Niet hulpverlener zet auto schuin in de fend-off

Auteur Topic: Niet hulpverlener zet auto schuin in de fend-off  (gelezen 25109 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #10 Gepost op: 3 november 2011, 21:51:50
Uit een ander topic, interessant voor dit topic:

Sinds wanneer mag je niet stoppen op de snelweg? Op bepaalde tijdstippen kun je de schatkist dan goed vullen ;D

Ik heb het een tijdje terug laten uitzoeken, en het is heel simpel. Je staat in fend-off, en bent een stilstaand voertuig. Iedereen die daarop knalt, knalt op een stilstaand voertuig en is dus aansprakelijk.

en in antwoord daarop:

De definitie van "Stilstaan" in de WvW en zoals die gezien wordt door de gemiddelde weggebruiker verschilt alleen nog wel iets van elkaar.

Je mag op een auto(snel)weg NIET stilstaan / stoppen. Dit staat in de wet. Artikel 43, paragraaf 2.

Mits je daarvoor dus een ontheffing hebt, die jurist moet dus beter zijn huiswerk doen ;-)

en

Zou ik vooral doen, je komt dan meteen in aanmerking voor artikel 5 en mogelijk zelfs 6.
Zie mijn eerdere antwoord over artikel 43 in deze ;-)

Niet zomaar iets ongefundeerd roepen, je brengt hiermee mensen op het verkeerde been.

Dit zijn toch wel twee nogal recht tegenover elkaar staande meningen...

Ik dácht altijd dat je bij een ongeval dat niet op slechts blikschade lijkt (indien zonder eigen gevaar mogelijk) mòest stoppen om te kijken of iemand letsel heeft. Dat dit op een autosnelweg niet snel mogelijk zal zijn is me wel duidelijk, maar stel: ongeluk op de linkerrijstrook en jij in een auto ervoor, verder geen verkeer, zeg maar 3 u 's nachts doordeweeks op de A7. Je kan op ruime afstand stoppen. Fend-off is misschien niet effectief voor een wagen zonder striping, dus auto op de linkerrijstrook recht neergezet met alarmlichten aan en wieltjes netjes naar de verkeersluwe zijde gedraaid (eventueel nog een gevarendriehoekje neergezet of een pechlamp aangezet). Daarmee maak je een veilige(re) werkruimte en kan je met minder risico het ongeluk nader gaan bekijken.
Zou dit wegens Artikel 43 WvW een Artikel 5 of 6 kunnen opleveren?  :(
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #11 Gepost op: 6 november 2011, 10:13:13
Het helpen van mensen bij een ongeval, is altijd belangrijk. Door je voertuig in lijn met de weg te plaatsen met je pechverlichting aan, doe je dit beter en veiliger als wanneer je het voertuig in de fendoff positie plaatst. Daar zit wel degelijk een groot verschil tussen.

Gezien het wetsartikel en de gevolgen van een 2e aanrijding als je voertuig zo staat, ben ik heel erg benieuwd hoe zowel de verzekeraar, politie als de OvJ de zaak oppakken.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #12 Gepost op: 4 april 2012, 23:55:19
Aangezien de laatste reactie op dit onderwerp in 6/11/2011 is geweest vraag ik mij af of hier uberhaupt nog op gereageerd gaat worden buiten deze reactie om dan.

Maar om even een wakker maker te maken. Wat als je zelf een zwaailamp/flitslamp(en) in de auto hebt en je dan in de fend-off zet en de lamp op het dak plaatst?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #13 Gepost op: 5 april 2012, 00:12:27
Aangezien de laatste reactie op dit onderwerp in 6/11/2011 is geweest vraag ik mij af of hier uberhaupt nog op gereageerd gaat worden buiten deze reactie om dan.

Maar om even een wakker maker te maken. Wat als je zelf een zwaailamp/flitslamp(en) in de auto hebt en je dan in de fend-off zet en de lamp op het dak plaatst?

Als je dat op de A12 bij Utrecht doet in de ochtendspits, ga ik er van uit dat er veel mensen niet blij met je zijn  ::)

Maar bij een ongeluk waar je getuige van bent moet je kijken wat de omstandigheid is (in het midden van de rijbaan, aan de zijkanten) en hoe je auto (qua lampen) gemonteerd is. Tegenwoordig hebben auto's allemaal LED verlichting. Als je je auto dan 'fend-off' zet, ziet men drie knipperlichten (linksachter, rechtsachter en links of rechts-spiegel), vooral in het donker handig.

Zelf zou ik het zo doen: Voor het ongeval, zo ver mogelijk tegen de kant, met de wielen licht ingedraaid naar de verkeersluwe zijde. Pit op je dak.

Waarom zo: Meeste personenauto's hebben geen opvallende striping zoals RWS of politie (of sommige verkeersregelaars-auto's) en dan 'maak' je met fend-off geen extra 'opvallendheid' of richtingsgeleiding (schuine strepen op zijkant)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 5 april 2012, 09:15:58
Inderdaad paar keer gedaan, toen er voor mij een ongeval gebeurde. Hulpdiensten ter plaatse en de pit gaat uit.
Zelf zou ik het zo doen: Voor het ongeval, zo ver mogelijk tegen de kant, met de wielen licht ingedraaid naar de verkeersluwe zijde. Pit op je dak.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2012, 19:38:40
Oke, de volgende situatie heeft bij mij voorgedaan gelukkig niet een al te lange tijd geleden en gelukkig was het van korte duur.

Terwijl ik van de A15 af kwam reed ik richting het Gelredome en net zo'n kleine 100 meter voor het Shellstation stond een oude Mercedes zonder alarmlichten aan maar wel half op de vluchtstrook en half op de snelweg. Het was in de wintermaanden en dan is het 's-avond best donker daar... helemaal omdat 100 meter verderop het shellstation is en daar de verlichting wel aan is dus zie je die auto niet zo heel erg snel.

Echter heb ik toen besloten om de vluchtstrook op te schieten en de flitslampen en knipperlichten aan te zetten.
Om in ieder geval het overige verkeer te melden van PASOP KIJK UIT... Het enige wat ik mij toen afvroeg of ik hier zelf geen gevaar heb gelopen omdat ik de auto normaal (dus geen fend - off) op de vluchtstrook achter zijn auto heb gezet.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Th.vd.L

  • Bevelvoerder
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2012, 20:28:36
Conform incidentmanagement:

Als je niet in een opvallend IM-hulpverleningsvoertuig rijdt, dan mag je dit voertuig niet in de fend-off positie zetten. Je voertuig is daar niet voor uitgerust. Alleen een opvallend hulpverleningsvoertuig met zwaailicht mag in fend-off gezet worden.

Privé auto’s (van hulpverleners) mogen niet gebruikt worden om een incident te beveiligen en dus niet in fend-off worden gezet.
Verander wat je niet kan accepteren en accepteer wat je niet kan veranderen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2012, 20:06:56
Oke maar wanneer de prive auto nou wel opvallend is door middel van flitslampen?? de Auto heeft idd geen striping maar wel signaal verlichting op de auto...

zoals deze mooie wagen


sommige mensen hebben zelfs een Traffic Advisor in de auto zitten... daarmee zou je inprincipe al het verkeer kunnen laten verplaatsen naar de andere rijbaan...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2012, 20:13:14
Oke maar wanneer de prive auto nou wel opvallend is door middel van flitslampen?? de Auto heeft idd geen striping maar wel signaal verlichting op de auto...

zoals deze mooie wagen


sommige mensen hebben zelfs een Traffic Advisor in de auto zitten... daarmee zou je inprincipe al het verkeer kunnen laten verplaatsen naar de andere rijbaan...

Volgens mij gaat het erom dat een HV-voertuig retroreflecterende striping heeft waardoor het voertuig van opzij beter opvalt dan van achter (groter reflectie oppervlak, betere zichtbaarheid), bij een normale auto wordt is (met zowel met als zonder flitslampen) het opvallende oppervlak juist kleiner wordt.

Daarnaast snap ik je foto niet. Een politiewagen is wel als IM voertuig bedoeld volgens mij...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2012, 22:38:10
Uitleg foto: ging het mij om de mooie striping van het HV-Voertuig.

Wanneer iemand met prive auto nou wel reflecterende magneetplaten in de auto heeft liggen?
Dan heb je toch het reflectie oppervlak vergroot...

(om even alle manieren de revue te laten passeren)

Erg nieuwsgierig tot hoever de wet het voorschrijft,

Wanneer je een prive voertuig uit eindelijk wel mag gebruiken bij een incident. Omdat een prive auto in een bepaald opzicht dan toch past in het rijtje goed gekeurd, terwijl het eigenlijk niet mogelijk zou kunnen zijn... Je kent het wel zo'n op het randje geval.

Niet dat ik het zelf zou doen, want als het niet mag dan mag het niet maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het wel zouden willen doen.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=