Een ieder mag filmen, op straat? Dan een verbod op filmen agenten! (USA)

Auteur Topic: Een ieder mag filmen, op straat? Dan een verbod op filmen agenten! (USA)  (gelezen 11695 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Een hele poos geleden heb ik ergens in 1 v.d. topics iets geroepen over evt. wetswijzigingen v.w.b. ''mensen die zich pers noemen, maar eigenlijk gewoon mensen met een GSM o.i.d. dergelijk zijn, en vaak gewoon hinderlijk aanwezig zijn.'' Woorden van die strekking.

In Amerika speelt dit allemaal ook, maar hier zijn ze zo hier en daar al wat verder met deze materie / dit probleem:

http://www.liveleak.com/view?i=1ce_1314832958

Added: 1 day ago Occurred On: Aug-31-2011
In: Regional News
Tags: man, faces, 75, years, for, filming, police
By: dcmfox
Location: Illinois, United States (load item map)

Ofwel: in reeds 12 staten is het filmen van politie reeds verboden, als ik het goed begrijp..?




zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1 Gepost op: 2 september 2011, 18:53:09
Je kan natuurlijk ook zeggen, dat ze daar weer flink gaan achter lopen. ;) Maar dat is een zaak van hoe je tegen de materie aankijkt....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 2 september 2011, 18:57:18
Je kan natuurlijk ook zeggen, dat ze daar weer flink gaan achter lopen. ;) Maar dat is een zaak van hoe je tegen de materie aankijkt....

Hoe kijk jij ertegenaan dan? Zoals ik de materie bekijk: iedereen noemt zich tegenwoordig maar journalist, of je nou 12 of 37 bent, of je nou een GSM gebruikt of een dikke lens op je buik draagt.

Ik zie dat in 12 staten men heeft gezegd: persvrijheid, prima. Dan verbieden wij het filmen van agenten. Wetsartikeltje aanpassen / toevoegen en klaar is Kees. (Uncle Sam, in dit geval)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 2 september 2011, 19:26:23
Ofwel: als je als ''journalist'' toch door blijft filmen na een waarschuwing, riskeer je een behoorlijke gevangenisstraf. Ideetje voor in Nederland..?  ::) ^-^


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 2 september 2011, 19:33:58
Ofwel: als je als ''journalist'' toch door blijft filmen na een waarschuwing, riskeer je een behoorlijke gevangenisstraf. Ideetje voor in Nederland..?  ::) ^-^

Mocht dit idee in Nederland worden uitgevoerd, dan zit er zeker geen gevangenisstraf aan vast. Daar moet je heel wat voor doen in dit land.  :P

Ik denk niet dat het wenselijk is om een dergelijk filmverbod te gaan invoeren in Nederland. Tenminste, niet in de vorm zoals de Amerikanen dat doen. Zo af en toe heeft de politie ook baat bij dergelijke filmpjes.
Als iemand aan de andere kant van de straat een aanhouding staat te filmen heb je hier geen last van. Zodra ze binnen een straal van vier meter komen, of gaan schreeuwen is het een ander verhaal.

Wellicht dat er iets in een mildere vorm kan komen. Van mij part in de APV. Dat zodra je te dichtbij komt, of je gedraagt je hinderlijk, je strafbaar bent.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #5 Gepost op: 2 september 2011, 19:38:42
Laten we dan gelijk een gevangenisstraf zetten op het gemeen kijken naar agenten of het maken van grapjes of, erger nog, het bekritiseren van agenten. Moet je het wel gelijk goed doen!  :-X

Hebben ze bij Flitsservice, Indymedia e.d. straks wel een probleem.  ::)

Serieus: ik denk dat ze in de USA met z'n allen flink aan het doorslaan zijn met de hoogte van de straffen (en in dit geval de strafbaarheid op zich).
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 2 september 2011, 19:45:48
Laten we dan gelijk een gevangenisstraf zetten op het gemeen kijken naar agenten of het maken van grapjes of, erger nog, het bekritiseren van agenten. Moet je het wel gelijk goed doen!  :-X

Hebben ze bij Flitsservice, Indymedia e.d. straks wel een probleem.  ::)

Serieus: ik denk dat ze in de USA met z'n allen flink aan het doorslaan zijn met de hoogte van de straffen (en in dit geval de strafbaarheid op zich).

Dat ze in the States vaak (te vaak) erg doorslaan ben ik volledig met je eens. Maar dat ze hier en daar pubers met een camera aan kunnen pakken, dat klinkt toch wel erg prettig, zo af en toe... ;D

Want laten we eerlijk zijn: de Ned. Hv-er heeft alles, werkelijk alles maar te slikken en te accepteren. Camera op je neus, en correct doen. Want oh wee als je iets verkeerds zegt, of je wagen voor de Mc Donalds parkeert. You-tube, GS, of welke andere schandpaal dan ook, kun je nog eens nagenieten en op gesprek komen bij je leidinggevende.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #7 Gepost op: 2 september 2011, 19:54:03
Maar dat respect krijg je niet door vervolgens maar alles en iedereen te verbieden foto's en/of films van je te maken.

Bovendien raak je daarmee de journalistieke vrijheid. Want je hebt er immers niet alleen de verveel mee met z'n gsm en achterlijke commentaar maar ook de 'normale' pers die opnames wil maken van een politie-inzet.

Ik geef toe dat zo'n jochie die op je neus staat en allerlei domme dingen roept en dat op een schandpaalsite plaatst ook niet ideaal is, maar gevangenisstraffen......
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 2 september 2011, 20:07:18
Maar dat respect krijg je niet door vervolgens maar alles en iedereen te verbieden foto's en/of films van je te maken.

Het woord respect wordt te pas en te onpas gebruikt, vooral de laatste jaren. Niet verwonderlijk; kijk hoeveel rap-songs ermee gevuld zijn.

De betekenis van het woord respect is niet meer. ''Respect'', daar gaan je nekharen van staan, vandaag de dag. Het woordje is verpauperd tot een bepaald niveau, welk weldenkend mens wil dat woordje nog gebruiken?

En wat je zegt begrijp ik wel. Misschien is de tijd aangebroken om juist wel onderscheid te maken tussen pers en ''pers''... ik denk dat ook Nederland er inmiddels ''aan toe'' is..

Want ook de ''normale en serieuze'' persmensen zijn die koters met camera's zat, is het niet?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #9 Gepost op: 2 september 2011, 20:21:51
Het slaat weer helemaal door naar een 112-fotografen-bashtopic. Totale onzin wat je verkondigt...


Want ook de ''normale en serieuze'' persmensen zijn die koters met camera's zat, is het niet?

Tot zo'n beetje een jaar geleden was ik ook vaak bij incidenten te vinden met de camera. Samen met nog een aantal andere fotografen overigens, allemaal voor andere sites foto's makend. In al die jaren heb ik werkelijk nog geen één keer commentaar gehad op in de weg lopen of het maken van ongewenste foto's en datzelfde geldt voor mijn concullega's. Daarentegen is een persfotograaf bij meerdere incidenten door de politie weggestuurd omdat hij zich hinderlijk gedroeg.
En laatst nog bij een ongeval: toen werd door één van de slachtoffers gevraagd of de fotografen verder naar achteren konden. En drie keer raden...: dat waren persfotografen. De jeugdige fotografen stonden keurig een meter of 30 verderop achter een vangrail.

Het is al zovaak gezegd: je moet niet alle 112-fotografen over één kam scheren. Er zijn (veel) meer 'goeien' dan 'kwaden'. En ook persfotografen gaan zoals gezegd lang niet altijd vrijuit.... ::)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding