Conform incidentmanagement:
Als je niet in een opvallend IM-hulpverleningsvoertuig rijdt, dan mag je dit voertuig niet in de fend-off positie zetten. Je voertuig is daar niet voor uitgerust. Alleen een opvallend hulpverleningsvoertuig met zwaailicht mag in fend-off gezet worden.
Privé auto’s (van hulpverleners) mogen niet gebruikt worden om een incident te beveiligen en dus niet in fend-off worden gezet.
De IM richtlijnen zeggen voor wat betreft de eerste veiligheidsmaatregelen niets over de aankleding van het buffervoertuig, maar alleen over de parkeer- en zwaailichtdiscipline (en de afschermings- en schouwingsprocedure). Een onopvallende politieauto (dus niet voorzien van reflecterende strepen) die als eerste bij een incident aankomt zal gewoon in fend-off gaan staan (met blauw zwaailicht op het dak) als de situatie daartoe aanleiding geeft. Deze buffer is immers voor de veiligheid van de hulpverleners en de slachtoffers. De bufferfunctie wordt wél overgenomen door een opvallend voertuig zodra deze ter plaatse is (niet zijnde ambulance of brandweer).
Terug naar de vraag van Thetwin84:
Als u met een onopvallende privé-auto een incident wilt beveiligen, dan moet u zich afvragen of u dat veilig kunt en wilt doen. Als u besluit om een incident te beveiligen, doe dat dan volgens de eerste veiligheidsmaatregelen (dus ofwel eenzijdig ofwel tweezijdig aanrijdgevaar). Dat geeft namelijk de beste veiligheid voor uzelf en het incident. Bedenk echter heel goed wat de risico's zijn van een incidentbeveiliging. Regelmatig wordt een opvallend buffervoertuig aangereden, dus houd er terdege rekening mee dat uw onopvallende voertuig óók kan worden aangereden. En vraag u dan ook af of uw verzekering deze actie dan gaat vergoeden, en zo ja, of u dan voldoende vergoed krijgt (uw auto is zo goed als zeker total loss). Mijn advies: zet geen onopvallend voertuig, al of niet met zwaailicht, in de incidentbeveiliging tenzij het absoluut noodzakelijk en onvermijdelijk is. Rijd door of parkeer achter het incident en bel direct 112 met de juiste gegevens (wegnummer, hectometerpaal, rijbaan, etc.).