Ik denk dat daar dus een onderling verschil in zit bij de korpsen. Waar ik werk wordt er amper/niet solo gereden in een OPVALLEND voertuig. Als het dan toch voorkomt zal die persoon zich ook inmelden met een speciaal roepnummer waardoor de MK weet dat die persoon solo is. Hierdoor zullen er geen prio 1 ritten naar die wagen gaan maar hoogstens bijstand bij een melding, waar je bij ons in de regio geen toestemming voor krijgt (alleen 1e voertuig op de melding). Met een assistentie collega is 't een ander verhaal en lukt het je vast wel om ff een knopje in te drukken.
Met een burger voertuig is het weer anders, daar wordt wel regelmatig solo ingereden. Ook dit gaat met een speciaal roepnummer en in principe doet die collega niets behalve signaleren. Bijzonderheden worden doorgegeven aan de surveillance die dan actie ondernemen (uitzonderingen daargelaten). Een toestemmingsrit in je 1tje is niet te doen in een burgervoertuig, aangezien je dan eerst moet uitstappen en naar de bijrijdersstoel moet lopen om de pit op het dak te zetten. Wij hebben geen flashers in de grill ingebouwd (helaas).
Overigens wordt tijdens de rijopleiding op de academie geleerd dat je als bijrijder verantwoordelijk bent voor de communicatie, OGS, navigatie e.d.
Vind de opmerking van Frank wel leuk, zo denken veel collega's er namelijk over. Geen disco op de auto, maar zonder ogs knallen.