Signalering op buitenlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Signalering op buitenlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 16187 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #20 Gepost op: 27 september 2011, 11:59:19
Net als in Engeland.

Ik ben vorige week nog in Engeland geweest om een kraantje weg te brengen en zag daar auto's rijden met een transparant. Navraag bij een bobbi doet blijken dat het om een proef gaat die in een aantal county's wordt gehouden omdat men de goede verhalen uit de rest van europa wil onderzoeken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gast

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 27 september 2011, 12:04:25
... of een voertuig van een sherrif die nog wat geld over had. ...

Om daar even op in te haken, de Florida Highway Patrol is één van de korpsen waar een auto op de persoon wordt uitgereikt en de agent vrij is om zelf additionele verlichting te plaatsen.
Niet te vergeten, in de USA heb je in de meeste Staten als Volunteer Firefighter, EMS medic en/of peace-officer toestemming om je POV (Personally Owned Vehicle) met OGS uit te rusten. Dit o.a. zorgt af en toe voor de meest vreemde en overdone licht-setups.
Mijn maatje in Texas, vrijwillig brandweerman en EMT bij de brandweer, heeft een setup op zijn auto waarbij ik zou willen dat ook in NL onze "vollies" het zouden mogen op hun eigen auto.....


sylvester1986

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 27 september 2011, 12:15:09
Ik ben vorige week nog in Engeland geweest om een kraantje weg te brengen en zag daar auto's rijden met een transparant. Navraag bij een bobbi doet blijken dat het om een proef gaat die in een aantal county's wordt gehouden omdat men de goede verhalen uit de rest van europa wil onderzoeken.

Bij politie op je hielen zag je ook regelmatig dat er een bordje omhoog kwam met de tekst: police


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 27 september 2011, 13:15:57
(...)
De demo-voertuigen hebben meestal een grote hoeveelheid aan schakelaars, waardoor er per flitser of paar flitsers iets getoond kan worden.
(...)
En terecht, dat zou wat mij betreft ook bij operationele voertuigen ingevoerd moeten worden, zodanig dat je per situatie kunt aanzetten wat nodig is en niet meer of minder dan dat. Bij sommige voertuigen vraag ik wel eens na waarom er zoveel tegelijk moet flitsen en knipperen (of waarom juist alles uit is), en het excuus is dan "er zit maar één aan-uit knop...". Lijkt me in deze tijd behoorlijk achterhaald. O.a. RWS en ANWB zijn niet voor niets afgestapt van het idee dat er altijd 360 graden verlichting aan moet zijn. Als je bijvoorbeeld alleen aan de achterkant signalering nodig hebt, doe het aan de voorkant dan uit. "Sorry, die knop heb ik niet."  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 27 september 2011, 13:28:22
Bij sommige voertuigen vraag ik wel eens na waarom er zoveel tegelijk moet flitsen en knipperen (of waarom juist alles uit is), en het excuus is dan "er zit maar één aan-uit knop...".

Wij hadden tot voor kort altijd een traffic-advisor in de achterzijde van onze lichtbalken. Deze kon aan en dan had je alleen aan de achterzijde oranje signalering. Hierna kwam de versie met twee kleine halogeen lampjes aan de voorzijde (net zoals richtingaanwijzers in de lichtbalk). Nu, met alle ''prachtige'' nieuwe eisen knipperd er 360 graden oranje (beide hoeken van de lichtbalk) én de traffic-advisor. Dit kunnen we niet los van elkaar inschakelen.

Opzich ben ik het wel met je eens, echter zien we dat Nederland in veel gevallen achter de feiten aanloopt...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 27 september 2011, 14:04:03
Het is wat dat betreft toch vreemd, in mijn ogen, dat met zoveel feedback vanaf de werkvloer door de gebruikers die eisen niet een op maat gemaakt pakket is met al de ervaringen en wensen van de gebruiker daarin. Nog steeds lijkt het een, op een bureautje door een stropdas gemaakt, theoretisch setje regels die losstaat van de werkelijkheid en nut en noodzaak.

Voor zover ik weet (LSV, corrigeer me aub) zijn in de USA alleen voor ambulances en brandweer-auto's vastgelegde eisenpakketen, respectievelijk KKK en NFPA als ik het goed heb. In één van die NFPA eisen zit bijvoorbeeld de "park-kill" voor wit licht. De witte licht-units (strobe, LED, halogeen) zijn gekoppeld aan een switch die detecteert dat het voertuig in Park staat, Na aankomst onscene wordt het witte licht dan uitgeschakeld op het voertuig, dit om de HV-ers niet te verblinden. Over nagedacht!
Voor politie-, sheriff- en andere hulpdiensten is mij dat in de US in ieder geval niet bekend. Alleen het gebruik van welke kleur is per staat of county aan regels onderhevig, zo heb je steden, counties en staten waar blauw door brandweerdiensten wordt gebruikt terwijl je dat in het algemeen in de USA niet tegenkomt.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #26 Gepost op: 27 september 2011, 14:48:01
Over de USA en een aantal andere landen (waaronder NL, niet helemaal compleet bijv. mbt gebruik amber) meer info via
http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_vehicle_lighting
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #27 Gepost op: 27 september 2011, 15:13:19
Ik ben vorige week nog in Engeland geweest om een kraantje weg te brengen en zag daar auto's rijden met een transparant. Navraag bij een bobbi doet blijken dat het om een proef gaat die in een aantal county's wordt gehouden omdat men de goede verhalen uit de rest van europa wil onderzoeken.
Overigens is het stopbordje op de achterkant van politiewagens in Engeland al minstens sinds de 80er jaren van de 20e eeuw bekend, zie bijvoorbeeld

http://www.flickr.com/photos/15054378@N02/5957634429/#in/photostream

en een ouder, los bordje

http://www.theshillingyears.co.uk/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/.pond/POLICE-STOP-LOOK.JPG.w560h424.jpg

Transparanten met verschillende andere tekstmogelijkheden worden in Duitsland al enige jaren bij de politie gebruikt, nadat eigenlijke stopbordjes eindelijk ruwweg 25 jaar geleden (pas) tegelijk met de Hella-RTK 4 balken werden ingevoerd. Heeft kennelijk een tijdje geduurd voordat de nu pakweg 40 jaar oude NL ervaring is overgewaaid.

Verder zijn vast gemonteerde stopbordjes en transparanten in het mij bekende deel van Europa niet zo frequent (OK, op een enkele ambere transparant op kantonnierwagens in F en E na dan).

De Italiaanse politie en carabinieri geven de voorkeur aan al dan niet wild zwaaien met "spiegeleieren"

http://www.matricardi.it/images/paletta_dtt.jpg

en de zwaailichten waren tot voor kort nog meestal als losse pitten (ook LED) uitgevoerd. Sinds enige jaren ook als balk bekend, maar dan zonder teksttransparant (wel evt. met traffic advisor).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 30 september 2011, 23:07:36
Een aantal politiefietsen met Blauw/Rode signalering. ;D
(vanaf 2:57)
LAS VEGAS, POLICE, VEGAS STRIP, FIGHT, DRUNK
User: LASVEGASGHETTO


sylvester1986

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 4 april 2012, 21:31:22