Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland lanceert App voor smartphones

Auteur Topic: Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland lanceert App voor smartphones  (gelezen 3455 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Meldkamer Ambulancezorg lanceert App voor smartphones

http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items/EFEAEApZAFBQAiozJL.php
Datum: Vrijdag, 21 Oktober 2011
(tekst: persbericht)

Alarmnummer, locatiegegevens, huisarts, huisartsenpost onder de knop

Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland lanceert slimme App voor smartphones

Nooit meer twijfelen over de plaats waar u bent wanneer in Noord-Nederland met spoed een ambulance nodig is. Eén druk op de ambulanceapp van uw smartphone en u ziet binnen enkele seconden tot op enkele meters nauwkeurig waar u bent. U drukt op de grote rode knop en uw telefoon belt direct 112. Het is één van de bijzondere mogelijkheden van de App die de nieuwe Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland in Drachten heeft laten ontwikkelen. Binnen de meldkamer werken de vier Noordelijke ambulancediensten uit Groningen, Friesland en Drenthe samen aan professionele en snelle ambulancezorg voor 1,7 miljoen inwoners. De App is gratis te downloaden in zowel de App-store van Apple als op de site met Android Apps, via de zoekterm ambulance. De App van de meldkamer is uniek in Nederland.

Een tweede toepassing van de App is het vinden van en telefoneren met de dichtstbijzijnde huisartsenpost voor spoedeisende huisartsenzorg buiten de gewone praktijktijden in Friesland, Groningen of Drenthe. Aan de hand van uw locatie bepaalt de App automatisch wat de dichtstbijzijnde huisartsenpost is en geeft daarvan direct het nummer. Het aanraken van de knop is vervolgens voldoende om de verbinding tot stand te brengen. In de App kan ook het nummer van de eigen huisarts worden ingegeven, zodat u daar ook nooit meer naar hoeft te zoeken.

Gebruikers van de App krijgen via enkele veel gestelde vragen inzicht in wat gevraagd wordt wanneer ze bellen met het alarmnummer 112. Verder wordt uitleg gegeven over de ambulancezorg en de meldkamer.

Achter het publieke deel van de gratis App voor Apple en Android toestellen, bevindt zich een professioneel deel, dat alleen toegankelijk is voor zorgprofessionals en dat werkt via een inlogcode.

De App biedt de meldkamer ambulancezorg de mogelijkheid om snel de nieuwste informatie, regelingen en afspraken te verspreiden onder bijvoorbeeld de huisartsen in Noord-Nederland, de verloskundigen en andere professionele zorgverleners die regelmatig contact hebben met de meldkamer en ambulancepersoneel. De App is ontwikkeld door het Heerenveense bedrijf Speak.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2011, 00:53:32
http://www.youtube.com/watch?v=mYa21lKUEOg#ws
Geüpload door rtvnoord op 21 okt 2011

GRONINGEN - Ambulancezorg Noord-Nederland heeft een app voor de smartphone laten ontwikkelen, waarmee razendsnel te zien is waar een ziekenwagen moet zijn.

Met de app kan ook direct 112 worden gebeld. De eigenaar van de smartphone kan tot op enkele meters nauwkeurig zien waar hij zich bevindt, zodat een ambulance direct naar de juiste plaats kan worden gestuurd. Met de app kan ook de dichtstbijzijnde huisartsenpost worden gevonden en gebeld. De app is gratis.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2011, 00:57:56
App voor Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland gelanceerd!

http://www.speak.nl/app-voor-meldkamer-ambulancezorg-noord-nederland-gelanceerd
Geplaatst op: 19 oktober 2011

De App van de Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland is een perfect communicatie- en informatiekanaal voor burgers en zorgprofessionals. De gratis App bevat achtergronden over 112, alle actuele telefoonnummers, toont via GPS de locatie van waar een spoedmelding wordt gedaan en geeft een goed beeld van de werkzaamheden van de Meldkamer Ambulancezorg en de ambulancediensten in Noord-Nederland.



Functionaliteit van de mobiele App
Met deze mobiele Androïd- en iPhone applicatie worden burgers en zorgprofessionals proactief geïnformeerd over wijzigingen die zijn ontstaan na het samenvoegen van de meldkamers in Noord-Nederland. Door de centralisatie veranderen alle telefoonnummers en procedures. Met deze App is de gewijzigde informatie voor iedereen tijdig, accuraat en op elk gewenst tijdstip beschikbaar. In tweede instantie wil de Meldkamer de burgers breed informeren over wie ze zijn en hoe ze werken. Tot slot wil ze middels de App een educatieve invulling geven aan het werk dat zij doen.
De informatie wordt voor zowel burgers als zorgprofessionals integraal aangeboden. Er is echter een duidelijke scheiding tussen vertrouwelijke en publieke gegevens.



Burgers
De publieke informatie is zonder autorisatie toegankelijk. De App bevat informatie over:
- Spoed 112, waar bevind ik me (u ziet een plattegrond met de straat of dichtstbijzijnde straat);
- Geen spoed, bel mijn eigen huisarts of toon de dichtstbijzijnde huisarts of huisartsenpost (met het bijbehorende telefoonnummer);
- Informatie over wanneer u 112 mag bellen en welke informatie zij van u willen weten;
- Veel gestelde vragen;
- Algemene informatie over wat de Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland doet en met wie ze samenwerken.



Zorgprofessionals
De vertrouwelijke informatie voor zorgprofessionals is beschikbaar na een eenmalige registratie. De professionele doelgroepen zijn onderverdeeld in huisartsen, verloskundigen, psychiaters en overige. Zij krijgen een unieke inlogcode waarmee zij zich eenmalig kunnen aanmelden binnen de App. Hierna hebben zij toegang tot de informatie die speciaal voor hen is bedoeld.

Na de registratie ziet de zorgprofessional alle relevante informatie over:
- Spoed en geen-spoedprocedures. Bij spoed ziet hij waar hij zich bevindt, bij geen spoed ziet hij de telefoonnummers en procedures;
- Informatie die de meldkamer wil weten als hij belt;
- Veel gestelde vragen;
- Algemene informatie over de Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland, met wie ze samenwerken en welke procedures er worden gehanteerd.

Link Appstore

Link Androïd
Samen sterk in de hulpverlening!


Laurens1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2011, 08:38:21
Nu Oost Nederland nog! ;)


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2011, 11:00:21
Effe iets heel anders....

In het filmpje is erg goed te zien wat de fysieke belasting voor een ambulancechauffeur is, als de brancard de ambulance in geschoven is. De bewegingen die de medewerker moet maken kunnen nooit goed zijn voor je lijf.

Mooie app. overigens.


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:22:50
Effe iets heel anders....

In het filmpje is erg goed te zien wat de fysieke belasting voor een ambulancechauffeur is, als de brancard de ambulance in geschoven is. De bewegingen die de medewerker moet maken kunnen nooit goed zijn voor je lijf.

Mooie app. overigens.
Als je goed kijkt kun je zien dat deze ch een verkeerde techniek gebruikt. Hij hoeft pas te tillen als de achterpoten tegen de rijplaat aan komen. In dit geval tilt hij de brancard, net als de Ferno, over de gehele lengte en dat is inderdaad niet best voor je gestel.

En nu weer ontopic!


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2011, 20:08:07
gerelateerde vraag, ik vraag me af hoe mij locatie op de IPAD op WiFi Bepaald wordt.
Het pin-point me helemaal goed, GPS snap ik. Maar op IP?  Ben toch dan benieuwd hoe dat gedaan wordt.

Heb de App op me IPAD geinstalleerd... ben benieuwd.
Al kan ik daar niet mee bellen lol.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 15 december 2011, 18:12:30
een vergelijkbaar initiatief:

Rotterdamse student bedenkt ‘HELP! App’
13-12-2011  |  23:45   door Michel Feenstra

Er is sinds dinsdagavond een nieuwe gratis telefoondienst beschikbaar om hulp in te schakelen in geval van nood.
Met de zogeheten ‘HELP! App’ kun je met één druk op de knop 112 bellen en tegelijkertijd omstanders in de buurt
oproepen om te komen helpen.


De applicatie is bedacht door student Bart Blok van de Hogeschool van Rotterdam naar aanleiding van het verhaal van Jacqueline de Jong van Stichting Meld Geweld.
De Jong werd op een vrijdagavond met haar man in elkaar geslagen terwijl mensen gewoon voorbij liepen.
Blok schrok van het feit dat mensen blijkbaar niet uit zichzelf helpen en bedacht daarom samen met twee medestudenten de ‘HELP! App’. Hierdoor wordt men via de mobiele telefoon persoonlijk gevraagd om te helpen als vlakbij iemand
in een noodsituatie verkeert. Dat kan verschillen van een hartaanval tot verdrinking of mishandeling.
Ook omstanders kunnen de applicatie indrukken om hulp in te roepen.

Wedstrijd
Bart Blok zond het idee in voor een wedstrijd voor duurzame applicaties en won uiteindelijk de ontwikkeling
van het idee door Vodafone Netherlands Foundation en de stichting Enviu.

330.000 EHBO-ers
Het Oranje Kruis roept in de uitzending van EenVandaag alle 330.000 EHBO-ers op om de nieuwe telefoondienst per direct te gebruiken.
Ook andere organisaties zoals de Hartstichting en het Rode Kruis hebben aangegeven de applicatie te omarmen.
Zij geven aan dat het een belangrijke manier is om bij een hartstilstand waarbij de eerste zes minuten van levensbelang zijn,
zo snel mogelijk te kunnen helpen. De applicatie zorgt op die manier voor snelle hulpverlening voordat er een ambulance is.

De applicatie is gratis te downloaden op www.helpapp.nl tevens is er een voorbeeld flimpje te zien.

BRON: http://www.rijnmond.nl/nieuws/13-12-2011/rotterdamse-student-bedenkt-%E2%80%98help-app%E2%80%99

De App is er op dit moment alleen nog voor Iphone en de Android markt.
Ik heb al gevraagd of en wanneer er een BlackBerry versie komt en wacht op antwoord daarvan.

Samen sterk in de hulpverlening!