Agenten verkopen uniform op Marktplaats

Auteur Topic: Agenten verkopen uniform op Marktplaats  (gelezen 12761 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Gepost op: 1 oktober 2011, 15:18:51
Crimineel koopt politiepak
za 01 okt 2011, 07:20

AMSTERDAM
Politieagenten verkopen hun oude uniformen via sites als Marktplaats.
Ze komen dan soms terecht bij criminelen die de kledij gebruiken tijdens het plegen van misdrijven.

Het KLPD heeft deze week een waarschuwing doen uitgaan aan 5000 agenten.
Spullen die de dienders niet meer gebruiken moeten ze inleveren of vernietigen, aldus het AD.

De agenten handelen te goeder trouw: ze denken dat de kleding en accessoires terechtkomen bij verzamelaars.
Volgens de krant waren ondanks de waarschuwing vrijdag nog veel politiespullen te koop op Marktplaats.

BRON: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10653260/__Crimineel_koopt_politiepak__.html?p=27,1

In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2011, 11:25:34
Crimineel koopt via internet politiepak

01/10/11 08u57
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2940242/2011/10/01/Crimineel-koopt-via-internet-politiepak.dhtml

Criminelen die vermomd als politieagent misdrijven plegen, blijken uniformen te kopen van échte agenten. Die verkopen hun oude politiespullen namelijk nietsvermoedend via de verkoopwebsite Marktplaats. Dat is vandaag te lezen in het AD.

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) heeft daarom deze week een waarschuwing uitgegeven aan zijn vijfduizend agenten. Het KLPD sommeert agenten spullen die zij niet meer gebruiken in te leveren bij leidinggevenden of zelfs te vernietigen.

Politiemedewerkers verkopen nietsvermoedend voor kleine bedragen hun oude politiespullen op de verkoopwebsite Marktplaats. Zij denken te verkopen aan verzamelaars of kledingverhuurbedrijven. Het gaat onder meer om originele politie-emblemen, politiejassen, motorjacks, rangstrepen en zelfs handboeien.

Criminelen verkleden zich als agent
Uit onderzoek van de Nationale Recherche is echter gebleken dat deze uniformen en artikelen in meerdere gevallen in handen zijn gekomen van criminelen die zich met originele uniformen verkleden als agenten om op die manier mensen op te lichten, te beroven en zelfs te ontvoeren.

Ondanks de waarschuwing van het KLPD waren gisteren nog steeds handenvol artikelen te vinden op Marktplaats.nl. Het verkopen van politiespullen is in strijd met de regels.

Criminelen die zich voordoen als agent vormen een groeiend probleem. Vrachtwagenchauffeurs worden al langer belaagd door overvallers die zich vermommen als agenten. In enkele gevallen zijn slachtoffers gegijzeld. (Redactie)
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2011, 11:26:10
Agenten verkopen uniform op Marktplaats

http://copsincyberspace.wordpress.com/2011/10/04/agenten-verkopen-uniform-op-marktplaats/
 4 oktober 2011
Posted by copsincyberspace in Open bronnen, Politie op het web.

Te gek voor woorden natuurlijk: criminelen die vermomd als politieagent misdrijven plegen, blijken die uniformen gekocht te hebben van … echte agenten. Op Marktplaats blijkt een levendige handel te zijn in oude politie-uniformen, rangstrepen en zelfs handboeien. Het Klpd heeft alle medewerkers daarom gewaarschuwd oude spullen toch vooral in te leveren dan wel te vernietigen. Verkoop van politiespullen is niet alleen in strijd met de regels, ook is nauwelijks na te gaan aan wie je iets verkoopt. En dus komen politie-emblemen, jassen, motorjacks, rangstrepen en handboeien is handen van de verkeerde. Onderzoek van de NR zou aangetoond hebben dat de nepagenten die vrachtwagenchauffeurs beroofden, hun kleding op Marktplaats hadden gekocht. Ook de mannen-in-politiekleding die op een woonwagenkamp in Brabant iemand doodschoten, zouden hun uniformen via Marktplaats hebben aangeschaft. In andere gevallen zijn via Marktplaats gekochte politiespullen gebruikt bij oplichting, beroving en ontvoering. Nog deze maand werden in Limburg drie carjackers opgepakt die als agent verkleed, probeerden dure auto’s te pikken op de A2, schrijft het AD
Samen sterk in de hulpverlening!

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2011, 11:58:09
Ik denk dat het op dit moment iet wat overtrokken wordt allemaal ....

Ik volg marktplaats al een tijdje, zeker als het gaat om politiegerelateerde artikellen. Op enkele uitzonderingen na heb ik nog weinig huidige politiekleding langs zien komen. Wat mij (nog steeds) meer zorgen geeft is de manier waarop het KLPD de kleding verstrekt. Als een postbode mij verteld dat ''m'n nieuwe overhemden'' er zijn, geeft dat ook wel aan hoe de kleding wordt verpakt en verzonden  :-X Ik ken ook meerdere verhalen van kleding wat wel verzonden is en niet is aankomen ....

Daarnaast, hadden de Hell's Angels niet eens politiekleding ontvangen  ^-^
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2011, 12:52:37
Als een postbode mij verteld dat ''m'n nieuwe overhemden'' er zijn, geeft dat ook wel aan hoe de kleding wordt verpakt en verzonden  
Zo werd ik recentelijk geconfronteerd met een postbode die een pakketje kleding afleverde bij mij en gelijk even vroeg hoe het zat met een bekeuring die hij gekregen had....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

HGL

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2011, 12:55:17
De Vtspn is niet erg zorgvuldig. Maar het ligt ook wel aan de bezorger (postnl). Pakketjes moeten in persoon worden uitgereikt maar komen regelmatig bij een buur of ander in de straat.

Verder is het een klein intern bericht bij het KLPD wat door enkele kranten toch wat groter word geplaatst..... en opgeblazen. Bij het KLPD zijn wellicht hooguit 1500 mensen met een uniform functie! Die overige zijn recherche mensen en burgers.... Net als bv&i binnen diverse regio's thema's heeft waarvan af en toe melding word gedaan komt dat uniform ook eens voorbij met niet verkopen maar vernietigen. Voornamelijk ging het intern over de uitruil/verkoop van emblemen en aanverwanten zaken..... dat die ook ingeleverd moeten worden.

Erg overtrokken in de pers dus.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2011, 12:58:35
Ik vind dit eigenlijk best schokkend om te lezen dat postbodes kunnen zien wat de inhoud van het pakket is wat zij afleveren.
Hebben jullie niet de mogelijkheid om het op het buro te laten bezorgen waar jullie werken ?
Ik vind nou niet dat een postbode hoeft te weten A wat er in een pakket zit en B waar een politieagent woont.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

INRI

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2011, 13:02:58
Ik vind dit eigenlijk best schokkend om te lezen dat postbodes kunnen zien wat de inhoud van het pakket is wat zij afleveren.
Ik ben zelf ruim 6 jaar werkzaam geweest bij TPG/TNT en als ik 1 ding heb geleerd is het wel dat er werkelijkwaar niets anoniem is. Postbodes hebben jarenlange ervaring en kunnen alleen al aan een postbusnummer of verzendadres zien wat ongeveer de inhoud is. Zo wordt er altijd nog smakelijk gelachen omdat bepaalde adressen pakketjes krijgen van bepaalde bedrijven die claimen hun speeltjes en bladen discreet te verzenden  ^-^

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2011, 13:19:50
Hebben jullie niet de mogelijkheid om het op het buro te laten bezorgen waar jullie werken ?
Ik vind nou niet dat een postbode hoeft te weten A wat er in een pakket zit en B waar een politieagent woont.

Dit is ook niet zo moeilijk.. Alle medewerkers bij de politie krijgen minimaal eens per maand post thuis van de politie en staat er ook nog eens bij dat het salaris betreft en hebben we het nog niet eens over het blad Blauw of een ander regio blad van de politie. Dus zo heel 'schokkend' is het niet..  ;)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2011, 13:36:10
Tsja, we dwalen lichtelijk af, maar het is zéker een van de oorzaken.

Als ik kijk wat voor post ik per periode krijgt;

Salarisstrook (met een ''twee-vakken'' enveloppe). Daarop linksboven de werkgever en rechts het adres van de werknemer.
Regionaal politieblad (zat eerst in een doorzichtig plastic, nu in een enveloppe mét daarop diverse herkenbare logo's)
Vakbondsblad (in een plastic, doorzichtig).
Kleding (altijd in een doos, met daarop VTSPN / en een postadres in Apeldoorn ....)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !