Rijksrederij vaartuigen en vervangingsstrategie

Auteur Topic: Rijksrederij vaartuigen en vervangingsstrategie  (gelezen 2102 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 15 augustus 2010, 17:08:35
Ik weet even niet zo gauw een betere plek voor onderstaand verhaal: > apart topicje van gemaakt

In de toekomst (vanaf 2014) zou het zo kunnen zijn dat de Kustwacht gebruik kan gaan maken van multifunctionele vaartuigen van de Rijksrederij. Het is nog wat hypothetisch, maar het volgende vond ik op internet:

Citaat
Sinds de vorming van de rijksrederij is onderzocht op welke wijze de overheidstaken op zee efficiënter kunnen worden uitgevoerd. Nu is besloten over te gaan naar de inzet van een multi-purpose schip dat de volgende taken op zee kan uitvoeren:
- Emergency towing vessel (ETV met min. 150t bollardpull)
- Zeebetonnings werkzaamheden
- Oliebestrijding op zee (met 2 veegarmen + opslag van ca 1000m3)
- Patrouille taken op zee door middel van RHIB’s
- Meettaken op zee

Dit schip, dat begin 2014 moet varen, zal de taken van enkele bestaande schepen geheel of gedeeltelijk overnemen.

Voortraject
In een voortraject wil de Rijksrederij de mogelijkheden verkennen om een dergelijk schip in te gaan zetten. Het schip zal alle taken op een adequate manier moeten kunnen uitvoeren zodat het geen schaap met vijf poten wordt.

Tevens zal in dit traject de manier van financieren en opereren moeten worden onderzocht. De diverse mogelijkheden, van timecharter tot zelf aanschaffen en bemannen moeten op alle aspecten worden vergeleken om tot een voor de overheid
optimaal in te zetten eenheid te komen.
Bron

Dit komt uit een casusbedrijving van een soort workshopdag van de Rijksrederij. Ik wil dus niet zeggen dat het er komt, maar er wordt dus wel serieus over nagedacht :)

Misschien dat we in de toekomst toch zoiets als dit mogen gaan aanschouwen? 0098



Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2011, 19:10:49
Vervangingsstrategie Rijksrederij

De Rijksrederij heeft een vervangingsstrategie opgesteld voor de vaartuigen in haar vloot, voor de periode 2010 - 2025. Het rapport daarover is hier te downloaden (+/-18Mb): http://www.rijkswaterstaat.nl/images/rapport%20Vervangingsstrategie%20%26%20-%20programma%202010%20-%202025%20_extern%20v1.0_tcm174-299154.pdf

Ook voor het vakgebied van Kustwacht / SAR / patrouille, Rijkswaterstaat (vaarwegmarkering, meten) en Handhaving staat er een aantal interessante ontwikkelingen in dit rapport. Hoofdlijn is dat er nu per 'account' (zoals Douane en diverse takken van Rijkswaterstaat) schepen in dienst zijn, waar deze in de toekomst voor meerdere accounts inzetbaar zullen zijn. Taken worden dus gecombineerd per vaartuig.

Op de pagina 19 t/m 22 worden al die taken beschreven (een beetje teveel om over te nemen).

Interessanter wordt het op pagina 23, waar als het ware de kaders voor de nieuw te vormen vloot worden geschetst. Ten eerste wordt onderscheid gemaakt tussen Zee, Kust en Binnenwater.
Vervolgens is er een tabel waarin alle taken zijn ingedeeld in 7 categorieën:
S = slepen
O = oliebestrijding
B = betonnen
P = patrouille
Mv = meten visonderzoek
Mh = meten hydrografisch
Mwk = meten waterkwaliteit

Met al deze variabelen komt de rijksrederij tot het combineren van de volgende taken (overgenomen uit het rapport):
- Patrouille taken van diverse accounts (LNV, RWS, Douane, Kustwacht) door hetzelfde type schip waar mogelijk laten uitvoeren.

- Voor de binnenwateren is gekozen voor het combineren van:
  o Hydrografisch meten en patrouilleren
  o Markeren en uitgebreid meten (waterkwaliteit etc.)
  o Visserij onderzoek op kust en binnenwateren zien als speciale uitgebreide meetfunctie

- Voor de kustwateren en op zee is de ETV functie gecombineerd met de markeerfunctie en de meetfunctie, terwijl handhavingstaken met een RHIB vanaf dezelfde eenheid kunnen worden uitgevoerd. Ook zal deze eenheid geschikt zijn voor oliebestrijding.

Dit leidt tot de volgende nieuwe type schepen, waarmee de Rijksrederij in de toekomst
haar vloot wil opbouwen, opgesplitst naar vaargebied:

Zee (en kust)
Multi-purpose ('MP' groot en midden) ten behoeve ETV, betonnen, handhaving, meetonderzoek, oliebestrijding.

Kust (en binnenwater)
Betonning+meten ('BM' groot en midden), logischerwijs ten behoeve van betonnen en meetonderzoekstaken.

Binnen (en kust)
Snelle schepen
- 70-klasse (huidige RWS70 t/m 79), Patrouille-/ meettaken
- 100 klasse, Patrouille-/ meettaken
- 130 klasse, Meet-/ patrouilletaken

Deze typen worden vervolgens nader uitgelegd (eveneens letterlijk overgenomen):

Type: groot Multi Purpose schip (MP-Groot)
Een multi-purpose ETV, die ook op zee kan betonnen (dek en kraan), meten
(moonpool/trunk) en oliebestrijden (veegarm en tanks).
Door het schip uit te rusten met een of meerdere snelle RHIB’s kunnen tevens patrouille
taken worden gedaan.
Een trekkracht (bollardpull) van minimaal 120 ton is noodzakelijk en kan geleverd
worden door een hoog geïnstalleerd vermogen dat ook een behoorlijke topsnelheid aan
het schip kan geven om te kunnen opstomen naar plaats van het incident. Opwekking
van energie en voortstuwing bieden vele mogelijkheden aan innovatieve duurzame
oplossingen. Voldoende accommodatie voorzieningen zijn aan boord.

Type: middelgroot Multi Purpose schip (MP-Midden)
Een multi-purpose schip, die dezelfde taken als de MP-Groot kan uitvoeren, maar een
kleiner schip met een bollardpull van ongeveer 60 ton, waarmee ook sleepassistentie
geleverd kan worden.
Wel groter dan de huidige B3-markeerschepen, zodat ook bij slecht weer het schip op
zee kan blijven. Kraanfaciliteit en werkdek voor markeren dus aanwezig. Tevens meet -
en RHIB-mogelijkheden inbouwen of door middel van modulaire toepassingen simpel te
installeren. Voldoende accommodatie voorzieningen zijn aan boord.
Door hun grotere diepgang is het markeren in zeegaten en grote binnenwateren
beperkt.

Type : groot Werkschip (BM-Groot)
Een multi-purpose werkschip, dat zowel voor betonnen als meten gebruikt kan worden
op de kustwateren (Wadden, Delta en IJsselmeer) en bij kalm weer op zee.
Een redelijk snel schip met een werkdek en een behoorlijke kraan voor
markeerwerkzaamheden. Modulair uit te rusten met meet en/of RHIB-faciliteit.
Beperkte accommodatie voor op zee blijven.

Type : klein Werkschip (BM-Midden)
Een schip als zijn grote zusje voor betonnen en meetonderzoeken, maar dan uitsluitend
voor de binnenwateren.
Dus duidelijk kleiner en geen overblijfaccommodatie.

Type : RR 100-serie
Een snel patrouilleschip dat ook hydrografische metingen kan uitvoeren.
Meetapparatuur vast geïnstalleerd of modulair te plaatsen (bv multi-beam over de kop).
Voor wat betreft de te gebruiken meetapparatuur, die kostbaar is, zal bij het ontwerp
bijzondere aandacht besteed dienen te worden aan de plaatsing / modulair gebruik
hiervan aan boord. Het rendabel inzetten van de dure meetapparatuur moet bij de
ingeschatte vaarprofielen worden meegenomen.
Schip is duidelijk kleiner dan de huidige 70-klasse (denk aan max. 18 m lengte) en
weinig golven veroorzakend. In te zetten voor de binnenwateren (grote rivieren en
kanalen).
Te denken valt aan aluminium of kunststof planerend schip. Specifieke eisen, zoals
bijvoorbeeld op de Wadden gelden, dienen uitgezocht te worden en kunnen leiden tot
een differentiatie in de serie.

Type : RR 130-serie
Een snel meetschip dat ook voor patrouilletaken gebruikt kan worden.
Te gebruiken voor grote rivieren. Ook voor Wadden en IJsselmeer met redelijk weer.
Meetapparatuur vast geïnstalleerd of modulair aan te vullen. Zie opmerking hierover bij
100-serie. Wellicht kan ontwerp gebaseerd worden op zelfde ‘basisschip’ als die van de
100-serie. Diepgang mag niet te groot zijn.


Wat dat allemaal betekent voor de huidige vloot en de toekomstige vloot, is in het rapport te lezen. Wordt een beetje too much om dat hier allemaal te plaatsen.

In ieder geval de ontwikkeling van een multi-purpose vaartuig groot (2x) en klein (1x) vind ik wel interessant. Dit zullen dan de voornaamste Kustwachtvaartuigen worden neem ik aan. Gevolg is wel dat met de 'efficiencyslag' (zoals altijd) de totale capaciteit terugloopt. Bij dat soort ontwikkelingen vraag ik me dan altijd af of er nog wel voldoende overblijft voor als het écht eens flink mis gaat.

(heel verhaal geworden :D)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s