Biertje? Even langs de pomp! Net als vroeger..

Auteur Topic: Biertje? Even langs de pomp! Net als vroeger..  (gelezen 7883 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #20 Gepost op: 18 juli 2013, 14:30:15
1 Europa! is het niet fantastisch?  O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #21 Gepost op: 18 juli 2013, 16:46:34
Ik ken ergens in NL een truckersrestaurant met een pomp+shop eraan vast waar in het shopgedeelte ook gewoon blikken bier in de koeling staan. Noem de naam maar niet omdat ik m'n twijfels heb of dat nou mag of niet. Of mag dat dan daar weer wel omdat het 'onderdeel' is van een restaurant? Het eetgedeelte is wel afgescheiden van de shop. Grijs gebied?

Wat vinden jullie van bier bij een tankstation? Lees hier maar weinig meningen, vind het toch wel een interessante discussie.  :P Weet nog goed dat ik jaaren terug voor het eerst bij die grote pomp langs de E313 net na Antwerpen ( richting Lummen ) binnen liep. Heeele koelingen vol met alle soorten bier die je maar kunt bedenken haha nog meer dan bij de plaatselijke Albert Heijn hier.  :o Vond het toch maar apart, als NL'er zijnde. Vind dat dan ook wel weer een beetje overdreven, maar tegen een beperkt aanbod van bier in een tankstation heb ik in principe geen bezwaar  O0


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #22 Gepost op: 18 juli 2013, 17:05:09
Citaat van: FP924 link=msg=1184324 date=1374158794
maar tegen een beperkt aanbod van bier in een tankstation heb ik in principe geen bezwaar  O0

Wat is in jouw ogen een beperkt aanbod? Het aantal soorten bier, het aantal flessen wat je kunt kopen of de promillage in het te kopen bier?

Ik ben juist geen voorstander van verkoop van alcohol bij de pomp. De bestuurder blijft uiteraard zelf verantwoordelijk voor het "nuchter" te besturen van zijn voertuig. Alleen door de verkoop van alcohol worden de mensen die onderweg zijn toch iets meer in de verleiding gebracht om alcohol te nuttigen onderweg ipv de eindbestemming.

Officiele cijfers heb ik hier niet van, want ik doe dit op mijn eigen ervaring en waarneming. Vanuit mijn werk heb ik zeer regelmatig contact met bestuurders uit alle delen van de wereld. Juist uit de landen (bijv. Duitsland/België) waar alcohol aan de pomp verkocht wordt, zie ik vaak bij de automobilisten uit die landen geopende blikken/flessen bier in hun auto. En dan bedoel ik niet alleen de overige inzittenden die drinken, maar ook al vele bestuurders achter stuur gehaald die geopende flessen bier hadden in hun bekerhouder.

Bijna iedereen weet dat alcohol en verkeer niet goed samen gaan, maar voor sommige groepen bestuurders is de verleiding toch te groot om van de alcohol af te blijven wat ze kunnen kopen in de tankstations. Dus juist met dit verbod kun je voorkomen dat mensen in de verleiding worden gebracht om alcohol te kopen.

Normaal ben ik er niet van dat de goede moeten lijden onder de slechte. Maar ik denk dat niemand erbij is gebaat om alcohol te kunnen kopen bij een tankstation, zowel de goede als de slechte bestuurder niet. Alcohol hoort gewoon niet thuis in het verkeer...


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #23 Gepost op: 18 juli 2013, 19:01:20
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1184338 date=1374159909
Wat is in jouw ogen een beperkt aanbod? Het aantal soorten bier, het aantal flessen wat je kunt kopen of de promillage in het te kopen bier?

Ik ben juist geen voorstander van verkoop van alcohol bij de pomp. De bestuurder blijft uiteraard zelf verantwoordelijk voor het "nuchter" te besturen van zijn voertuig. Alleen door de verkoop van alcohol worden de mensen die onderweg zijn toch iets meer in de verleiding gebracht om alcohol te nuttigen onderweg ipv de eindbestemming.

Officiele cijfers heb ik hier niet van, want ik doe dit op mijn eigen ervaring en waarneming. Vanuit mijn werk heb ik zeer regelmatig contact met bestuurders uit alle delen van de wereld. Juist uit de landen (bijv. Duitsland/België) waar alcohol aan de pomp verkocht wordt, zie ik vaak bij de automobilisten uit die landen geopende blikken/flessen bier in hun auto. En dan bedoel ik niet alleen de overige inzittenden die drinken, maar ook al vele bestuurders achter stuur gehaald die geopende flessen bier hadden in hun bekerhouder.

Bijna iedereen weet dat alcohol en verkeer niet goed samen gaan, maar voor sommige groepen bestuurders is de verleiding toch te groot om van de alcohol af te blijven wat ze kunnen kopen in de tankstations. Dus juist met dit verbod kun je voorkomen dat mensen in de verleiding worden gebracht om alcohol te kopen.

Normaal ben ik er niet van dat de goede moeten lijden onder de slechte. Maar ik denk dat niemand erbij is gebaat om alcohol te kunnen kopen bij een tankstation, zowel de goede als de slechte bestuurder niet. Alcohol hoort gewoon niet thuis in het verkeer...

Maar waarom mogen restaurants, die langs een autosnelweg zijn gevestigd wel alcohol verkopen, het lijkt me dan niet meer als logisch dat zij dan ook geen alcohol mogen verkopen.
En waarom zouden we dan nog alcohol verkoop in de supermarkt toestaan, aangezien de mensen die de verleiding van alcohol in het verkeer niet kunnen weerstaan, deze verleiding ook niet zullen kunnen weerstaan als zij bij een supermarkt alcohol kopen of bij een restaurant of andere eetgelegenheid zoals snackbar waar vaak ook gekoeld blik bier te koop is.
En wie zegt dat die geopende blikken bier gekocht zijn bij een benzinestation ???
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet, want in Nederland word al meer als 10 jaar geen alcohol verkocht in benzinestations dus waarschijnlijk zijn die geopende blikken alcohol die jij aantreft gekocht bij een supermarkt of cafetaria.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd ???


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #24 Gepost op: 18 juli 2013, 19:23:25
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1184371 date=1374166880
Maar waarom mogen restaurants, die langs een autosnelweg zijn gevestigd wel alcohol verkopen, het lijkt me dan niet meer als logisch dat zij dan ook geen alcohol mogen verkopen. En waarom zouden we dan nog alcohol verkoop in de supermarkt toestaan, aangezien de mensen die de verleiding van alcohol in het verkeer niet kunnen weerstaan, deze verleiding ook niet zullen kunnen weerstaan als zij bij een supermarkt alcohol kopen of bij een restaurant of andere eetgelegenheid zoals snackbar waar vaak ook gekoeld blik bier te koop is.

Nou, de hoeveelheden die mensen doorgaans drinken bij een wegrestaurant verschilt met die van het tankstation; doorgaans zijn het in België en Duitsland 0,5 liter flessen en verpakt per 4 á 6 stuks. Ik geef alleen aan dat de verleiding is voor mensen om het onbewust te kopen in een tankstation, vergelijkbaar met de snoepjes en ijsjes bij een tankstation. De meeste mensen gaan de shop binnen om de brandstof af te rekenen en komen vaak met andere artikelen extra naar buiten.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1184371 date=1374166880
En wie zegt dat die geopende blikken bier gekocht zijn bij een benzinestation ??? Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet, want in Nederland word al meer als 10 jaar geen alcohol verkocht in benzinestations dus waarschijnlijk zijn die geopende blikken alcohol die jij aantreft gekocht bij een supermarkt of cafetaria.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd ???

Nee, dat zie je zeker niet verkeerd. De reden dat ik het bij Nederlandse voertuigen bijna niet aantref is omdat juist alcohol bij de Nederlandse tankstations niet te verkrijgen is. Dat ik het wel aantref bij de Duitse en Belgische voertuigen komt dat als ik deze voertuigen controleer, ze doorgaans nog maar net vanuit Duitsland/Belgie de grens over zijn en Nederland binnenrijden.

Dus van mij mag het verbod van kracht blijven. De mensen die buiten het verkeer om lekker van een biertje willen genieten hebben doorgaans ruim de tijd om alcoholische dranken te halen bij een supermarkt. Nagenoeg geen enkele supermarkt sluit tegenwoordig om 18:00 uur en het wordt ook steeds gebruikelijker dat de supermarkt op zondag open zijn.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #25 Gepost op: 18 juli 2013, 20:45:48
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1184377 date=1374168205
Ik geef alleen aan dat de verleiding is voor mensen om het onbewust te kopen in een tankstation, vergelijkbaar met de snoepjes en ijsjes bij een tankstation. De meeste mensen gaan de shop binnen om de brandstof af te rekenen en komen vaak met andere artikelen extra naar buiten.
Daar moet ik je hoe dan ook gelijk in geven. Die shop waar ik het een paar berichten hierboven over had ging ik toen ook heen voor een pakje peuken. Na een warme en drukke vrijdagavonddienst, dan kan ik echt genieten van een heerlijk koud biertje. En omdat het er dan staat neem je er wel eentje mee, terwijl je dat niet had gedaan (en het waarschijnlijk ook niet had gemist) als het er niet stond. En als het niet in de koeling stond zou ik het ook niet kopen, dan wacht ik wel tot ik er thuis één uit de koelkast kan halen. Maar nu is dat vaste prik op vrijdagavond, een biertje halen voor onderweg. Puur en alleen omdat het zo makkelijk is.

En kan dat kwaad, mwah ik vind van niet. Ik rijd niet met teveel alcohol op ( "Vroeger" in m'n onbezonnen  tijd wel gedaan, totdat je 1 keer echt letterlijk door het oog van de naald gaat dan leer je het wel af ) en 1 blikje van 33 cl mag en kan je hebben dus waarom niet. Ja je mag het officieel niet onderweg opdrinken, maar ik zie het verschil niet met een blikje cola. Je kan het ook eerst daar op drinken en dan gaan rijden, ja what's the difference, behalve dat het dan wel mag. :P

Ik denk dus dat het aantal mensen dat een biertje drinkt onderweg ongetwijfeld zal toenemen. Maar of dat zal leiden tot meer zatlappen achter het stuur dat zal wel meevallen denk ik. Ik denk dat je dan over een andere 'groep' mensen praat, die het toch wel doen alleen nu elders vandaan halen.

Wat ik bedoelde met een beperkt aanbod is bijvoorbeeld geen halve liter blikken, alleen losse blikjes en geen sixpacks en uiteraard geen speciaalbieren of andere sterke(re) drank. Maak het desnoods lekker duur, dan is het meteen niet meer verleidelijk om veel te kopen. Maar een Eurotje meer zal mij een worst wezen voor mijn vrijdagavondbiertje, ik heb het er graag voor over  O0


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #26 Gepost op: 21 juli 2013, 00:44:18
Ik snap dat het langs de snelweg niet mag (al mogen de wegrestaurants dat dan weer wel, dat is wel een raar iets eigenlijk), maar de tankstations in dorpen vind ik wel stom. Hier sluiten de supermarkten om 20:00 uur , ik heb weleens gehad dat ik daarna nog een sixpack wilde halen omdat er een vriend op bezoek kwam, zou makkelijk zijn als dat dan bij een pomp kan, want die zijn tot 22:00 a 23:00 uur open.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 21 juli 2013, 01:11:05
In het merendeel van de grotere steden zijn er sowieso al nightshops waar men een groot aanbod bier kan verkrijgen


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #28 Gepost op: 21 juli 2013, 13:53:08
En hoe bezoeken veel mensen die nachtwinkels?
Een dorp verderop heb je een goede pizzeria waar je vaak een biertje krijgt aangeboden als je op je bestelling moet wachten. Dat mag dan ook niet meer straks??
De meeste mensen doen tegenwoordig alles met de auto dus dan kun je beter nergens meer drank verkopen.

Pure betutteling vind ik het. In dit land hoef je bijna niet meer zelf na te denken of eigen initiatief te tonen, dat bepaald men wel voor je.
Voor mij is het in dezelfde categorie als het rookverbod in de horeca en de weigerambtenaar. Als je in dit land niet in de pas loopt dan trapt men je wel weer in het gelid.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2013, 00:21:40
Citaat van: gignnl link=msg=1184814 date=1374361865
In het merendeel van de grotere steden zijn er sowieso al nightshops waar men een groot aanbod bier kan verkrijgen
Maar in de dorpen niet.. Ik moet na 20:00 uur zeker 10km rijden om nog een sixpack te halen.

Ik snap de regels opzich wel, maar nu moet ik dus 10km rijden ipv 500m, in beide gevallen drink ik het pas thuis op.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)