Incident met cyostatica

Auteur Topic: Incident met cyostatica  (gelezen 4363 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 13 december 2004, 09:48:55
Cytostatica zijn toch de in het algemeen spraakgebruik bekende chemokuren bij kankerpatiënten?

Het viel mij bij de SEH-stage van de HOC-opleiding ook op dat de "handschoen-dicipline" in het ziekenhuis er niet of nauwelijks is. Als het gedaan wordt is het vaak uit oogpunt voor de patiënt (steriel werken) en niet uit persoonlijke bescherming.

Het blijkt maar weer dat dit toch gevolgen kan hebben.

RAdeR


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #11 Gepost op: 13 december 2004, 10:55:01
En ja, op het ZiekenhuisForum staan ook wat antwoorden waar je wat mee kan!
Sterkte ermee!

Christian


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #12 Gepost op: 13 december 2004, 11:27:06
Harold,

Ten eerste ontzettend vervelend dat je dit gebeurt is. Maar dit gebeurt je maar 1x en nooit weer. (Spreek uit ervaring).

Daarnaast....er zijn niet voor niets protocollen van hoe je moet handelen als een cytostatica-patient (om het maar even oneerbiedig te noemen) op de SEH binnenkomt. ! van die dingen is dat je altijd handschoenen aan moet hebben bij lichaamssecretie of de kans daarop. Dit is echter ook geen garantie omdat normale disposable handsschoenen ook weer na 15 minuten doorlaatbaar zijn. je hebt dus speciale handschoenen nodig. Bij ons zijn dat van die blauwe (in een witte/roze-rode verpakkingsdoos).

En verder....denk dat het idd niet zoveel kwaad kan. De incidentie van een besmetting is erg gering. De besmettingen met Hepatitis is daarentegen het tienvoudige. Maar ik ga ervanuit dat je hepatitustiter op goede hoogte is.

Het is echter wel verstandig om bloed te gaan prikken zodat, als je toch problemen krijgt, je uitgangswaarden hebt. Dit kan, als het aan de orde komt, in het latere stadium van evt ziekte van pas komen.

Succes.

Pedro


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2005, 19:20:12
Ik heb gisterenavond een arts-assistent gesproken over dit incident. Hij wist me te vertellen dat de kans op problemen te verwaarlozen is.

Bij een ongelukje met besmette excretie is het belangrijk om:
1. Meteen een tijd lang te spoelen met stromend water uit de kraan.
2. Bij melding aan een arts te weten wat voor chemokuur de patient krijgt en wanneer de laatste kuur is gegeven.

Het is sowieso belangrijk om beschermende maatregelen te nemen als je in contact dreigt te komen met lichaamsvloeistoffen van iemand die cytostatica gebruikt.
 

Harold, ik ben blij dat iemand je gerust heeft kunnen stellen.

Alleen geldt dat voor het contact met lichaamsvloeistoffen van andere mensen ongeacht wie en wat.  ;)