Een ieder mag filmen, op straat? Dan een verbod op filmen agenten! (USA)

Auteur Topic: Een ieder mag filmen, op straat? Dan een verbod op filmen agenten! (USA)  (gelezen 11692 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #30 Gepost op: 15 oktober 2012, 11:32:33
Detained at the White House for Photography
novapj

Tja, het witte huis heeft natuurlijk ook wel wat dreiging, dat je een foto'tje maakt van het gebouw hoort er bij maar als je de beveiliging gaat lopen fotograferen dan snap ik best dat ze even willen verifiëren dat alles in orde is... Goed en respectvol optreden door de agenten wat mij betreft. (al heb ik her en der wat doorgespoeld want 14 minuten was wel wat lang)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2012, 11:35:15
Goed en respectvol optreden door de agenten wat mij betreft.
Dat dacht ik dus ook. O0


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2012, 09:41:22
Nogmaals, hier in NL hebben we genoeg bevoegdheden om er voor te zorgen dat je vrije werkruimte hebt of krijgt.

Je hoeft echt niet in discussie te gaan over het filmen. Is mijn inziens ook geheel niet nuttig. Ik heb wel wat beters te doen. Als ik er last van heb, dan is mijn afzetting te klein...

Buiten dat, bij een aanhouding oid, waarbij men meteen gaat filmen, heb ik geen problemen mee, ik weet mijn bevoegdheden en hoe ik die gebruik, als men dat wil filmen, ga je goddelijke gang, maar val mij er niet mee lastig. Als ik er wel last van heb, zit je ook binnen voor het beletten of belemmeren....

Zoals ik zei, genoeg bevoegdheden, je moet ze alleen wel kennen.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #34 Gepost op: 17 oktober 2012, 10:08:49
Wat Grizz zegt. Alleen zou je wel kunnen vragen of men, zeker bij grote ongevallen, zich wat terughoudend zou willen opstellen m.b.t. filmen. Al is het alleen maar om de (zwaar-)gewonden, overledenen en/of hun nabestaanden te ontzien. Lijkt me niets mis mee en heb ik een paar keer gevraagd. Als je dat op een nette manier doet werkt men over het algemeen wel mee. Dat niet iedereen zich hier aan houdt (zoals bv pers die  overleden collega's vol op de voorpagina van hun krant hebben gezet) kun je helaas niet voorkomen. Er valt over te discussieren of dit onder persvrijheid valt maar m.i zijn dit ordinaire persmuskieten die graag willen scoren met hoge oplage's van hun krant of tijdschrift.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #35 Gepost op: 17 oktober 2012, 10:59:41
Wat Grizz zegt. Alleen zou je wel kunnen vragen of men, zeker bij grote ongevallen, zich wat terughoudend zou willen opstellen m.b.t. filmen. Al is het alleen maar om de (zwaar-)gewonden, overledenen en/of hun nabestaanden te ontzien. Lijkt me niets mis mee en heb ik een paar keer gevraagd. Als je dat op een nette manier doet werkt men over het algemeen wel mee. Dat niet iedereen zich hier aan houdt (zoals bv pers die  overleden collega's vol op de voorpagina van hun krant hebben gezet) kun je helaas niet voorkomen. Er valt over te discussieren of dit onder persvrijheid valt maar m.i zijn dit ordinaire persmuskieten die graag willen scoren met hoge oplage's van hun krant of tijdschrift.

Grotendeels mee eens. Alleen is het wel zo dat de fotograaf of uitgever uiteindelijk bepaalt wat er wel of niet gefotografeerd dan wel gepubliceerd wordt. Meeste agenten 'eisen' (of 'vorderen') je iets niet te fotograferen, waarbij deze wettelijk bot vangt; je kan als agent het meeste bereiken door het normaal te vragen, dan wordt er sneller gehoor aan gegeven.

Als ik in de buurt sta te fotograferen bij een auto met nog een zwaargewond slachtoffer er in, waarbij het dak er af wordt geknipt, weet een agent niet of ik een foto maak van het slachtoffer, maar van de agent die wat tranen laat schieten terwijl hij een infuus vast houdt. Maar hoe vertel ik dat de agent die mij probeert te vorderen het slachtoffer niet te fotograferen?

* fotograferen staat in deze tekst ook voor filmen. Eigen ervaring.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2012, 13:22:23
Het zal mij jeuken wat er op de gevoelige plaat wordt vast gelegd. Ik kan daar namelijk niets aan veranderen. Dat is een gegeven feit. Wat ik wel kan doen is voor mijzelf en collega's en hulpverleners, afstand creeeren zodat ik geen last heb. Ik ga ook geen rekening houden met het feit dat er een camera draait oid.

Ik heb niets te verbergen tijdens mijn werk. Dat het kwetsend kan zijn voor familie / nabestaanden, dat is iets wat ik mij heel goed realiseer. Maar dat ligt wel buiten mijn span of control. Dus ga ik mij daar niet druk om maken. Dat is namelijk slecht voor mijn bloeddruk...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2012, 13:36:58
Ik sluit mijn volledig aan bij mijn voorganger(grizz). Als ik erg veel last heb van pers, maakt ik de afzetting gewoon wat groter. Bij ernstige incidenten laat ik de hoge hekken gewoon komen en zetten we het op die manier af. Kan niemand meer iets zien.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #38 Gepost op: 17 oktober 2012, 15:09:10
Ik sluit mijn volledig aan bij mijn voorganger(grizz). Als ik erg veel last heb van pers, maakt ik de afzetting gewoon wat groter. Bij ernstige incidenten laat ik de hoge hekken gewoon komen en zetten we het op die manier af. Kan niemand meer iets zien.
Inderdaad, en bij een PD een mooi vak creëren voor de pers met wat lintjes, en we zijn helemaal klaar.  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2012, 05:15:38
Pers met een perskaart mag binnen de buitenste ring komen maar niet binnen de binnenring.
Oplossing is simpel. plaatse de buitenring met daarachter al je publiek aan het eind van de straat en de binnenring (waarbinnen alle sporen vallen) 100 meter afstand van je werkplek.
Of de binnenring om de hoek van een of meerdere zijstraten plaatsen... O0