Een ieder mag filmen, op straat? Dan een verbod op filmen agenten! (USA)

Auteur Topic: Een ieder mag filmen, op straat? Dan een verbod op filmen agenten! (USA)  (gelezen 11700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #20 Gepost op: 4 september 2011, 12:11:35
BTW, er staat totzelfs in een amendement dat je als burger de taak hebt om alles toe doen om onrecht door een overheidsmedewerker te melden. Een toevoeging uit 2001 zegt dat bij de rechtzaak tegen de overheidsmedewerker ook de nieuwe media mag worden gebruikt als bewijs.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #21 Gepost op: 4 september 2011, 12:31:25
Maar als een agent netjes vraagt of de filmer wil stoppen met filmen en tekens weer moet ie die ellenlange discussie aangaan....zou i.i.g. niets voor mij zijn.

Er is geen discussie nodig, filmen mag gewoon.
Los of een agent dit überhaupt mag vragen (kom ik in een ander antwoord nog op terug, later vanmiddag), maar laten we even aannemen dat het mag, als de filmer zegt: "nee" dan is er geen discussie meer mogelijk.
Daarom sluit ik me aan bij Diamondback, de politie kan die discussie gewoon voorkomen door het niet te vragen.

Natuurlijk gelden voor die filmer alle andere regels en wetten die voor iedereen gelden, dus hij mag niet zo maar een afzetting negeren, mag de politie niet fysiek hinderen bij het uitvoeren van hun taak, etc..

Ik denk het niet.
Het lijkt mij in geval van bv. een ongeval met slachtoffers, moet een agent gewoon kunnen sommeren om te stoppen met filmen
wanneer het hinderlijk en eventueel te tastbaar wordt voor de nabestaanden.
Ook al wordt de gezichtjes weggepoetst, want dan weet je nog de staat van een dergelijk persoon.

Je scheert het maken van beeldmateriaal en het publiceren ervan over 1 kam. Voor de wet staat dat echter (grotendeels) los van elkaar. Voor het publiceren van beeldmateriaal gelden weer andere (strengere) regels dan voor het maken er van. Deze discussie gaat over of het wenselijk is dat het wettelijk verboden wordt om bijv politie agenten te mogen filmen. Hoewel ik gewoon op de openbare weg mag filmen, betekend dat niet dat ik het ook mag publiceren.
Het niet mogen publiceren houdt echter niet automatisch in dat ik het niet mag filmen (bijv voor mijn eigen prive gebruik), en daarom is je argument over het te tastbaar worden, nog steeds geen reden om de politie te kunnen laten sommeren om te stoppen met filmen.

Bovendien valt het filmen en fotograferen op de openbare weg onder het recht van vrije informatiegaring. Als de politie de mogelijkheid krijgt om burgers dat te verbieden dan beperken we dus een grondrecht.

Natuurlijk is de praktijk niet zo zwart/wit als de regels en wetten. En er komen best situaties voor waar de vraag van een agent om niet te filmen vanuit menselijk oogpunt zeker te begrijpen is (denk aan zelfmoord pogingen, zwaar gewonden in een auto waar nog familie bij is, etc). Dan is het totaal onnodig om met het Hollandse vingertje achteraf je recht te halen. Mijn argumenten gaan dan ook puur over wat feitelijk wel en niet kan/mag in mijn ogen
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #22 Gepost op: 4 september 2011, 13:02:43
Ik vraag mij af of het filmen door Jan en Alleman en jochies van 13 nou werkelijk zo'n groot probleem is, of dat een paar/aantal mensen op dit forum er steeds weer een punt van maken en het het buiten alle proporties opblazen?

Allereerst de wet van vraag en aanbod: het volk wil dit soort beelden nou eenmaal graag zien. Men meent hier het volk te moeten beschermen en steeds weer denken sommigen hier exact te weten wat het volk wil, maar de realiteit is dat het volk gewoon smult van al die 112 sites. Er wordt goed naar gekeken. En dus zullen dit soort sites blijven bestaan.

Er zou kritiek zijn uit de hoek van hulpverleners: als er één soort hypocriet is dan zijn het de hulpverleners zelf wel. Op straat lekker mopperen en kankeren op fotografen, maar terug op buro, post of kazerne wel direct op allerlei sites foto's bekijken en zelfs per e-mail bedelen of je een kopie mag omdat je er zelf zo goed op staat.

De nabestaanden: ook een partij waarvan men hier steeds weer vindt dat die beschermd moeten worden? Neem van mij aan dat veel nabestaanden foto's van een incident willen zien, bij wijze van verwerking en duiding.

Moeten we niet gewoon eens accepteren dat we in 2011 leven en de techniek zo ver gevorderd is dat het vastleggen van incidenten kinderspel geworden is. Laten we aan de andere kant de persvrijheid vooral blijven koesteren. Het einde is zoek als de politie mag sommeren te stoppen met filmen, omdat de politie dat vindt. Dat zou de eerste stap naar een dictatuur zijn...


sylvester1986

  • Gast


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #24 Gepost op: 4 september 2011, 16:48:24
Onze rechten kennen we allemaal wel wanneer het ons uitkomt, maar plichten vervagen soms erg rap... ;D

Als een agent netjes vraagt of je wilt stoppen met filmen, kun je dat in veel situaties best honoreren. Natuurlijk niet altijd, maar altijd maar direct dat ene zinnetje klaar hebben: ''Ik sta op de openbare weg!'' .... ja, dan is het inderdaad einde discussie. Maar kan me voorstellen dat je als agent zijnde toch nog probeert de filmer te overtuigen, omdat daar op dat moment misschien een reden voor is.

Mijn punt is dat alle partijen wel helder na moeten blijven denken. Thats all.  O0


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #25 Gepost op: 4 september 2011, 19:09:31
tja... ik zou het niet gooien op het stoppen van het filmen dat mag... dus dat ga ik niet verbieden. Ik wil alleen wel werkruimte. In gevallen dat er een ongeval is of een openbare orde probleem, bepaal ik wel wat mijn vrije werkruimte is. Dus niet een fotograaf of een iemand anders met een gsm. Als ik dan naar mijn oren krijg ik mag filmen, dan zeg ik alleen maar ja dat klopt maar wel vanaf DAAR.... Volgens mij hebben we als politie genoeg bevoegdheden  en kun je deze makkelijk gebruiken, je moet ze alleen wel kennen.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #26 Gepost op: 4 september 2011, 20:46:08
tja... ik zou het niet gooien op het stoppen van het filmen dat mag... dus dat ga ik niet verbieden. Ik wil alleen wel werkruimte. In gevallen dat er een ongeval is of een openbare orde probleem, bepaal ik wel wat mijn vrije werkruimte is. Dus niet een fotograaf of een iemand anders met een gsm. Als ik dan naar mijn oren krijg ik mag filmen, dan zeg ik alleen maar ja dat klopt maar wel vanaf DAAR.... Volgens mij hebben we als politie genoeg bevoegdheden  en kun je deze makkelijk gebruiken, je moet ze alleen wel kennen.

Hoewel ik tegen het verbieden van filmen/fotograferen van politie functionarissen op zich ben, lijkt me dit helemaal de juist aanpak. In deze discussie zal ik ook nooit de inschatting van een politie functionaris voor het bepalen van een afzetting in twijfel trekken. Zelfs niet als die afzetting zo wordt gedaan dat er geen zicht meer is op het incident...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast


sylvester1986

  • Gast


sylvester1986

  • Gast