Meldkamer 112, heeft u een momentje?

Auteur Topic: Meldkamer 112, heeft u een momentje?  (gelezen 18283 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #30 Gepost op: 12 september 2011, 22:33:37
Volgens mij hebben we deze discussie, volgorde opnemen, al eerder gehad.. ;)

- noodnummer voor dienders (geheim nummer, weet in elk geval dat Utrecht dit voor de politie heeft)
- 112
- 0900 8844
- direct nummer meldkamer


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #31 Gepost op: 13 september 2011, 08:51:17

Weet wel dat elke meldkamer prioriteiten heeft op de verschillende telefoon nummers. de 112 moet altijd opgenomen worden de overige nummers kunnen wachten. Afhankelijk van het nummer kan de geaccepteerde wachttijd oplopen tot enkele minuten. Het is dus meestal beter en sneller om via 112 te bellen. Verder zit aan het bellen naar 112 meer voordelen. zo wordt het gesprek vastgelegd op band en wordt je positie bepaald

Huh? hoe doen ze dat dan?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #33 Gepost op: 13 september 2011, 21:15:27
Ik belde een keer 112 voor een gevaarlijk voertuig op de A9. Werd doorverbonden met het KLPD... Kreeg zelfs de automatische tekst te horen 'er kan niet worden opgenomen, blijft u aan de lijn u wordt opnieuw doorverbonden met 1-1-2.' Daar was 30 sec niks bij, het herhaalde zich nog 3x...


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #34 Gepost op: 13 september 2011, 21:17:19

Het is dus meestal beter en sneller om via 112 te bellen. Verder zit aan het bellen naar 112 meer voordelen. zo wordt het gesprek vastgelegd op band en wordt je positie bepaald

Niet helemaal juist, er wordt gelukkig steeds en steeds meer bij mensen op het hart gedrukt dat indien het niet een melding is die, spoedeisend,levensbedreigend is en dergelijke men het gewone normale nummer van de hulpdienst moet bellen en niet 112 dit geeft veel onnodige overlast en belasting van de 112 lijnen.

Positioe bepalen als je 112 belt gebeurt alleen met een gsm en dan is het nog op basis van de zendmast die je aanstraalt met jou gsm men kan dus niet precies zien waar je staat of bent maar wel ongeveer. (waarneming eigen ogen bij bezoek in driebergen)

Zoiets kan dus voor leuke situaties zorgen ik zal een voorbeeld noemen. in mijn woonplaats die aan het water ligt loop ik op een gegeven ogenblik langs dat water, op dat moment is de sterkste zender die signaal geeft aan mijn gsm de zender aan de overkant van het water in een andere plaats, bel ik 112 zal men zien dat ik die zender aanstraal en daar dus ergens in de buurt ben van die zender, echter de route die men dan via de weg af moet leggen om daadwerkelijk bij mij te komen bedraagt een goede 17 km via de weg.

Voor wat betreft het opnemen van gesprekken ik ben op een aantal meldkamers geweest en daar worden alle gesprekken opgenomen op band/digitaal van zowel de 112 lijnen als de niet spoedeisende lijnen.


acixibasi

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #35 Gepost op: 14 september 2011, 12:39:32
Zit je in nood? Bel 112, voor overige zaken bel met andere nummers die hiervoor beschikbaar zijn gesteld. In de regio Amsterdam-Amstelland is bijvoorbeeld de brandweer ook te bereiken op 020-6212121.

Verder kun je er vanuit gaan als je eenmaal doorverbonden bent met de juiste meldkamer en de centralist vraagt of je een momentje hebt dat er echt niemand is om jou op dat moment direct te woord te staan.

In de gesprekken die er met de meldkamers gevoerd worden valt en staat alles op hoe duidelijk de melder de informatie verschaft aan een centralist.

Een paar tips:

Concentreer je op het gesprek en laat je niet afleiden door je omgeving. (ga even met je rug naar het incident toestaan)

Zorg dat je voordat je 112 belt zo exact mogelijk weet waar het incident heeft plaatsgevonden (ga je bellen zonder dat je dit weet en de centralist moet proberen de locatie te achterhalen is de kans groot dat iemand die ook 112 belt en wel weet waar het incident plaats heeft gevonden "meldkamer 112 heeft u een momentje?" te horen krijgt)

Praat niet door de centralist heen en luister goed naar zijn/haar vragen, de centralist kan dan van jou op die manier zo snel mogelijk de info verkrijgen die hij/zij nodig is om de juiste hulp te sturen. ( Op het moment dat een centralist jou gerichte vragen kan stellen kan hij deze direct verwerken in zijn computer. Gaat dit helemaal goed dan worden in het geval van een brandweer incident de pagers of kazerne oproepinstallaties al geactiveerd voordat de verbinding met jou verbroken is)

Toch?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #36 Gepost op: 14 september 2011, 12:53:33
Een tijdje geleden was ik opzettelijk aangereden door een auto. Nadat de auto was weggereden heb ik 1-1-2 gebeld. ik had het nummerbord gelezen maar doordat er eerst 10 andere vragen werden gesteld (waar bent u, bent u gewond, waar kwam het voertuig vandaan,hoe zag de dader eruit, hoe zag het voertuig eruit) bleek ik uiteindelijk het nummerbord niet meer te weten ondanks dat ik al een paar keer aangaf het nummerbord te willen zeggen. Vond dit een beetje jammer omdat ik denk dat een automobilist die (uit woede) een fietser aanrijdt niet op de weg hoort!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #37 Gepost op: 15 september 2011, 03:18:58
Gaat dit helemaal goed dan worden in het geval van een brandweer incident de pagers of kazerne oproepinstallaties al geactiveerd voordat de verbinding met jou verbroken is)

Toch?

Klopt. Dit geld voor alle disciplines. De intake is gescheiden van de uitgifte. GMS zorgt voor een MSN/chatroom achtige interface. Wat de 112 centralist typt kan de aansturende centralist kan dan meteen meelezen...

Het stelt melders ook altijd gerust(er) dat ze weten dat er al aangestuurd word als ze nog aan de lijn hangen.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #38 Gepost op: 15 september 2011, 03:20:13
Een tijdje geleden was ik opzettelijk aangereden door een auto. Nadat de auto was weggereden heb ik 1-1-2 gebeld. ik had het nummerbord gelezen maar doordat er eerst 10 andere vragen werden gesteld (waar bent u, bent u gewond, waar kwam het voertuig vandaan,hoe zag de dader eruit, hoe zag het voertuig eruit) bleek ik uiteindelijk het nummerbord niet meer te weten ondanks dat ik al een paar keer aangaf het nummerbord te willen zeggen. Vond dit een beetje jammer omdat ik denk dat een automobilist die (uit woede) een fietser aanrijdt niet op de weg hoort!

Hopelijk overkomt het u niet nogmaals; maar als u rustig het kenteken zegt; dan kan de centralist proberen de ''band" terug te luisteren.. Maar dat blijven lastige dingen; soms kan dat gebeuren. Toch is locatie en gewonden het aller-aller belangrijkste.


semafoonwinkel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
  • www.SemafoonWinkel.nl
    • www.SemafoonWinkel.nl
Reactie #39 Gepost op: 15 september 2011, 14:19:12
Onlangs was ik als 1e tp bij frontale aanrijding (in de polder) met 2 personen voertuigen, 1 zwaar gewond en bekneld, 1 zwaargewond lag naast de auto (eruit geslingerd vermoed ik), 1 zwaar gewond en kwam net uit de auto gekropen, 1 middel zwaar gewond en strompelde wat verdwaasd rond.
Door ruime ervaring ben ik niet snel in paniek, en omdat ik het directe nummer van de AC niet wist (was in een regio waar ik niet woon) netjes 112 gebeld.
Rustig straatnaam gegeven, situatieschets, en gevraagd om 4 ambu's, politie, TAS+HV.
En toen begon de ellende.
Men geloofde mij niet, kennelijk was ik te rustig -ik had in paniek moeten zijn- het zou volgens de meldkamer wel meevallen, ik was de enige beller (logisch 's morgens om 6.00 uur in de polder), ze zouden eerst wel politie en 1 ambu sturen.
Pas na flink aandringen, uitgelegd dat ik bevelvoerder/instructeur was, en na dreigen over een klacht indienen besloot men toch maar te doen wat ik zei.
Uiteindelijk is het circus komen opdagen.

Uiteraard heb ik het er niet bij laten zitten, en is e.e.a. besproken. Wat mij weer opviel, was dat het telefoongesprek (is terug geluisterd) maar een minuut en 40 seconden duurde, in mijn beleving waren het er meer dan vijf. Het stelde mij weer gerust dat het tijdverlies hooguit 30 seconden was.
Grt. Werner - SemafoonWinkel