkbaren situatie zorgt, is het aan Den Haag om de regels te veranderen.




Maar kiest er niet voor om gefilmd te worden en op internet te komen, uitgescholden voor van alles en nog wat door mensen die anoniem zijn ...
Voorbeelden zijn er legio, of je nou de flitsboa van GeenStijl of de agenten bezig met een alcoholcontrole van ''LeipeShitOuwe'' neemt, die mensen kiezen er niet voor om voor lul gezet te worden op het internet.
Figuren met een camera die het onderste uit de kan halen ''winnen'' altijd, de agent mag de beelden niet wissen, de agent moet zich précies aan de wet houden etc.

De politie zat fout bij het wissen van de gegevens, maar het filmpje bestaat in ieder geval niet meer, dus daar hebben de agenten in kwestie in ieder geval geen last van.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2010, 21:02:17
De politie zat fout bij het wissen van de gegevens, maar het filmpje bestaat in ieder geval niet meer, dus daar hebben de agenten in kwestie in ieder geval geen last van.
En daar was de rechter juist "not amused" over omdat de man in kwestie daarbij zijn onschuld niet meer kon aantonen.  :P


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2010, 21:09:18
Maar je laatste zin vind ik toch ook wel zorgelijk; mag daaruit opmaken dat je het geen  probleem vind dat de desbetreffende zich niet aan de regels houden?

In zoverre dat ik het me voor kan stellen ... Heb zelf de eer gehad om in een filmpje te (moeten) acteren, echter is dit filmpje niet op internet verschenen ... Was blijkbaar tóch niet leuk genoeg  ::)

Een medium als GeenStijl heeft ook al een aantal keren aangetoond dat filmen in een gebouw van medewerkers (ondanks het meerdere malen aangeven dat men niet gefilmd wil worden en dat het niet is toegestaan) gewoon op internet terechtkomt ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2010, 21:20:20
In zoverre dat ik het me voor kan stellen ... Heb zelf de eer gehad om in een filmpje te (moeten) acteren, echter is dit filmpje niet op internet verschenen ... Was blijkbaar tóch niet leuk genoeg  ::)

Een medium als GeenStijl heeft ook al een aantal keren aangetoond dat filmen in een gebouw van medewerkers (ondanks het meerdere malen aangeven dat men niet gefilmd wil worden en dat het niet is toegestaan) gewoon op internet terechtkomt ...

Ik snap je wel, maar op de manier waarop is niet goed. Een diender mocht in dit topic-verhaal die beelden eigenlijk niet wissen dat deed hij toch, dan staat zijn geloofwaardigheid, in mijn ogen althans, in het geding. Je zal een andere weg moeten bewandelen. Welke??? ik heb geen idee. Wat zou er gebeuren als je de boel de boel laat en in je wagen stapt en meldt aan je chef dat je zo niet kan werken en naar de volgende melding gaat??? Zal ook wel niet werken maar er zal toch een andere manier gezocht moeten worden.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”