Alle automobilisten ontvangen kleine ‘BlauwBlauw-zwaailichtjes’
Gelderland krijgt waarschuwingssysteem voor hulpdiensten
Zo’n 35.000 automobilisten in Ermelo, Harderwijk en Putten kunnen vanaf 31 augustus
deelnemen aan een proef met het verkeerswaarschuwingssysteem BlauwBlauw. BlauwBlauw
waarschuwt automobilisten dat van achteren een hulpverleningsvoertuig nadert met
zwaailichten en sirene.
De inwoners van de drie gemeenten krijgen een ontvanger, die voorzien is van vijf blauwe
leds. De ontvanger kan eenvoudig op een voor de bestuurder zichtbare plek in de auto worden
bevestigd. De proef duurt drie maanden.
Werking van BlauwBlauw
BlauwBlauw bestaat uit een zender die wordt ingebouwd in de ambulances van Connexxion
Ambulancezorg en voertuigen van de brandweer. De zender communiceert met de kleine
ontvanger in de privévoertuigen. De ontvanger wordt geactiveerd als van achteren een
hulpverleningsvoertuig nadert. Zo kan de automobilist ruim op tijd de weg voor de ambulance
en brandweer vrijmaken.
Proef
Voor de proef is het noodzakelijk dat zo veel mogelijk automobilisten uit Ermelo, Harderwijk
en Putten de (gratis) ontvanger plaatsen. Zij krijgen deze thuis bezorgd. Daarnaast wordt de
automobilisten verzocht deel te nemen aan een enquête. De uitkomsten van de proef worden
geanalyseerd door het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV).
Betrokkenen
BlauwBlauw is bedacht en ontwikkeld door Made for Traffic. Eigenaar Hans van der Made
uit Ermelo is geïnspireerd door diens jarenlange ervaring als ambulancechauffeur. Van der
Made: “In dit systeem zit jaren van ontwikkeling en productie. Ik ben blij dat we het nu in de
praktijk kunnen brengen en zo een bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid. Als de
pilot slaagt, voorzien we een landelijke uitrol van het systeem.”
De noviteit spreekt Connexxion Ambulancezorg aan, waardoor zij het samenwerkingsverband
met Made for Traffic is aangegaan. Marcel van Pijkeren, regiomanager van Connexxion
Ambulancezorg: “Connexxion heeft innovatie hoog in het vaandel. De ontwikkeling van het
waarschuwingssysteem BlauwBlauw past heel goed binnen ons innovatieprogramma.” Beide
organisaties verwachten veel van de proef.
Achtergrond
Hulpverleningsvoertuigen die op weg zijn naar een calamiteit, of ambulances die een patiënt
vervoeren, hebben vaak de grootste moeite om snel en veilig hun bestemming te bereiken.
Door de drukte op de weg, een telefoongesprek in de auto of doordat de radio hard aan staat,
worden ze vaak pas in een laat stadium opgemerkt. Voor hulpverleningsvoertuigen die haast
hebben, levert dat niet alleen vertraging op, maar regelmatig ook onveilige situaties.
BlauwBlauw moet er voor zorgen dat weggebruikers sneller en veiliger reageren op de
nadering van een ambulance of een ander hulpverleningsvoertuig. Voor de ambulance en de
patiënt betekent dit een rustiger rit en kan de plaats van het ongeval of het ziekenhuis sneller
worden bereikt. Dit zou onder meer kunnen leiden tot minder verkeersdoden. De Tweede
Kamer heeft bij diverse gelegenheden aandacht gevraagd voor invoering van een
waarschuwingssysteem.
De proef wordt mede gefinancierd door de Provincie Gelderland, enkele zorgverzekeraars en
de gezamenlijke pilotpartners.
Meer informatie is te vinden op
www.blauwblauw.com.
De enquête staat op
www.blauwblauw.com/enquetehttps://www.everyoffice.nl/cmspanel/userfiles/235/files/Persbericht%20uitgebreide%20proef%20met%20blauwblauw%20landelijk%20-%20Connexxion.pdf