Solo surveillance

Auteur Topic: Solo surveillance  (gelezen 13922 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #50 Gepost op: 7 oktober 2011, 10:19:18
Ik vind de discussie omtrend rijden met OGS best interessant, misschien dat een mod dit even kan afsplitsen. Ik heb ook de BROA nog niet gehad (foutje in de planning) maar rij af en toe wel in een opvallende auto. Vooral tijdens de nachtdienst, waarbij ik het een collega niet aan kan doen als hij de hele nacht zelf moet rijden.
Wel heb ik afgesproken dat ik geen spoedritten maak, dus geen OGS voer en ook geen gebruik maak van de vrijstellingen (uitzondering daargelaten).

Over 2 weken begin ik gelukkig eindelijk aan de rijopleiding. Er schijnt een verschil te zijn als je BROA-A al hebt behaald, dat je dan al iets 'meer' mag. Weet iemand hier iets van?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #51 Gepost op: 7 oktober 2011, 15:43:46
Over het algemeen is het zo:

Broa A: Van A naar B rijden. Geen gebruik maken van de vrijstellingen. In sommige korpsen wordt ook een zogenaamde 0-meting gedaan om het niveau te bepalen.

Broa B: Rijden met vrijstellingen, geven van stoptekens. In sommige regio's is dit ook voldoende om met OGS te rijden.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #52 Gepost op: 7 oktober 2011, 15:46:48
Over het algemeen is het zo:

Broa A: Van A naar B rijden. Geen gebruik maken van de vrijstellingen. In sommige korpsen wordt ook een zogenaamde 0-meting gedaan om het niveau te bepalen.

Broa B: Rijden met vrijstellingen, geven van stoptekens. In sommige regio's is dit ook voldoende om met OGS te rijden.
Voor de gewone BPZ'er is er (toch?) niet meer dan BROA A&B en zou dat dus standaard voldoende moeten zijn  om met OGS te rijden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 7 oktober 2011, 15:52:57
Iets over rijopleidingen.
==========================
Of het nu gaat om een Basis Rijopleiding Auto (BROA) voor medewerkers in surveillance eenheden of parketpolitie, een aanvullende rijopleding (ARA) voor  verkeerssurveillance eenheden of hondenbrigade, of een specialistische rijopleiding (SRO) voor bijzondere eenheden; PROCentrum verzorgt rijopleidingen op ieder gewenst niveau en levert standaard maatwerk!

Opleidingen en applicaties:

Politie:

  • BROA - basis rijopleiding auto
    ARA - aanvullende rijopleiding auto
    SRO - specialistische rijopleiding auto, modules A t/m D
    VROS - video registratie onopvallende surveillance
    basis rijopleiding parket politie
    VO ME/AE - voortgezette rijopleiding mobiele en arrestatie eenheden chauffeurs
    profcheck auto
    slip en grip training
    maatwerk opleiding gericht op de behoefte van de klant
    applicaties gericht op taak en functie uit oefening.
Bron: PROcentrum


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #54 Gepost op: 7 oktober 2011, 15:55:46
ProCentrum is een particulier bedrijf, die veel opdrachten doet voor de overheid. De normale rij-opleidingen voor de politie (BROA-A/B, SRO/VRO etc.) worden gewoon bij de politieacademie gegeven.

Ik vind de discussie omtrend rijden met OGS best interessant, misschien dat een mod dit even kan afsplitsen.

Ik heb ook de BROA nog niet gehad (foutje in de planning) maar rij af en toe wel in een opvallende auto. Vooral tijdens de nachtdienst, waarbij ik het een collega niet aan kan doen als hij de hele nacht zelf moet rijden.
Wel heb ik afgesproken dat ik geen spoedritten maak, dus geen OGS voer en ook geen gebruik maak van de vrijstellingen (uitzondering daargelaten).

Tsja, afsplitsen heeft geen zin, daar de regels heel duidelijk zijn ....

Bovenstaand is puur een voorbeeld van een korps wat misbruik maakt van de student, je mag het gewoonweg niet. Dat een korps zegt het mag wel is prima, alleen voor jezelf, laat ze het op papier zetten met een handtekening van de korpschef, dat doen ze namelijk niet :)

Overigens heb ik het natuurlijk wél over de spoedritten en ritten met vrijstellingen. Geen broa is geen spoedrit en geen gebruik maken van rijdende vrijstellingen.

Al vind ik dat je van elke volwaardige collega toch moet kunnen uitgaan dat diegene jou rug heeft.  

Zo zou het moeten zijn inderdaad. Met nadruk op ''zou moeten zijn''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #55 Gepost op: 7 oktober 2011, 21:22:58
Daar heb je ook een goed punt. Al vind ik dat je van elke volwaardige collega (dus geen studenten
al kunnen sommige ook al vrij snel als volwaardig worden aangezien, hangt er net vanaf hoe
zij zich gedragen) toch moet kunnen uitgaan dat diegene jou rug heeft. Hoe slecht je het met
elkaar kan vinden je hebt allebei dezelfde opleiding gedaan waarin je het een en ander geleerd
heb. Dus mocht er rottigheid komen dan moet je daarop kunnen vertrouwen. Heb je dat vertrouwen
niet dan kan je net zo goed binnen blijven.

Qua opleiding moet ik je gelijk in geven, maar qua inzet...
Laat ik het zo zeggen: voor sommige is politie-werk een roeping, voor andere is het slechts hun werk...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #56 Gepost op: 7 oktober 2011, 21:23:36
Qua opleiding moet ik je gelijk in geven, maar qua inzet...
Laat ik het zo zeggen: voor sommige is politie-werk een roeping, voor andere is het slechts hun werk...

Amen


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #57 Gepost op: 7 oktober 2011, 21:33:54
Amen

En nog een Amen, het jammere is dat er steeds meer collega's komen die dit werk als gewoon werk zien... het is voor mij nog steeds een eer dat ik in dit uniform mijn werk mag doen... Om on-topic te blijven, ik denk dat het voor de meeste collega's geen enkel probleem zou moeten zijn om solo te werken. Er zullen misschien wat aanpassingen gedaan worden, met name in procedures en voertuigen, voor de rest zie ik geen problemen. Ik rijd zelf ook veel solo, zowel herkenbaar als in burger... heb nog nooit echt in problemen geweest, mede omdat ik ook op mijn collega's kon/kan rekenen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #58 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:08:32
Ik reed bij de KMar op de motor en nu ook bij de politie. Ik heb nooit getwijfelt aan de alertheid van mijn collega's als ik aangaf dat ik iets ging doen waar ik een autootje erbij wilde hebben. Zowel bij de KMar als in Amsterdam-West staan er binnen een mum van tijd diverse vtgn om me heen.

Als er HB-meldingen zijn rijd ik altijd mee. Het "probleem" met de motor is dat je eigenlijk altijd als eerste tp bent, omdat je nu eenmaal overal tussendoor en overheen kleunt. Afhankelijk van de melding wacht ik om de hoek tot de auto er is of ik stap er direct op af.
Een kwestie van gezond boerenverstand.

uiteraard doe ik bovenstaande ook als ik alleen in een auto zit.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #59 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:11:48
Voor de gewone BPZ'er is er (toch?) niet meer dan BROA A&B en zou dat dus standaard voldoende moeten zijn  om met OGS te rijden.
In de regio Utrecht krijg je na de beide BROA's nog een aantal aanvullende dagen waarbij je met prio 1 meldingen mee gaat rijden. Pas hierna mag je met OGS rijden. Althans, in de regio Utrecht dan.