Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011

Auteur Topic: Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011  (gelezen 50852 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #130 Gepost op: 7 november 2011, 14:04:03
0098

Okee, doorgaand op dit aanhangertje;

Hoe lang ben je bezig om een aanhanger af te koppelen en stabiel te zetten, te installeren en je uit de voeten te maken?

Naar mijn inschatting gebeurde het ongeval waar dit topic door gestart is voordat IM goed en wel in werking was. De eerste fase van IM is dus niet alleen het belangrijkst (je moet het in één keer goed doen) het is ook nog de gevaarlijkste fase. Hoe langer je daar mee bezig bent, hoe linker je het voor jezelf maakt. Zeker met lichtere voertuigen als aanhangers. Die kun je ook niet echt fend-off zetten.

Voor zo'n aanhangertje liggen vaak een paar van die soort drempeltjes. Waarom hebben brandweer of politie die niet bij zich? Scheelt waarschijnlijk ook een hoop ongevallen. Eerst buffervoertuig neerzetten en dan gooi je die dremp[els op de weg zo'n 40 meter voor het buffervoertuig of afzetting. Dan maak je al een goeie veilige situatie 40 meter voor het buffervoertuig.

Neemt niet weg dat je alsnog je werkvoertuig niet kunt gebruiken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #131 Gepost op: 7 november 2011, 14:18:42
@Luke:
Die "drempels" heten Andreasstrips (bij 3 losse strips) of een Andreasmat (indien het één geheel is), en deze worden onder dekking van de botsabsorber gelegd. Als je deze strips of mat voor je buffervoertuig wilt leggen heb je geen dekking van een botsabsorber. Ofwel: niet veilig, want aan de verkeerskant van je buffervoertuig.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #132 Gepost op: 7 november 2011, 14:31:53
Idee voor gewijzigde toepassing Andreasstrips - voertuig bijtijds stilzetten, strips leggen voor het voertuig, over strips rijden tot fend off positie, klaar. Veiliger dan andere toepassing.  998765


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #133 Gepost op: 7 november 2011, 14:34:15
@Katana:
Je bent wel ernstig de sjaak als je net met je rug naar het verkeer de Andreasstrips uit je kofferbak staat te laden en de bellende mevrouw uit het filmpje zit op jouw strook!  98uiye

Het werken in het verkeer met name op autosnelwegen wordt ernstig onderschat.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #134 Gepost op: 7 november 2011, 14:34:36
Uit het filmpje kan ik halen dat er dus geen enkele schuld ligt bij de hulpverleners.
- Mevrouw belt.
- Er stond een TS op een, in dit geval tè, grote afstand.


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #135 Gepost op: 7 november 2011, 14:38:16
@Katana:
Je bent wel ernstig de sjaak als je net met je rug naar het verkeer de Andreasstrips uit je kofferbak staat te laden en de bellende mevrouw uit het filmpje zit op jouw strook!  98uiye

Het werken in het verkeer met name op autosnelwegen wordt ernstig onderschat.
Ga je er dan vanuit dat er solo word gereden?
Als je met twee bent kan de ander het verkeer in de gaten houden.  98uiye


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #136 Gepost op: 7 november 2011, 17:02:12
Ga je er dan vanuit dat er solo word gereden?
Als je met twee bent kan de ander het verkeer in de gaten houden.  98uiye
In theorie, inderdaad. In bovenstaand voorbeeld met een bellende mevrouw die opeens naar rechts komt heb je dan nog een maar een fractie tijd om na de waarschuwing alles te laten vallen en te vluchten; en bovendien heb je geen idee waar je naar toe moet vluchten want je ziet het gevaar niet zelf aankomen. En na een succesvolle drop van de strips weer vrolijk instappen en een stukje doorrijden? Nee, ik zou me daar absoluut niet prettig bij voelen. Parkeren in fend-off, kegels mee en wegwezen.

Ik probeer de halve middag al een filmpje te vinden van twee wegwerkers die (toen het nog mocht) voor een actiewagen een paar strips willen plaatsen, en aan de kant moeten springen voor een idioot die niet in de gaten heeft dat deze twee mannen op de weg staan. Helaas kan ik dat filmpje nog niet vinden. Ik denk dat het in blik op de weg heeft gezeten of zo.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #137 Gepost op: 7 november 2011, 17:54:18
Dan zie ik nog maar één oplossing - moter achterin, kofferbak voorin & midi-botsabsorber voor alle HV-voertuigen.  O0


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #138 Gepost op: 7 november 2011, 18:56:44
Dan zie ik nog maar één oplossing - moter achterin, kofferbak voorin & midi-botsabsorber voor alle HV-voertuigen.  O0

Is alleen weer erg jammer dat die doos uit het filmpje in de zijkant schuift!!  :D ::)
1:87 modelletjes:  


dennis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #139 Gepost op: 9 november 2011, 00:08:08
Heb net de hele discussie gelezen en het valt me erg in het bijzonder op dat mensen graag een oorzaak zoeken en daarbij meestal ook nog naar elkaar gaan wijzen. "elkaar" als in concurrerende hulpdienst. Vind dit echt een misplaatst iets.

In de paar jaar dat ik bij de brandweer zit heb ik ook dingen bij andere diensten gezien die bij ons niet kunnen. Zij hebben bij mij ongetwijfeld ook foute dingen gezien. In de gevallen waarin het mogelijk was heb ik dit ook gepoogd uit te leggen, wat ook meerdere keren mijn kant uit is gedaan. Als ik een belangrijkste les ooit heb geleerd is dat we van elkaar leren, en dat elke dag opnieuw.

Ook het forum is hiervoor opgezet voorzover ik het doel van dit forum kan begrijpen. Zo gebruik ik het iig al een aantal jaar, wat niet te zien is in het aantal reactie's, maar dus wel zo is. Het is voor mij dus echt een doorn in het oog dat enkelen op dit forum elkaar af willen troeven en schulden willen verleggen. Zoek een oorzaak of noem een oplossing.

Om weer even terug on-topic te komen:
Elke inzet op de snelweg heb ik deze situatie meegemaakt. Niet met deze afloop, niet in deze setting. Wel kijk je bij iedere inzet: Wat doen zij, wat doen wij.

In deze casus een bijzonder stukje: De politie is een tijdje ter plaatse, en heeft het voertuig recht neergezet om weinig verkeershinder te veroorzaken. Dit kun je hen niet kwalijk nemen. Gezien het ontwikkelingsstadium van de brand, is de politie ter plaatse gekomen bij een rokende motorkap. Als ik een euro krijg voor iedere keer dat ik een hulpverlener te dichtbij en zonder fend-off op een vergelijkbare situatie staat, hoef ik op mijn vrije dag nooit meer bij te klussen O0

De ter plaatse zijnde agenten nemen ook een goed standpunt in op het IM. Die zegt tenslotte weinig over een niet belaste rijstrook afsluiten, wat wij als brandweer wel liever doen. Je voertuig past maar net op de vluchtstrook, waardoor je door de berm moet ploegen, waar je dan weer moe van wordt.... Zonder gein, je wil als pompbediener het voertuig niet in de rook hebben. En als 'ie schuin staat, sta je net iets veiliger. Het IM schrijft hier niets in voor. Daarom is het erg jammer dat het IM al meerdere keren is ingevoerd. Ze proberen het keer op keer, en komen tot halverwege. Daardoor gaan hulpverleners weer zelf inspelen op dit feit, door bv. blauw aan te laten, voertuigen anders te positioneren enz.

Mijn persoonlijke conclusie is dat niemand hier heeft gefaald, op het incidentmanagement na. Ik zeg, gewoon weer lekker terug naar de oude tijd. "even een file'tje maken". Wie dat doet, en wie er daardoor niets meer te doen heeft, zal mij een rotzorg zijn. Ik slaap er niet minder om, maar kom wel terug in de kazerne 098uo