Heb net de hele discussie gelezen en het valt me erg in het bijzonder op dat mensen graag een oorzaak zoeken en daarbij meestal ook nog naar elkaar gaan wijzen. "elkaar" als in concurrerende hulpdienst. Vind dit echt een misplaatst iets.
In de paar jaar dat ik bij de brandweer zit heb ik ook dingen bij andere diensten gezien die bij ons niet kunnen. Zij hebben bij mij ongetwijfeld ook foute dingen gezien. In de gevallen waarin het mogelijk was heb ik dit ook gepoogd uit te leggen, wat ook meerdere keren mijn kant uit is gedaan. Als ik een belangrijkste les ooit heb geleerd is dat we van elkaar leren, en dat elke dag opnieuw.
Ook het forum is hiervoor opgezet voorzover ik het doel van dit forum kan begrijpen. Zo gebruik ik het iig al een aantal jaar, wat niet te zien is in het aantal reactie's, maar dus wel zo is. Het is voor mij dus echt een doorn in het oog dat enkelen op dit forum elkaar af willen troeven en schulden willen verleggen. Zoek een oorzaak of noem een oplossing.
Om weer even terug on-topic te komen:
Elke inzet op de snelweg heb ik deze situatie meegemaakt. Niet met deze afloop, niet in deze setting. Wel kijk je bij iedere inzet: Wat doen zij, wat doen wij.
In deze casus een bijzonder stukje: De politie is een tijdje ter plaatse, en heeft het voertuig recht neergezet om weinig verkeershinder te veroorzaken. Dit kun je hen niet kwalijk nemen. Gezien het ontwikkelingsstadium van de brand, is de politie ter plaatse gekomen bij een rokende motorkap. Als ik een euro krijg voor iedere keer dat ik een hulpverlener te dichtbij en zonder fend-off op een vergelijkbare situatie staat, hoef ik op mijn vrije dag nooit meer bij te klussen
De ter plaatse zijnde agenten nemen ook een goed standpunt in op het IM. Die zegt tenslotte weinig over een niet belaste rijstrook afsluiten, wat wij als brandweer wel liever doen. Je voertuig past maar net op de vluchtstrook, waardoor je door de berm moet ploegen, waar je dan weer moe van wordt.... Zonder gein, je wil als pompbediener het voertuig niet in de rook hebben. En als 'ie schuin staat, sta je net iets veiliger. Het IM schrijft hier niets in voor. Daarom is het erg jammer dat het IM al meerdere keren is ingevoerd. Ze proberen het keer op keer, en komen tot halverwege. Daardoor gaan hulpverleners weer zelf inspelen op dit feit, door bv. blauw aan te laten, voertuigen anders te positioneren enz.
Mijn persoonlijke conclusie is dat niemand hier heeft gefaald, op het incidentmanagement na. Ik zeg, gewoon weer lekker terug naar de oude tijd. "even een file'tje maken". Wie dat doet, en wie er daardoor niets meer te doen heeft, zal mij een rotzorg zijn. Ik slaap er niet minder om, maar kom wel terug in de kazerne