Jongetje zwaargewond door vuurwerk Zwaluwenlaan - Vlaardingen 01-10-2011

Auteur Topic: Jongetje zwaargewond door vuurwerk Zwaluwenlaan - Vlaardingen 01-10-2011  (gelezen 15947 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Citaat
Jongen zwaargewond door afsteken fakkel

1 oktober 2011

Een jeugdspeler van vvZwaluwen in Vlaardingen is zaterdagmiddag een hand kwijtgeraakt nadat hij een rookfakkel had aangestoken. Dit gebeurde tijdens de voetbalwedstrijd van het eerste elftal tegen Excelsior Maassluis.

Volgens wedstrijdsecretaris Peter van Zanten was de jongen gewaarschuwd het vuurwerk niet af te steken: "Het leek op een staaf dynamiet met een lont eraan. Hij vroeg mij een vuurtje, maar dat gaf ik hem niet." Kort daarop hoorden de aanwezigen een enorme knal. "De jongen had van iemand een vuurtje gekregen en het toch afgestoken", vertelt Van Zanten.

De politie Rotterdam-Rijnmond meldt dat het om een fakkel gaat, die niet had mogen ontploffen. De dienst forensische opsporing onderzoekt hoe dat toch heeft kunnen gebeuren.

Door de explosie is de jongen een hand kwijtgeraakt. De jongen is overgebracht naar het Erasmus MC.
Bron: http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2011%2Fseptember%2FJongen%20verliest%20hand%20door%20vuurwerk
Lijkt erop dat de secretaris dus niet kon vermoeden dat de consequenties zo erg zouden zijn.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Politie houdt verdachte aan na incident bij voetbalvereniging

Datum incident: 04-10-2011 Locatie: - District/dienst: Waterweg-Noord
Datum publicatie: 04-10-2011 13:57

De politie heeft maandagavond een 46-jarige man uit Maassluis aangehouden in het onderzoek naar het incident bij een
Vlaardingse voetbalvereniging, waarbij zaterdag een 12-jarige zwaargewond raakte aan zijn hand.


De man meldde zich op het politiebureau. Een 12-jarige jongen uit Vlaardingen stak tegen half vier bij de voetbalvereniging
aan de Zwaluwenlaan een fakkel aan. Getuigen verklaarden dat zij een enorme knal hoorden.
De jongen werd zwaargewond overgebracht naar het Erasmus MC.

Uit onderzoek van de Forensische Opsporing is inmiddels gebleken dat, de jongen vermoedelijk zwaarder vuurwerk heeft
afgestoken dan een rookfakkel. Verder onderzoek moet uitwijzen wat het exact is geweest.
De 46-jarige man uit Maassluis heeft verklaard dat hij het vuurwerk mee naar de voetbalvereniging heeft genomen.
Hij is in verzekering gesteld.
 
Een 50-jarige inwoner uit Maassluis, die de jongen een ' vuurtje' gaf heeft zich afgelopen weekend vrijwillig gemeld.
Die man is na verhoor heengezonden.

BRON: http://www.politiepersberichten.nl/Rotterdam-Rijnmond/bericht/?id=29277&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Bij de beschrijving: ''Eerst een hard gesis daarna een ongelofelijke knal'' blijf ik toch aan een lawinepijl denken.

De foto's van vuurwerkresten elders in dit topic, hebben dan n.a.w. niets met het incident te maken. Dit zijn slechts resten van wat sierwerk. Van een lawinepijl blijft erg weinig over, op 2 uiteindjes en wat snippertjes na. De stok die eraan hoort, wordt meestal verwijderd door de gebruiker.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ben het met je een Dinges. Lawinepijlen kunnen namelijk wel verward worden met rookfakkels, net als de Fish Crackers.

Laten we hopen dat het onderzoek uiteindelijk kan vertellen welk stuk vuurwerk het is geweest. Feit blijft dat deze jongen zwaar gewond is geraakt door een DOM stuk vuurwerk


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Ik denk dat het ook een knalpatroon kan zijn waar ze hier in de buurt nogal eens kraaien en eksters mee verjagen bij een boederij.
Je schiet een patroon af die dan na een bepaalde tijd een oorverdovend lawaai geeft.
Weet niet precies hoe zoiets eruitziet.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ik denk dat het ook een knalpatroon kan zijn waar ze hier in de buurt nogal eens kraaien en eksters mee verjagen bij een boederij.
Je schiet een patroon af die dan na een bepaalde tijd een oorverdovend lawaai geeft.
Weet niet precies hoe zoiets eruitziet.

Knalpatronen zijn qua lengte, korter dan een normaal rotje. Is rood van kleur en heeft een holle kant + een kant waarop het (magnesium)kruit te zien is, maar het is geen strijkkop. (post geen foto, uit angst voor copyrightcowboys die me kaal willen plukken  098uo )
Bij ontsteking van een knalpatroon hoor je gesis, maar niet genoeg om boven het geluid van een voetbalwedstrijd uit te komen.

Ik verwacht persoonlijk niet, dat dit ongeval is veroorzaakt door een knalpatroon. De schade aan het voetbalveld is namelijk te groot voor een simpele knalpatroon. Ook de enorme knal past niet geheel binnen het plaatje, aangezien tegenwoordig bijna iedereen weet hoe hard een knalpatroon knalt. Althans, hier zijn de mensen wel gewend geraakt aan het geknal, door mijn opstandige jeugdacties  >:D

---------

Wat ik mij eigenlijk ineens afvroeg: Wanneer er wordt gestunt met zo'n bewuste fakkel, zou deze dan niet ook kunnen knallen?
Als simpel voorbeeld; De beschermhuls van de strijkkop weer op de fakkel drukken, nadat deze is aangestoken. Brandend kruit => Drukophoping => Knal
Als ik aan zo'n fakkel zou kunnen komen, wil ik het best eens in de praktijk proberen te realiseren (op afstand ontsteken, puur uit wetenschappelijk oogpunt )


sylvester1986

  • Gast
Verdachte vuurwerkincident al eerder fout

VLAARDINGEN -  De verdachte die is opgepakt vanwege het vuurwerkincident van afgelopen week in Vlaardingen, was in 2007 ook al betrokken bij een ongeluk met vuurwerk.

Dat hebben officiële bronnen aan RTV Rijnmond bevestigd.
Bij het incident verloor een jongen van 12 een hand. Hij raapte vorige week zaterdag een stuk vuurwerk op, dat na het aansteken in zijn hand ontplofte. Het vuurwerk zou van de verdachte, een 46-jarige man uit Maassluis, zijn geweest. Die leverde in 2007 een illegale lawinepijl. Die werd tijdens de jaarwisseling afgestoken en zorgde voor brand in een woning. Daarbij kwam een bejaard echtpaar om het leven. De man kreeg toen een werkstraf.

Bron: telegraaf


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Zo !

Dat kereltje kan met trots zeggen dat hij de 1ste van 2011 was waarvan het handje weggevaagd is.

Op naar het volgende domme slachtoffer.

Nja,
liever dat ze hun eigen zwaar verwonden dan een dier ermee doden.

Ik neem aan dat je geen hulpverlener bent. Als je dat wel bent, verdien je je uniform niet, tot welke dienst je hoort. Schaam je, heel erg diep.

On-topic: de schuldige was blijkbaar al eerder betrokken bij zware feiten. Meteen hard straffen nu.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Ik neem aan dat je geen hulpverlener bent. Als je dat wel bent, verdien je je uniform niet, tot welke dienst je hoort. Schaam je, heel erg diep.

Iemand zijn/haar (privé) mening is en kan niet afhankelijk zijn van haar/zijn uniform


In jouw optiek verdienen de ambu-verpleegkundige en chauffeurs dan hun uniform niet, want als ik die opmerkingen  hoor maken over wat ze in de auto hebben gehad.....maar goed dat hoor je waarschijnlijk niet of wil je deze opmerkingen niet horen

De opmerking van MarcoIF kan zeer zeker door een van de genoemde hulpverlener als opmerking zijn gemaakt.  

Brandweermannen en politie-agenten zijn ook niet vrij van dit soort opmerkingen.    

(maar dan wordt er gezegd "op deze manier verwerken zij dit" )


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Ik heb zelf ook al genoeg opmerkingen gehoord en gegeven, dat hoort inderdaad bij het verwerken. Overigens wel nooit een opmerking zoals "liever hij dan een dier"

Da's nog wel iets anders dan overkomen alsof je geen empathie hebt. Overigens vind ik de mening wel onlosmakelijk verbonden met het uniform. Een agent die van mening is dat wetten niet tellen, zal geen goeie agent zijn. Ik begrijp dat mijn uitspraak over de betrokke hard was, net zoals zijn uitspraak over het slachtoffer ook hard was. Wat mij betreft is deze zaak gesloten, en zal ik hier verder ook geen uitspraken meer over doen. :)

't kan wel zijn dat je je uniform verdient, maar dan hou je dergelijke uitspraken in het vervolg beter voor jezelf. ;)