Parkeergarages bloedlink bij brand

Auteur Topic: Parkeergarages bloedlink bij brand  (gelezen 88556 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #140 Gepost op: 22 december 2014, 22:14:15
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1316423 date=1419272497
Jammer dat dan op mijn laatste bijdrage niet wordt gereageerd door de mensen die beweren dat sprinklers niet werken in parkeergarages.
Wat wil je horen? Dat het in dit geval goed is gegaan is mooi, maar doet niets af aan mijn eerdere berichten. En doet helemaal niets af dat sprinklers nog steeds niet verplicht zijn, dus..Wat wil je horen?

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 23 december 2014, 18:54:29
Tja er zijn zoveel reacties geweest die sprinkler negatief veroordeelden en zelfs als gevaarlijk benoemden. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

Klopt sprinklers zijn helaas nog steeds niet verplicht. Slechte ontwikkeling wat mij betreft. Ik hoop dat er snel verandering in komt en sprinklerinstallatie de enige gelijkwaardige oplossing is voor groter brandcompartimenten dan in Bouwbesluit voorgeschreven.

Citaat van: Peter71 link=msg=1316472 date=1419282855
Wat wil je horen? Dat het in dit geval goed is gegaan is mooi, maar doet niets af aan mijn eerdere berichten. En doet helemaal niets af dat sprinklers nog steeds niet verplicht zijn, dus..Wat wil je horen?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #142 Gepost op: 23 december 2014, 18:59:58
Ik denk dat die weg nog erg lang gaat worden, en zoniet onmogelijk te noemen is. Aangezien je regelgeving niet zomaar even kunt veranderden. Want wat ga je bv doen met oudere al bestaande garages. En ik blijf erbij dat als een sprinkler in een parkeergarage zoveel zou toevoegen deze allang verplicht gesteld had moeten zijn.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 23 december 2014, 19:10:02
Volgens mij is deze beweging al op gang gekomen. De eisen die aan de ventilatie worden gesteld door diverse brandweren (ook België) worden steeds hoger. De ventilatiefactor wordt steeds groter. Maar daarnaast komen er steeds meer rapporten dat ventilatie of andere "oplossingen" een erg grote faalkans hebben. En sprinkler wordt steeds vaker als het enige alternatief genoemd. Er hoeven nog maar een paar parkeergaragebranden uit de hand te lopen en we zijn om.

Bestaande garages, tja hoe daar mee om te gaan weet ik nog niet precies. Ze zijn ooit goed bevonden en dan kan je er moeilijk nu van zeggen dat ze niet meer voldoen en aangepast moeten worden. Je kan wel de risico's beschrijven. Wat mij betreft is het grootste risico dat de brandweer niet (zo snel) meer een inzet zal doen en dus de (economische) schade groter zal zijn.

Tuurlijk voegt sprinkler zo veel toe. Alleen wij hebben als brandweer en opstellers van regelgeving te veel en te lang in de schoenen van de aanvrager gestaan én wij als brandweer hebben te veel en te lang gezegd dat wij het brandje wel even zouden blussen als de aanvrager maar voor genoeg ventilatie zou zorgen. Wat mij betreft moeten we die denkwijze zo snel mogelijk verlaten en de verantwoordelijkheid bij de aanvrager neerleggen. Wij redden toch ook geen mensen uit een verzorgingshuis maar dat moet de eigen organisatie (BHV) doen!

Citaat van: Peter71 link=msg=1316653 date=1419357598
Ik denk dat die weg nog erg lang gaat worden, en zoniet onmogelijk te noemen is. Aangezien je regelgeving niet zomaar even kunt veranderden. Want wat ga je bv doen met oudere al bestaande garages. En ik blijf erbij dat als een sprinkler in een parkeergarage zoveel zou toevoegen deze allang verplicht gesteld had moeten zijn.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #144 Gepost op: 23 december 2014, 23:32:03
Arjan Hendriksen (Interpolis): brand in parkeergarage steeds moeilijker te bedwingen

Gepubliceerd: 23 december 2014 08:42 | Laatste update: 23 december 2014 14:25

Elk jaar worden er meer parkeergarages gebouwd. Zowel onder en bij wooncomplexen als onder en bij publieke voorzieningen als winkelcentra, theaters en horeca. Door het integreren van deze gebouwfuncties, ontstaat hierdoor veelal complexe bouw die moeilijk bereikbaar is voor de brandweer.

Door de groei van het aantal parkeergarages, neemt ook de kans toe dat er in een garage brand uitbreekt. Recente ervaringen laten zien dat een dergelijke brand vaak moeilijk is te bedwingen.

Arjan Hendriksen legt uit hoe dit komt en geeft adviezen voor eigenaren en gebruikers van parkeergarages. Hendriksen is manager risicobeheersing bij Interpolis.

Praktijk haalt theorie onderuit
Bij het ontwerpen van parkeergarages werd er veelal vanuit gegaan dat er maximaal 3 of 4 auto’s tegelijk in brand kunnen staan. Bij de brand in 2010 in de Haarlemse parkeergarage De Appelaar hebben 26 auto’s in brand gestaan. Acht jaar eerder stonden bij een brand in een bovengrondse parkeergarage op Schiphol zo’n 25 tot 30 auto’s gelijktijdig in brand.

Hoe kunnen de theoretici er zo naast zitten? Het komt vooral door het toegenomen gebruik van kunststof in auto’s. Modellen van garagebranden waren gebaseerd op auto’s waarvan bumpers, spatborden en brandstoftanks nog van metaal waren.

...
...
lees verder: http://www.z24.nl/columnisten/arjan-hendriksen-interpolis-waarom-autos-sneller-branden-in-parkeergarages-524234
...
...

Wil je meer weten?
Kijk dan op de Preventiekaart Broei of stuur een e-mail naar preventiedesk@interpolis.nl.

Arjan Hendriksen is manager risicobeheersing bij Interpolis. In een reeks bijdragen laat hij bedrijven zien hoe ze doordacht kunnen omgaan met risico’s. Interpolis is partnerexpert van Z24.
Samen sterk in de hulpverlening!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #145 Gepost op: 24 december 2014, 08:20:22
Allemaal wel leuk, maar tot nog toe heeft niemand een antwoord op hoe men dit verplicht wil gaan stellen, en wat men wil met de vele garages die er al staan. Daar weet niemand wat zinnigs over te vertellen over hoe men dat wil oplossen.
Nog steeds worden er nieuwe garages gebouwd, en nog steeds hangt men daar alleen een brandmeldcentrale of droge stijgleiding of wat blusmiddelen in combinatie van ventilatie. Kan er wel constant geschreeuwd worden dat sprinkler zo belangrijk is, dat soort opmerkingen gaan geen hout meer snijden als er vervolgens niets meer gebeurd.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 24 december 2014, 19:06:09
Wat is jouw mening en wat stel jij voor?

Citaat van: Peter71 link=msg=1316776 date=1419405622
Allemaal wel leuk, maar tot nog toe heeft niemand een antwoord op hoe men dit verplicht wil gaan stellen, en wat men wil met de vele garages die er al staan. Daar weet niemand wat zinnigs over te vertellen over hoe men dat wil oplossen.
Nog steeds worden er nieuwe garages gebouwd, en nog steeds hangt men daar alleen een brandmeldcentrale of droge stijgleiding of wat blusmiddelen in combinatie van ventilatie. Kan er wel constant geschreeuwd worden dat sprinkler zo belangrijk is, dat soort opmerkingen gaan geen hout meer snijden als er vervolgens niets meer gebeurd.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #147 Gepost op: 24 december 2014, 19:15:41
Laat duidelijk zijn dat wat er nu allemaal geroepen word niets gaat doen. Verhalen dat sprinklers effectief zijn geloven we nu wel, lijkt mij tijd om spijkers met koppen te slaan. Jullie als preventisten willen toch als het even kan toch sprinklers? Dan denk ik dat er bij jullie vandaan het dringende signaal moet gaan komen, eerder gaat er niets aan die regelgeving veranderen.
En dan is er een hele lange weg te gaan, want die regelgeving is niet met 1 jaar veranderd. Ook omdat je een goed verhaal moet gaan hebben voor de reeds bestaande garages. Doe je daar niets mee heeft het weinig nut om door te gaan met dit soort zaken. Dan heb je een paar garages die sprinkler hebben, en het overgrote deel dus helemaal niet en voldoen die aan de toen gestelde eisen. De bekende druppel op de gloeiende plaat. En zolang die garages dus niet worden verbouwd kun je dus geen extra eisen gaan stellen.
Het wordt allemaal wel zo makkelijk gesteld om sprinklers in parkeergarages te gaan verplichten, men vergeet gemakshalve de dan bijkomende zaken.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #148 Gepost op: 24 december 2014, 20:55:36
Voor bestaande situaties heb je overgangsrecht etc.  Net zoals bij woningen hoef je bij veranderende bouwers niet steeds je huis te verbouwen. Het besef bij verzekeraars is een Veel belangrijkere versneller voor het vaker inzetten van sprinklers.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 25 december 2014, 21:37:04
Natuurlijk helpt dit allemaal. Ik ben namelijk met je eens dat dit een langdurig traject gaat worden. Maar alle onderzoeken, branden e.d. helpen om eigenaren van gebouwen en verzekeringen er steeds meer en meer er van te overtuigen dat dit de beste manier is om een parkeergarage brandveilig te krijgen. Ook omdat de brandweer, en dan met name de afdeling repressie, meer en meer gaat aangeven dat we de brand niet meer "ff komen blussen" maar meer een defensieve inzet gaan voeren met alle negatieve gevolgen van dien. En ik denk zelfs dat de regelgeving over een aantal jaren gaat volgen.

Ik vind het een beetje raar dat je nu zo naar "de preventisten" wijst. Alsof deze groep brandweermensen in staat zijn op de regelgeving en het brandveiligheidsbesef bij eigenaren en verzekeringen eventjes te veranderen. Dit is een groter en langduriger proces dan preventisten alleen. Wat doe jij er aan Peter?

En nogmaals heb ik het alleen nog maar over de nieuw te bouwen parkeergarages, je moet namelijk ergens beginnen. Rookmelders NEN2555 zijn ook nog maar sinds 2003 (toch?) verplicht in nieuwbouwhuizen, je moet ergens beginnen. Afgezien of de je de regelgeving al moet veranderen voor bestaande parkeergarages kan je de eigenaren en verzekeringen wel op de risico's wijzen. Wat die zijn hoef ik hier toch niet te vertellen? Maar dan kunnen ze zelf een afweging maken of ze het zo houden of toch het brandveiligheidsniveau gaan verhogen. Zeker als er bv een grote renovatie voor de deur staat. Dus niet alles verplichten maar de men wijzen op de risico's, het nieuwe werken van de afdeling risicobeheersing........

Nee ik praat niet makkelijk maar weet aardig wat er omgaat binnen (preventief) brandweer Nederland.

Citaat van: Peter71 link=msg=1316892 date=1419444941
Laat duidelijk zijn dat wat er nu allemaal geroepen word niets gaat doen. Verhalen dat sprinklers effectief zijn geloven we nu wel, lijkt mij tijd om spijkers met koppen te slaan. Jullie als preventisten willen toch als het even kan toch sprinklers? Dan denk ik dat er bij jullie vandaan het dringende signaal moet gaan komen, eerder gaat er niets aan die regelgeving veranderen.
En dan is er een hele lange weg te gaan, want die regelgeving is niet met 1 jaar veranderd. Ook omdat je een goed verhaal moet gaan hebben voor de reeds bestaande garages. Doe je daar niets mee heeft het weinig nut om door te gaan met dit soort zaken. Dan heb je een paar garages die sprinkler hebben, en het overgrote deel dus helemaal niet en voldoen die aan de toen gestelde eisen. De bekende druppel op de gloeiende plaat. En zolang die garages dus niet worden verbouwd kun je dus geen extra eisen gaan stellen.
Het wordt allemaal wel zo makkelijk gesteld om sprinklers in parkeergarages te gaan verplichten, men vergeet gemakshalve de dan bijkomende zaken.