Solo surveillance

Auteur Topic: Solo surveillance  (gelezen 13854 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Gepost op: 3 oktober 2011, 20:06:07
Want je zit nooit solo in de auto...?

Mhmhm volgens mij rij je emser geen pio1 met toestemming en nee ik rij alleen solo op de motor. Ja, ik zal je even voor zij, daar staat het ding aan of uit en wordt er niet steeds aan en uit geschakeld.

Oja, zoals vele wel weten rij ik vaak zonder want dan ben ik toch veel sneller door het verkeer heen dan met die disco aan.




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2011, 20:18:07
Mhmhm volgens mij rij je emser geen pio1 met toestemming en nee ik rij alleen solo op de motor.

EMS kan gewone noodhulp zijn, alleen dan verdeeld over twee voertuigen, daarnaast hebben we ook Solo Surveillance. Dan rijden we ook prio meldingen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2011, 10:34:37
Ik denk dat daar dus een onderling verschil in zit bij de korpsen. Waar ik werk wordt er amper/niet solo gereden in een OPVALLEND voertuig. Als het dan toch voorkomt zal die persoon zich ook inmelden met een speciaal roepnummer waardoor de MK weet dat die persoon solo is. Hierdoor zullen er geen prio 1 ritten naar die wagen gaan maar hoogstens bijstand bij een melding, waar je bij ons in de regio geen toestemming voor krijgt (alleen 1e voertuig op de melding). Met een assistentie collega is 't een ander verhaal en lukt  het je vast wel om ff een knopje in te drukken.

Met een burger voertuig is het weer anders, daar wordt wel regelmatig solo ingereden. Ook dit gaat met een speciaal roepnummer en in principe doet die collega niets behalve signaleren. Bijzonderheden worden doorgegeven aan de surveillance die dan actie ondernemen (uitzonderingen daargelaten). Een toestemmingsrit in je 1tje is niet te doen in een burgervoertuig, aangezien je dan eerst moet uitstappen en naar de bijrijdersstoel moet lopen om de pit op het dak te zetten. Wij hebben geen flashers in de grill ingebouwd (helaas).

Overigens wordt tijdens de rijopleiding op de academie geleerd dat je als bijrijder verantwoordelijk bent voor de communicatie, OGS, navigatie e.d.
Vind de opmerking van Frank wel leuk, zo denken veel collega's er namelijk over. Geen disco op de auto, maar zonder ogs knallen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2011, 10:56:09
Ik denk dat daar dus een onderling verschil in zit bij de korpsen. Waar ik werk wordt er amper/niet solo gereden in een OPVALLEND voertuig. Als het dan toch voorkomt zal die persoon zich ook inmelden met een speciaal roepnummer waardoor de MK weet dat die persoon solo is.

Op de veluwe (Noord-Oost Gelderland) rijden ze best veel solo. Daar zijn de even noodhulp roepnummers dubbel bemande voertuigen en oneven nummers enkel bemand. Regelmatig hoor je dan ook dat de meldkamer zegt dat die gaat zoeken naar een 'maatje' omdat die bijv. iemand niet in zijn/haar eentje naar een melding wilt sturen. Soms gaat er dan bijv. een motorrijder mee en stappen ze of samen op of ontmoeten ze elkaar ergens.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2011, 11:08:33
Ik vind het bijzonder dat we in Nederland zo moeilijk doen over solosurveillance, terwijl we wel bikers, motorrijders, wijkagenten, chefs en hondengeleiders hebben die alles alleen doen. Waarom dan niet surveillance in de auto? Natuurlijk moet je je werkprocessen erop aanpassen: bij elke controle melden dat je iemand gaat controleren en waar je dat gaat doen, zodat je snel een eenheid op de achterhand hebt als dat nodig is. Maar verder hoeft het niet moeilijk te zijn.

Veruit de meeste zaken kunnen we alleen afhandelen, en voor andere zaken heb je in no time een tweede auto erbij. De aanrijtijden worden verkort, het aantal 'blauw op straat' wordt verdubbeld en de heterdaad pakkans stijgt enorm.
Wout


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2011, 11:21:13
Ik vind het bijzonder dat we in Nederland zo moeilijk doen over solosurveillance, terwijl we wel bikers, motorrijders, wijkagenten, chefs en hondengeleiders hebben die alles alleen doen. Waarom dan niet surveillance in de auto?
Tja ik zie het probleem ook niet, ik wil nog regelmatig even solo met de burgerauto naar buiten gaan. Ik doe rustig wat staande houdingen en rij ook gewoon mee op meldingen. Ik zie het verschil ook niet tussen een solo motorrijder of een agent solo op de auto. Als ik het niet vertrouw roep ik er gewoon een auto bij.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:05:09
voor andere zaken heb je in no time een tweede auto erbij

Dit geldt lang niet overal in het land! Maar ik ben een voorstander van solo-surveillance hoor :)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:21:30
En daar moet je dus goede afspraken over maken ;) Met twee auto's op pad? Dan blijf je bij elkaar in de buurt rijden, nooit verder dan 5 minuten van elkaar af. In de nieuwe auto's kan je elkaar zien rijden dus dat maakt het weer wat gemakkelijker. Mobilofoon op districtskanaal en portofoon op noodhulpkanaal.
Wout


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2011, 14:50:03
Ja ik zie er ook niet heel erg veel problemen in, zeker niet in de grotere regio's waar je snel backup hebt.
Misschien dat iemand hier mij kan vertellen waarom solo surveillance in sommige regio's zo weinig voorkomt?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2011, 17:11:48
Ja ik zie er ook niet heel erg veel problemen in, zeker niet in de grotere regio's waar je snel backup hebt.
Misschien dat iemand hier mij kan vertellen waarom solo surveillance in sommige regio's zo weinig voorkomt?

Zal waarschijnlijk met een stukje veiligheid te maken hebben. Met z'n tweeen sta je toch sterker. Dat is waarom Amsterdam na een proef bij tweemansnoodhulp is gebleven.
Overigens heb ik niet zo'n probleem met ems/solosurveillance. Sterker nog, dit gebeurd al sinds jaren maar dan op de motor.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &