Politie inzet bij demonstratie NVU - Helmond 01-10-2011

Auteur Topic: Politie inzet bij demonstratie NVU - Helmond 01-10-2011  (gelezen 5503 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 2 oktober 2011, 23:05:19
Negen aanhoudingen verricht bij demonstratie NVU in Helmond

http://www.politie.nl/brabant-zuid-oost/nieuws/20111001extrahmdnegenaanhoudingenverrichtbijdemonstratienvuinhelmond.asp

Helmond, 01-10-2011 • Op zaterdag 1 oktober heeft de Nederlandse Volks-Unie (NVU) een demonstratie gehouden in Helmond. Ongeveer dertig leden van de NVU liepen een tocht door een gedeelte van de wijk Brouwhuis. Zo’n honderd personen hebben geprobeerd de confrontatie te zoeken met de NVU-leden. De Mobiele Eenheid wist dit te voorkomen. Er zijn negen aanhoudingen verricht.

Burgemeester Fons Jacobs van Helmond: “De demonstratie zelf is rustig verlopen. Helaas hebben wel ongeveer honderd tegenstanders geprobeerd om bij de NVU-demonstranten te komen. De ME heeft dit weten te voorkomen. Ik ben blij dat is gebleken dat onze strategie die we samen met politie en justitie hebben opgesteld, heeft gewerkt. De tactiek bestond er uit dat we de route zo lang mogelijk geheim hielden en kozen om de route in een goed te beveiligen wijk met treinstation te laten plaatsvinden. Het is gelukt om een confrontatie tussen beide partijen te voorkomen. Ik vind het vooral erg vervelend voor de inwoners en winkeliers in de wijk Brouwhuis die met de beperkingen en de overlast te maken hebben gehad. Als burgemeester kon ik de demonstratie niet verbieden aangezien demonstreren een grondrecht is. Daar staan wij als overheid garant voor.”

Negen aanhoudingen
De politie heeft in totaal negen aanhoudingen verricht wegens onder meer openlijke geweldpleging, opruiing, baldadigheid en de Wet wapens en munitie. De aangehouden verdachten zijn allen tegendemonstranten.

Verwondingen en schade
Bij de confrontatie tussen de tegenstanders van de NVU en de Mobiele Eenheid zijn een politieagent en een verkeersregelaar lichtgewond geraakt. Verder zijn er geen gewonden gevallen. Welke materiële schade er in het gebied is, is op dit moment nog niet duidelijk.

Politie-inzet
Om de demonstratie in goede banen te leiden en de veiligheid voor de demonstranten, omstanders en bewoners te garanderen, zijn ruim 500 agenten ingezet. Er is onder meer Mobiele Eenheid, politie te paard, honden, een politiehelikopter, buurtbrigadiers en agenten van het korps Brabant Zuid-Oost, diverse omliggende korpsen en het KLPD ingezet. Daarnaast zijn ook medewerkers van Stichting Stadswacht Helmond en medewerkers van andere hulpdiensten, zoals brandweer en geneeskundige dienst, ingezet.

Evaluatie
Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 4 oktober zal de burgemeester het verloop van de demonstratie bespreken met de gemeenteraad van Helmond.

Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:08:02
ME moet ingrijpen bij protesten in Helmond

http://www.hulpdienstenonline.nl/me-moet-ingrijpen-bij-protesten-helmond

Door fotograaf: Harrie Grijseels
Bron tekstbijdrage: Harrie Grijseels / politiepersbericht Brabant Zuid-Oost
Laatst bijgewerkt op 01 okt 2011 om 16:10

Op zaterdag 1 oktober heeft de Nederlandse Volks-Unie (NVU) een demonstratie gehouden in Helmond. Ongeveer dertig leden van de NVU liepen een tocht door een gedeelte van de wijk Brouwhuis. Zo’n honderd personen hebben geprobeerd de confrontatie te zoeken met de NVU-leden. De Mobiele Eenheid wist dit te voorkomen. Er zijn negen aanhoudingen verricht.

Burgemeester Fons Jacobs van Helmond is blij dat de demonstratie op zich vrij rustig is verlopen. De ME heeft weten te voorkomen dat de ongeveer honderd tegenstanders de confrontatie met de NVU-leden niet aan hebben kunnen gaan. Dit kwam o.a. doordat de route tot het einde toe geheim is gehouden en een goed te beveiligen route is gekozen. De demonstratie was niet te verbieden omdat onze grondwet het recht van demonstreren kent.
In totaal heeft de politie negen aanhoudingen verricht. Onder meer voor openlijke geweldpleging, opruiing en de wet op wapens en munitie. De aangehouden personen zijn allemaal tegendemonstranten.
Om alles in goede banen te kunnen leiden heeft de politie 500 agenten ingezet. Er is onder meer Mobiele Eenheid, politie te paard, honden, een politiehelikopter, buurtbrigadiers en agenten van het korps Brabant Zuid-Oost, diverse omliggende korpsen en het KLPD ingezet. Daarnaast zijn ook medewerkers van Stichting Stadswacht Helmond en medewerkers van andere hulpdiensten, zoals brandweer en geneeskundige dienst, ingezet.

Foto's: Harrie Grijseels / www.sqvision.nl / www.harriefotografie.nl
http://www.hulpdienstenonline.nl/me-moet-ingrijpen-bij-protesten-helmond

mike

• Senior gebruiker

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:11:27
http://www.youtube.com/watch?v=pqeGQPS--vs#ws
 door perenmoes op 2 okt 2011

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:43:16
prachtig die verkeersregelaar die in het 2de filmpje schouder aan schouder met de ME'ers staat!
Hobby Bobby eenheid Den Haag

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:53:20
Verschrikkelijk stom, die verkeersregelaar die in het 2e filmpje schouder een schouder met de ME'ers staat. Ik had hem daar allang weggetrokken.

Net als trouwens de platte petten, die hebben er niks meer te zoeken als de ME op linie staat. Als de ("harde", dus volledig omgehangen) ME ingezet wordt, is er al een bepaalde grens gepasseerd, waarbij de kans op geweld groot is. Dan heb je daar zonder beschermende kleding niks meer te zoeken.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2011, 00:18:13
Verschrikkelijk stom, die verkeersregelaar die in het 2e filmpje schouder een schouder met de ME'ers staat. Ik had hem daar allang weggetrokken.

Net als trouwens de platte petten, die hebben er niks meer te zoeken als de ME op linie staat. Als de ("harde", dus volledig omgehangen) ME ingezet wordt, is er al een bepaalde grens gepasseerd, waarbij de kans op geweld groot is. Dan heb je daar zonder beschermende kleding niks meer te zoeken.

Wat betreft je bepakking/bekleding ben ik het met je eens, maar in het eerste filmpje lijkt de verkeersregelaar wel erg joviaal met de politie om te gaan (als zijnde collega's) en lijkt hij ook een wapenstok en van die tierap handboeien bij zich te dragen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2011, 00:23:33
Het blijft mooi om te zien hoeveel indruk de paarden maken! Je zal er trouwens maar wonen!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

sylvester1986

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2011, 00:24:56
Die verkeersregelaar heeft inderdaad iets aan de rechterkant.
Mocht het een wapenstok zijn, slechte zaak.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2011, 00:25:26
prachtig die verkeersregelaar die in het 2de filmpje schouder aan schouder met de ME'ers staat!

Opmerking is echt niet lullig bedoeld. Verkeersregelaars zijn om verkeer te regelen. Niet om de openbare orde te handhaven. Zeker als de kans op geweld aanwezig is. Politieagenten zijn er voor opgeleid en voor uitgerust. En mogen geweld gebruiken als dat noodzakelijk is. Deze man in de linie mag helemaal niks...(wettelijk gezien) hij heeft er dus ook helemaal niks te zoeken.. Als hij gewond raakt gaat zijn werkgever daar niet blij mee zijn. Als hij geweld moet/gaat gebruiken gaat justitie daar niet blij mee zijn. Zeker als je ziet hoeveel politie er is. De plaats kan makkelijk door een agent worden opgevuld.

Moraal van het verhaal: Schoenmaker blijf bij je leest.