Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)

Auteur Topic: Risico's tijdens het rijden met Optische en geluidssignalen (OGS)  (gelezen 103123 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #140 Gepost op: 28 juli 2016, 14:51:11
Citaat van: Danny722 link=msg=1439226 date=1469708889
Dit is een nietszeggende reactie.  Ik draai zowel op een beroepspost als een vrijwillige post mee en daar zit echt geen verschil in het gebruik van de sirene. Het is je recht om met prio 1 de sirene aan te zetten. Als de wetgever had gewild dat mensen door hadden kunnen slapen zou er wel bedacht zijn dat in de nachturen alleen blauw voldoende is om als voorrangsvoertuig gezien te worden.

Zeg dat maar tegen je brandweervriendje, hij post dat hij wakker moet worden omdat er brand is en de burger er over na moet denken dat er nogal wat vrijwilligers staan, die de volgende dag ook weer naar hun werk moeten.

Ik hoef niet na te denken over de zielige vrijwilligers die de volgende dag weer naar het werk moeten als de brandweer met een hoop kabaal midden in de nacht voorbij mijn huis komt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #141 Gepost op: 28 juli 2016, 14:56:45
Citaat van: peen van dienst link=msg=1439229 date=1469709212
In het verleden zijn er juist aanrijdingen geweest met brandweervoertuigen die met alleen blauw-blauw over een kruising reden, 's nachts. Zo kan ik me een zware aanrijding tussen een adembeschermingsvoertuig en een personenauto herinneren, in Den Haag.

De wet is duidelijk op dat punt. De lessen die geleerd zijn uit het verleden ook. Wie zijn nu meer de 'sneue hobbyisten' ? Juist zelfreflectie en het vermogen om te leren uit tragedies in het verleden zijn m.i. kenmerken van volwassenheid.

Ik woon in groot Den Haag. Ik denk dat ik gemiddeld wel 4 tot 5 keer per nacht sirenes zou kunnen horen (als ik niet af en toe lekker diep zou slapen). Net zoals je in een grote stad treinen hoort, of vrachtwagens die aan het lossen zijn bij een supermarkt.

Peen

Ik woon in groot Doha, de brandweer is hier soms ook betrokken bij hele zware aanrijding terwijl ze met zwaailicht en sirene rijden. Zwaailicht en sirene gebruiken maakt je niet immuun voor (zware) aanrijdingen.

Je kan in Den Haag ook niet met zekerheid vast stellen of de adembeschermingswagen geen aanrijding zou hebben gehad als de sirene ook aan had gestaan ipv alleen het zwaailicht.


TSC Yoda

  • Ex Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
    • TSC Yoda's Website
Reactie #142 Gepost op: 28 juli 2016, 15:02:27
Deze discussie hadden wij ook in duitsland.

Het woord probeerd, zonder sirene te rijden, maar de ongevallen tussen autos en brandweerwagens noemen toe.
Actuel is het hier in de stad s'nachts zo geregeld:
-eerste wagen (ELW) had het blauwe licht en het hoorn an
-tweede en derde wagen (HLF en DLK) had he blauwe licht en de siren an, op kruispunten woord het hoorn ingeschakelt
-de reddingswagen (ambulance of RTW) is de laatste wagen en had het blauwe liche en het hoorn an
-wagen die alleen rijden hebben alle het blauwe licht en de siren ingeschakelt.

Alleen blauwlicht is te gevaarlijk voor de brandweermannen en de burgers :)



Groetjes
Markus
Sorry voor het slechte Nederlands. Ik schrijf zonder Google Translate, dit is heel slecht ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #143 Gepost op: 28 juli 2016, 15:04:49
Citaat van: oma link=msg=1439240 date=1469710605

Je kan in Den Haag ook niet met zekerheid vast stellen of de adembeschermingswagen geen aanrijding zou hebben gehad als de sirene ook aan had gestaan ipv alleen het zwaailicht.

Daar gaat het ook niet om: het gaat om de juridische aansprakelijkheid. Het kan enorme gevolgen voor zowel beroepsbrandweerlieden (tijdelijk niet meer uit mogen rukken als chauffeur, rijbewijs tijdelijk kwijt) of vrijwillige chauffeurs (veroordelingen, rijbewijs tijdelijk kwijt) hebben als men zich niet aan de brancherichtlijn houdt tijdens een prio 1 rit en dan een aanrijding krijgt.

Het gaat dus niet om immuniteit voor aanrijdingen, maar om een goed onderbouwd verhaal in de rechtbank. Als jij keurig met toeters en bellen en max. 20 km/uur door rood rijdt en er knalt een auto in de zijkant heb je juridisch gezien een beter verhaal.

Ik ben het overigens ook wel met wat voorgangers eens: één van die zeldzame keren dat buurtbewoners wakker worden door de sirenes in zo'n dorp zou niet gelijk een enorm probleem moeten zijn. Bovendien: door de NL-Alert die is verstuurd zijn de mensen als het goed is toch wakker geworden.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #144 Gepost op: 28 juli 2016, 15:52:38
Citaat
. Zo kan ik me een zware aanrijding tussen een adembeschermingsvoertuig en een personenauto herinneren, in Den Haag.
Geen onzin posten, als je het je niet kan herinneren moet ie het ook niet plaatsen >:(
De AB reed met zwaaIlicht EN sirene.
Ik werk aan een post met een gedeelte snelweg die we gebruiken om in delen van het rayon te komen. Wat heeft het voor nut om 4 kilometer op een drie baans weg te rijden met sirene en blauw als er verder geen verkeer is.
Punt is bij deze brand dat wij een organistie zijn geworden voor huis tuin en keuken branden. Alles daar boven laten we gecontroleerd uitbranden, onder toeZiwnd oog van vele piket functionarissen.
De repressieven dienst mist een belangrijke stap om van offensief binnen over te stappen naar offensief buiten. Het duurt te lang en we hebben niet de juiste midddelen en training.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #145 Gepost op: 28 juli 2016, 16:14:54
Citaat van: oma link=msg=1439224 date=1469708237
Als het zo werkt in Nederland is het tijd geworden om vrijwillige brandweer helemaal af te schaffen omdat ze zich niet kunnen gedragen als echte professionals maar zich gedragen als een zootje sneue hobbyisten. Amateurs vinden dat als zij wakker moeten worden de rest van dorp dan ook maar wakker moet worden.
Of juist meer vrijwilligers. Ik wil hem namelijk omdraaien, de vrijwilligers houden zich wél aan de regels omtrent het rijden met O&G. Dat er onder beroeps een dusdanige deformatie is dat dat niet meer wordt gedaan omdat het sociaal minder geaccepteerd is zegt meer wat over hen dan over de vrijwilligers. De wetgever schrijft wat voor, je kan dat het probleem laten worden van de brandweerman, of gewoon het probleem laten zijn van de wetgever.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #146 Gepost op: 28 juli 2016, 16:16:06
Citaat van: oma link=msg=1439224 date=1469708237
Als het zo werkt in Nederland is het tijd geworden om vrijwillige brandweer helemaal af te schaffen omdat ze zich niet kunnen gedragen als echte professionals maar zich gedragen als een zootje sneue hobbyisten. Amateurs vinden dat als zij wakker moeten worden de rest van dorp dan ook maar wakker moet worden.
asociale reactie  98uiye :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #147 Gepost op: 28 juli 2016, 16:32:56
Tja als we het dan toch over de brancherichtlijn hebben...  Laten we vooral gewoon ons GBV gebruiken. Waarom moet je midden in de nacht met toetsers en bellen door het dorp of een woonwijk knallen of op een lege weg met goed overzicht. En zeker als je kijkt naar wat voor melding je eigenlijk onderweg bent. De straatstenen eruit rijden voor een OMS. Die 20 seconden tijdwinst gaan echt het verschil uitmaken... Bij sommige chauffeurs gaat een soort knop om als ze prio 1 moeten rijden. Zeker sommige brandweer chauffeurs zouden eens kritisch naar zichzelf moeten kijken af en toe vind ik. Als we echt alle regeltjes letterlijk gaan nemen laten we dan met z'n allen beginnen om met 20 k/m per uur door een rood verkeerslicht te rijden. Want dat doet haast niemand en juist daar gebeuren de meeste ongelukken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #148 Gepost op: 28 juli 2016, 16:53:10
Ik heb al moeite met de term brancherichtlijn. De supermarktbranche, de escortbranche en de brandweerbranche?

Gezond verstand gebruiken hoort inderdaad te vigeren. De meldkamer geeft de prioriteit aan, bij de hoogste prioriteit mag men gebruik maken van zwaailicht en sirene. Het zegt niet als iets mag het dan ook moet.

Tower-ladder heeft aangegeven dat het eerder genoemde Haagse adembeschermingsvoertuig betrokken raakte bij een zware aanrijding zowel zwaailicht en sirene had aanstaan. Ik vind dat de politie en openbaar aanklager de aanrijding behoren te onderzoeken en de rechter uiteindelijk het laatste woord heeft.

Je kan je namelijk aan alle regeltjes van de brancherichtlijn houden bijvoorbeeld met 20 km/u door het rode verkeerslicht rijden. Het kan nog steeds onverstandig zijn op sommige kruisingen in druk stadsverkeer. Ik ga op sommige kruispunten waarvan ik weet dat er vaak mensen veel te hard door groen verkeerslicht komen zeilen eerst stilstaan zodra ik door het rode verkeerslicht ben gereden met zwaailicht en sirene aan. Het komt er op neer dat ik even een paar seconden tijd neem om mij te laten zien op het kruispunt, ik zelf goed naar links en rechts gekeken heb voor ik weer optrek. Het conform brancherichtlijn met max. 20 km/u door rood rijden is dus niet per definitie je gezonde verstand gebruiken.

Ik zie ook het nut niet om midden in de nacht met veel kabaal te rijden op automatische brandmeldingen. Ik neem aan dat niet alle burgers bij automatisch brandalarm toch al wakker zijn omdat ze een NL alert hebben ontvangen.

Ik heb onlangs in een ander topic gevraagd met een videofilmpje welke dringende taak een persvoorlichter van de veiligheidsregio (met zwaailicht en sirene door het verkeer) moet vervullen. Ik heb er nooit antwoord op gekregen.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #149 Gepost op: 28 juli 2016, 17:10:50
Citaat van: oma link=msg=1439273 date=1469717590
Ik heb al moeite met de term brancherichtlijn. De supermarktbranche, de escortbranche en de brandweerbranche?

Gezond verstand gebruiken hoort inderdaad te vigeren. De meldkamer geeft de prioriteit aan, bij de hoogste prioriteit mag men gebruik maken van zwaailicht en sirene. Het zegt niet als iets mag het dan ook moet.

Tower-ladder heeft aangegeven dat het eerder genoemde Haagse adembeschermingsvoertuig betrokken raakte bij een zware aanrijding zowel zwaailicht en sirene had aanstaan. Ik vind dat de politie en openbaar aanklager de aanrijding behoren te onderzoeken en de rechter uiteindelijk het laatste woord heeft.

Je kan je namelijk aan alle regeltjes van de brancherichtlijn houden bijvoorbeeld met 20 km/u door het rode verkeerslicht rijden. Het kan nog steeds onverstandig zijn op sommige kruisingen in druk stadsverkeer. Ik ga op sommige kruispunten waarvan ik weet dat er vaak mensen veel te hard door groen verkeerslicht komen zeilen eerst stilstaan zodra ik door het rode verkeerslicht ben gereden met zwaailicht en sirene aan. Het komt er op neer dat ik even een paar seconden tijd neem om mij te laten zien op het kruispunt, ik zelf goed naar links en rechts gekeken heb voor ik weer optrek. Het conform brancherichtlijn met max. 20 km/u door rood rijden is dus niet per definitie je gezonde verstand gebruiken.

Ik zie ook het nut niet om midden in de nacht met veel kabaal te rijden op automatische brandmeldingen. Ik neem aan dat niet alle burgers bij automatisch brandalarm toch al wakker zijn omdat ze een NL alert hebben ontvangen.

Ik heb onlangs in een ander topic gevraagd met een videofilmpje welke dringende taak een persvoorlichter van de veiligheidsregio (met zwaailicht en sirene door het verkeer) moet vervullen. Ik heb er nooit antwoord op gekregen.

Brancherichtlijn optische en geluidssignalen = de wet. Als het misgaat zal je er op afgerekend worden als je hiervan hebt afgeweken.

GBV en verkeersinzicht moet in je zitten. Dat is voor mij veel belangrijker dan een brancherichtlijn. Uiteindelijk brengt dat jezelf en je omgeving weer veilig thuis. Een brancherichtlijn doet dat niet maar gebruik je wel in je achterhoofd als basis.