Natuurlijk helpt dit allemaal. Ik ben namelijk met je eens dat dit een langdurig traject gaat worden. Maar alle onderzoeken, branden e.d. helpen om eigenaren van gebouwen en verzekeringen er steeds meer en meer er van te overtuigen dat dit de beste manier is om een parkeergarage brandveilig te krijgen. Ook omdat de brandweer, en dan met name de afdeling repressie, meer en meer gaat aangeven dat we de brand niet meer "ff komen blussen" maar meer een defensieve inzet gaan voeren met alle negatieve gevolgen van dien. En ik denk zelfs dat de regelgeving over een aantal jaren gaat volgen.
Ik vind het een beetje raar dat je nu zo naar "de preventisten" wijst. Alsof deze groep brandweermensen in staat zijn op de regelgeving en het brandveiligheidsbesef bij eigenaren en verzekeringen eventjes te veranderen. Dit is een groter en langduriger proces dan preventisten alleen. Wat doe jij er aan Peter?
En nogmaals heb ik het alleen nog maar over de nieuw te bouwen parkeergarages, je moet namelijk ergens beginnen. Rookmelders NEN2555 zijn ook nog maar sinds 2003 (toch?) verplicht in nieuwbouwhuizen, je moet ergens beginnen. Afgezien of de je de regelgeving al moet veranderen voor bestaande parkeergarages kan je de eigenaren en verzekeringen wel op de risico's wijzen. Wat die zijn hoef ik hier toch niet te vertellen? Maar dan kunnen ze zelf een afweging maken of ze het zo houden of toch het brandveiligheidsniveau gaan verhogen. Zeker als er bv een grote renovatie voor de deur staat. Dus niet alles verplichten maar de men wijzen op de risico's, het nieuwe werken van de afdeling risicobeheersing........
Nee ik praat niet makkelijk maar weet aardig wat er omgaat binnen (preventief) brandweer Nederland.
Laat duidelijk zijn dat wat er nu allemaal geroepen word niets gaat doen. Verhalen dat sprinklers effectief zijn geloven we nu wel, lijkt mij tijd om spijkers met koppen te slaan. Jullie als preventisten willen toch als het even kan toch sprinklers? Dan denk ik dat er bij jullie vandaan het dringende signaal moet gaan komen, eerder gaat er niets aan die regelgeving veranderen.
En dan is er een hele lange weg te gaan, want die regelgeving is niet met 1 jaar veranderd. Ook omdat je een goed verhaal moet gaan hebben voor de reeds bestaande garages. Doe je daar niets mee heeft het weinig nut om door te gaan met dit soort zaken. Dan heb je een paar garages die sprinkler hebben, en het overgrote deel dus helemaal niet en voldoen die aan de toen gestelde eisen. De bekende druppel op de gloeiende plaat. En zolang die garages dus niet worden verbouwd kun je dus geen extra eisen gaan stellen.
Het wordt allemaal wel zo makkelijk gesteld om sprinklers in parkeergarages te gaan verplichten, men vergeet gemakshalve de dan bijkomende zaken.