Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011

Auteur Topic: Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011  (gelezen 94853 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #120 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:54:47
Persoonlijk vind ik, dat de politie een file wel mag creeren om de meute langzamer te laten rijden, (bijvoorbeeld van 120 naar 70, maar dat dan bijvoorbeeld 1 baan afgekruist zou moeten worden, waar dan bijvoorbeeld een botsabsorber neergezet wordt.... Laat die gasten zichzelf maar ......"helpen".... ipv een onschuldig "slacht-offer".  ps iemand maakte eerder in het topic de opmerking dat je het woord slachtoffer eens langzaam moet uitspreken, in dit geval is het wel erg triest... (offer)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #121 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:57:20
dit zag ik vandaag op 1 vandaag....

http://www.nederland1.nl/gemist/31409

geen aandacht bij rijopleiding politie voor achtervolgingen..  heb daar met verbijstering naar gekeken. Er wordt amper op geoefend dus ook geen protocollen.
op afstand blijven volgen....dat is een passive manier.
Ik begrijp eigenlijk uit dit verhaal dat er gewacht wordt totdat de 'verdachte' een fout maakt..

ik vraag me eerder af waar dan de grens is, burgers inzetten om iemand te pakken...  bedoel... waarom dan niet paar poltie voertuigen voor betreffende auto laten rijden.
De 'box' methode zoals in engeland gedaan wordt geeft dan veel minder kans op slachtoffers.
Wel meer schade aan politie auto maar daarin moet ik dan eerlijk zijn, liever een politie auto dan een auto van iemand die er niks mee te maken heeft.


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #122 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:57:46
Even een vraag over het fenomeen 'file creëren': Creëert men hierbij een echt stil staande file, of langzaam rijdend verkeer?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #123 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:58:54
Ongevallen aan het eind van een file worden juist vaak veroorzaakt door lui die ingekakt zijn en op de automatische piloot rechtuit gaan. Als je het mij vraagt een totaal ander kaliber dan vluchtende verdachten waarbij het adrenaline door hun lichaam giert.

En stijf van de adrenaline keken zij in hun spiegels en zagen de plotselinge file te laat...

Mischien had die gast geen rijbewijs, schijnt ook vaak een reden te zijn om niet te stoppen....

Komop zeg, dat vind ik een waardeloos argument.

Maar als onze maatschapij deze aktie goedkeurd zal de politiek de politie geen extra tools geven om hun werk op een andere (wellicht betere) manier te kunnen doen.
Als onze maatschapij dit soort akties niet accepteerd, zal de politiek wel moeten.    HOOP IK!!!
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #124 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:04:00
Even een vraag over het fenomeen 'file creëren': Creëert men hierbij een echt stil staande file, of langzaam rijdend verkeer?

Wat ik heb vernomen is dat de politie rode kruizen boven de weg laat zetten. Stilstaande file dus...
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #125 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:17:56
Dit is achter af praten
...en dát, met uw welnemen, is een dooddoener van jewelste. Waar gaat het naar toe als we van dingen die in eerste instantie OK leken en later ernstig mis gegaan zijn niet zouden kunnen of mogen leren? En dan gaat het dus niet over afbrekende kritiek, maar opbouwende.

Over de zaak zelf, voor zover het tot nu toe bekende plaatje daarover uitsluitsel geeft: men zou de conclusie kunnen trekken dat het creeren van een file voor een gebleken aggressieve verdachte die stoptekens negeert en politiewagens ramt misschien niet helemaal de juiste methode is. Het is mij persoonlijk ook duidelijk dat je dit soort extreme verdachten niet zomaar kan laten ontsnappen. Dus moet er, als direct gevolg, ernstig gekeken worden naar alternatieve methoden om zulke verdachten te stoppen. Ik knoop er tenminste déze les aan vast - en ik hoop nog anderen met mij...

Alternatieven uit het buitenland: box-methode, PIT-manoeuvre (USA) of andere klemrijmanieren, gericht schieten. In een druk land als Nederland niet makkelijk in te zetten, vermoedelijk. Technologie: EM-Pulskanon (maar moelijk te richten en je neemt snel onschuldige wagens mee). Ik ben geen expert, maar die die zich zo noemen zouden van mij best wat overheidsgeld aan een wetenschappelijk, juridisch enz. onderbouwd onderzoek mogen besteden.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #126 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:34:06
Als de schuldige zo gevaarllijk rijgedrag hadden,( o.a politie auto´s rammen) vind ik het gebruik van onschuldige burgers als blokkade een verkeerde methode. Omdat de politie geen adequate middelen heeft maakt ze gebruik van personen auto's met inzittenden met het risisco dat daar gewonden kunnen vallen. Je gaat als agent toch ook geen burgers gebruiken als dekking bij een schietpartij, of schoolkinderen laten oversteken om een hardrijdende scooter tegen te houden........
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #127 Gepost op: 24 oktober 2011, 23:58:32
''ANWB is razend'', hoor ik zojuist op de vooraankondiging van RTL4 Nieuws, nu om 19.30u. Maar, behalve dat ze een aardige vinger in de pap hebben voor wat betreft mobiliteit van Nederland, zie ik de link niet 123 met een ongeval als deze?
Harde kritiek op politie om opzettelijke file 24-10-2011
Gepubliceerd op 24 okt 2011 door RTLNieuws


Harde kritiek op de politie, na een bijzonder ongelukkige actie zaterdag om criminelen te pakken. De politie creéerde een kunstmatige file op de snelweg, de voortvluchtige auto knalde daar bovenop, een 35-jarige onschuldige automobilist kwam daarbij om het leven.
Samen sterk in de hulpverlening!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #128 Gepost op: 25 oktober 2011, 06:59:02
Wat ik heb vernomen is dat de politie rode kruizen boven de weg laat zetten. Stilstaande file dus...

Wat ik heb vernomen is dat jij dit onjuist vernomen hebt.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #129 Gepost op: 25 oktober 2011, 07:12:36
Wat eigenlijk wel bijzonder is...... Als er een achtervolging plaats vind en men beland in een natuurlijke file dan was hier niets aan de hand geweest. Ook dat gebeurd wel eens, maar omdat de politie nu die file heeft gecreëerd is het blijkbaar heel anders.

Het creëren van een file kan in sommige gevallen een hele goede oplossing zijn. Als je als onwetende bestuurder met 180 voorbij wordt geracet door een vluchtende malloot dan loop je volgens mij net zo veel risico. (misschien nog wel meer....)

Feit is en blijft dat welke methode er ook wordt gebruikt, zodra het mis gaat begint men te klagen.

Is het met een (toekomstige?) spijkermat en er ontstaat een ongeval waarbij een onschuldige omkomt dan is het niet goed,
Gebeurd het met het klemrijden en er komt iemand om dan is het niet goed en gebeurd het middels een file dan is het ook niet goed.

Feit is en blijft dat tijdens de achtervolging van verdachten er altijd risico's ontstaan voor de burgers die erbij betrokken raken. Het is aan de collega's en de meldkamer om ervoor te zorgen dat deze risico's aanvaardbaar blijven.

Kortom, we kunnen het nooit goed doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.