Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011

Auteur Topic: Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011  (gelezen 50709 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #110 Gepost op: 11 oktober 2011, 15:31:39
Stel dat er (nog) geen politie of een andere dienst aanwezig is, dan maar de  "werkwagen"  tevens als bufferwagen gebruiken.
De 'werkwagen' kan/moet als bufferwagen neergezet worden zolang er nog geen vervangend buffervoertuig is. Deze wagen kan dan niet 'tevens' als werkwagen dienen. Het is of/of in dit geval.

We draven ver door met het theorethisch uitkauwen van IM, misschien zelfs haast tot vervelends toe. Maar ik vind het wel een boeiend en belangrijk onderwerp. Met voor vele situaties ook meerdere oplossingen, en met in het achterhoofd; 100% veiligheid (voor hulpdiensten én passanten) is ook met IM niet altijd te realiseren.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #111 Gepost op: 11 oktober 2011, 15:37:20
100% veiligheid (voor hulpdiensten én passanten) is ook met IM niet altijd te realiseren.
Eens. Maar het aanhangwagentje is goed voor zeker +5%  ;D
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #112 Gepost op: 11 oktober 2011, 15:57:39
Eens. Maar het aanhangwagentje is goed voor zeker +5%  ;D
0098

Okee, doorgaand op dit aanhangertje;

Hoe lang ben je bezig om een aanhanger af te koppelen en stabiel te zetten, te installeren en je uit de voeten te maken?

Naar mijn inschatting gebeurde het ongeval waar dit topic door gestart is voordat IM goed en wel in werking was. De eerste fase van IM is dus niet alleen het belangrijkst (je moet het in één keer goed doen) het is ook nog de gevaarlijkste fase. Hoe langer je daar mee bezig bent, hoe linker je het voor jezelf maakt. Zeker met lichtere voertuigen als aanhangers. Die kun je ook niet echt fend-off zetten.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #113 Gepost op: 11 oktober 2011, 16:25:25
(...)
Hoe lang ben je bezig om een aanhanger af te koppelen en stabiel te zetten, te installeren en je uit de voeten te maken?
(...)
Als een aannemer een pijlwagen gaat plaatsen op een voor werkzaamheden af te zetten rijstrook, dan gebeurt dat onder dekking van de botsabsorber. Juist omdat je buiten je werkvoertuig moet zijn om de aanhanger af te koppelen en te stabiliseren, en in sommige gevallen ook nog moet opklappen. Daar heb je even de tijd en aandacht voor nodig. De botser zorgt ervoor dat je dit inderdaad veilig kunt doen.

De regel voor de eerste veiligheidsmaatregelen is dan ook niet voor niets "voertuig opstellen [in fend-off of rechtstand] en direct door iedereen verlaten". Geen gedoe met afkoppelen, stabiliseren, opklappen, nee, parkeren en wegwezen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #114 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:20:56
Alle 6 pagina's door gelezen te hebben. Wellicht een klusje voor onze Onderzoeksraad voor de Veiligheid?
Ik citeer:
De Onderzoeksraad Voor Veiligheid doet onafhankelijk onderzoek naar oorzaken of vermoedelijke oorzaken van ‘voorvallen’ en categorieën voorvallen. Onder een voorval wordt niet alleen rampen en ongevallen verstaan, maar ook incidenten: ‘voorvallen die een ongelukkige afloop hadden kunnen hebben’. De Onderzoeksraad is een bij Rijkswet ingesteld zelfstandig bestuursorgaan en de Raad is bevoegd voorvallen te onderzoeken op alle denkbare terreinen. De Raad brengt de leerpunten uit het onderzoek in kaart, doet aanbevelingen voor verbetering van de veiligheid aan verantwoordelijke partijen zoals overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en houdt de opvolging van aanbevelingen bij. In de praktijk is de Raad nu actief binnen de volgende sectoren: luchtvaart, scheepvaart, railverkeer, wegverkeer, defensie, gezondheid van mens en dier, industrie, buisleidingen en netwerken, bouw en dienstverlening, water en crisisbeheersing & hulpverlening.
Bron (http://www.onderzoeksraad.nl).

Vind het wel interessant om de meningen te lezen vanuit de verschillende disciplines  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #115 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:46:52
Alle 6 pagina's door gelezen te hebben. Wellicht een klusje voor onze Onderzoeksraad voor de Veiligheid?

Iedereen ziet zo wel wat er mis is gegaan en kan gaan. Daar hoeven we geen onderzoeksraad voor te mobiliseren, lijkt me.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #116 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:55:51
Als een aannemer een pijlwagen gaat plaatsen op een voor werkzaamheden af te zetten rijstrook, dan gebeurt dat onder dekking van de botsabsorber. [...]
OK, dat maakt de zaak wat bewerkelijker, bedankt voor de uitleg.

Overigens heb ik dat in D anders zien doen - ik meen dat met de modernere pijlwagens het opklappen en inschakelen automatisch, op afstand kan. Ook indien met de hand, zoals met de eenvoudigere wagentjes: als je dit vooraf even op de vluchtstrook doet en dan pas met ingeschakelde pijl naar de bufferpositie toerijdt hoef je de aanhanger daar alleen maar af te koppelen en te stabiliseren (met klempootjes, geen gezwengel) en klaar is Kees. Hoeft maar 20-30sec te duren (maar dit is misschien al te veel?).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #117 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:57:17
Het gaat er niet om wat we zien wat er mis is gegaan, maar al lezende blijkt dat er een en ander aan richtlijnen zijn welke voor zover ik kan beoordelen in de praktijk niet geheel blijken te werken. Deze knelpunten levert dus voer voor wellicht een uitzichtloze discussie en wellicht later onvrede tussen de verschillende disciplines bij het IM.
Ik zal mij als hulpverlener niet fijn voelen als ik mij aan regeltjes en richtlijnen moet houden, welke niet goed uitvoerbaar zijn. Laat dit toetsen door de onderzoeksraad zou ik zeggen. Baat het niet dan schaadt het ook niet.  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #118 Gepost op: 11 oktober 2011, 21:06:38
Ja, de IM richtlijnen werken wel, maar soms moet je roeien met de riemen die je op dat moment hebt, maar daarbij wel je eigen veiligheid, dat van je collega's, evt. slachtoffers en van medeweggebruikers zoveel mogelijk waarborgen. Maar, zo eens in de zoveel tijd regels en richtlijnen weer eens tegen het licht houden, kan inderdaad geen kwaad.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #119 Gepost op: 12 oktober 2011, 02:31:30
De gehele melding nog eens rustig nagekeken als mede de reacties tot nu toe.

En ik kom tot de volgende conclusie.
Melding is A59 L Hmp 109,5 is als locatie opgegeven.
De politiebus staat t.h.v. na wat rekenwerk Hmp 109,550 dat is dus 50 meter voor plaats incident.
Even van het maximale uitgaande is het een 120 km/u weg dus had de politie moeten staan bij Hmp 109,6 en nog beter was
geweest nog iets naar achteren bij Hmp 109,650. Die ,650 staat niet op de borden maar is halverwege tussen 109,7 en 109,6 in.
Dit is op de foto van maps.google die ik erbij plaats 50 meter naar voren toe want de foto is bij Hmp 109,7 namelijk.

Kortom de politiewagen stond maar 50 meter voor het incident terwijl 120 meter had gemoeten in dit geval.
Maar omdat de weg iets wat naar beneden loopt met een licht naar links afbuigende weg had men beter bij Hmp 109,7 kunnen
gaan staan en ja daar vergroot je de afstand 100 meter mee maar dat is om het gezichtsveld te vergroten.

Vervolgens pak je de verkeerskegels en roadflares zodat je na elke kegel een flare neer kan leggen hierdoor kan je de kegel
afstand vergroten en ga je kegelen en omdat je een wat grote afstand hebt genomen verzoek je de bedrijfswagen die
met amber op de vlughtstrook staat ook in het IM vak plaats te nemen zodat als je kegels op zijn het verkeer niet gelijk
weer terug naar rechts komt.
En als hij kegels heeft ga je met zijn kegels verder met het uitlopen daarvan.
Hierdoor weet je zeker dat je een ruime afzetting hebt tot minimaal aan het plaats incident.

Normaal plaats je de kegels met 20 meter tussenruimte maar als je roadflare's kan gebruiken kan de afstand optrekken naar
30 meter tussenruimte denk ik en hierdoor kan je met weinig kegels meer afzetten.

Omdat een heldere foto niet lukte om te plaatsen hieronder de kort link zodat je de locatie A 59 L Hmp 109,7 kan zien.
Het einde van de geleiderail is Hmp 109,6 en daarna komt Hmp 109,5 plaats incident.

http://g.co/maps/u6cpm
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen