Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?

Auteur Topic: Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?  (gelezen 9496 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #40 Gepost op: 23 september 2011, 13:22:20
Tosa, laten we vooral proberen om er geen flame oorlog van te maken maar een leuke discussie. Denigrerende opmerkingen over bijvoorbeeld leeftijd, kunstjes die we leren en alleen maar de juiste zijn is niet bepaald relevant en in mijn ogen niet wenselijk.
Overigens zal ik nogmaals benadrukken dat  ik spreek over een 'algemeen' ongeval. Dus niet het ongeval waar jij bij bent, niet hoe jij zou reageren bij een ongeval, noch het feit dat jij geen sporen vernietigt.... ik geloof je namelijk graag.

Het zou niet nodig moeten zijn dat hulpverleners iemand zn auto verplaatsen en bovendien ben ik het niet eens met het antwoord op de schuldvraag - al is dat een andere kwestie.

Waar het mij om gaat is dat veel mensen, met alle goede bedoelingen, juist de hulpverlening kunnen vertragen. Ik heb het dus niet over jou als persoon met 20 jaar ervaring op de grote verkeersaders enzovoorts enzovoorts. Je zal vast weten hoe je je auto neerzet, de slachtoffers helpt en hoe je jezelf nuttig kan maken. Maar dat weet de gemiddelde automobilist niet.  Mijn bericht ging in de eerste instantie dus ook over de gemiddelde automobilist.

Om toch nog even in te gaan op je reactie:
- Nee gelukkig zijn het niet allemaal debielen! Deze gaf ik als Z/W voorbeeld omdat dit de meest vervelende ongevallen zijn, waarbij de slachtoffers juist graag vervolging willen zien (schadevergoeding etc.).
- Fend-off voor het eerste voertuig. Goedzo, daar hadden we het ook over.
- Een SO zal nooit overlijden omdat de hulpverlening sporen belangrijker vindt. Dit is natuurlijk ook wel erg onverdreven want een SO staat altijd op de 1e plaats. Wat ik schrijf is dat je als LEEK door de sporen loopt het hele nare effecten kan hebben, terwijl je vaak PRIMA hulp kan verlenen ZONDER de sporen te vernietigen. Geldt dus wederom niet voor jou.
Heb overigens vorige week nog bij een ongeval letsel gestaan waarbij de brandweer de weg is gaan schoonspuiten zodra het SO weg was.... je kan de reactie van de VOA wel raden denk ik.
- Een kunstje leren we allemaal. Het gaat erom hoe jij die in de praktijk gebruikt. Laten we eerlijk zijn, het ideale schoolvoorbeeld bestaat niet en je zal hier altijd een eigen afweging over moeten maken. Feit is wel dat verkeersongevallen, IM en het opsporingsonderzoek niet voor niets met bepaalde standaardprotocollen werken, uit ervaring leert men.
- Graag ontvang ik een PB van je wat je zwaar overdreven vindt aan mijn reactie, kunnen we het er daar over hebben ipv hier te discussieren. Probeer in ieder geval niet mijn berichten persoonlijk op te vatten, ze zijn niet op jou gericht maar in het algemeen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #41 Gepost op: 23 september 2011, 14:28:52
De reden dat ik stellig reageer heeft te maken met het feit dat mensen welke niet werkzaam zijn in de hulpverlening (pol ambu brw) niet op de hoogte zijn van zaken als incident management, sporen onderzoek e.d.. Toch kunnen deze mensen een hele belangrijke rol spelen in de eerste minuten nadat een ongeval heeft plaats gevonden. Ik zie liever dat de mensen die het kunnen hulp bieden, dat is toch beter dan doorrijden omdat ze bang zijn om fout te parkeren sporen vernietigen of iets van die strekking.

Maar ja wellicht verzet ik me tegen de afrekencultuur waar we in terecht zijn gekomen, ik hou niet van angst kweken voor zaken die wat mij betreft 2de rangs zijn.  98uiye
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #42 Gepost op: 23 september 2011, 14:31:28
Ik zie liever dat de mensen die het kunnen hulp bieden

Precies ook wat ik zeg in mn eerste bericht!  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #43 Gepost op: 23 september 2011, 15:59:26
De reden dat ik stellig reageer heeft te maken met het feit dat mensen welke niet werkzaam zijn in de hulpverlening (pol ambu brw) niet op de hoogte zijn van zaken als incident management, sporen onderzoek e.d.. Toch kunnen deze mensen een hele belangrijke rol spelen in de eerste minuten nadat een ongeval heeft plaats gevonden. Ik zie liever dat de mensen die het kunnen hulp bieden, dat is toch beter dan doorrijden omdat ze bang zijn om fout te parkeren sporen vernietigen of iets van die strekking.

Maar ja wellicht verzet ik me tegen de afrekencultuur waar we in terecht zijn gekomen, ik hou niet van angst kweken voor zaken die wat mij betreft 2de rangs zijn.  98uiye

Maar zijn we als burger niet ook verplicht om binnen de grenzen van ons kunnen, hulp te verlenen aan diegenen die dit behoeven, behalve als dit jezelf in (groot) gevaar brengt.?  

En dat deze (morele) verplichting slecht voor de sporen kan zijn, tja. Ik neem aan dat verkeer dat om een ongeval heen rijd ook sporen in gevaar kan brengen, en zeker als er nog niemand aanwezig is heb je ook kans dat je door je auto voor het ongeval te zetten je juist sporen beschermd omdat andere weggebruikers eerder aan de kant gaan en dus misschien minder lang door de ongevalsplaats heen rijden. (iets met een medaille en twee kanten  ;))

En het lijkt mij inderdaad ook, dat je altijd eerst voor je eigen veiligheid zorgt en dan pas verder gaat kijken wat je kan doen.

TOSA, goed gedaan  O0

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.